söndag 30 november 2008

R.I.P: Sthlms filmfestival

Jobbet som kulturell krigare på Stockholms 19:e internationella filmfestival är över. Efter 4 månader går jag tillbaka till en bister verklighet av arbetslöshet, Tradera och oklar mental status. Men, först, lite pausunderhållning för att göra övergången lättar: mina och Cornelias festivalfavoriters, snyggt och prydligt listade från bäst till sämst.

Krille
1. The Wrestler
2. Frozen River (så bra att jag igår gick fram till Courtney Hunt och sa vilken fantastisk film hon gjort. Det händer inte ofta)
3. Embodiment of evil
4. Johnny Mad Dog
5. JCVD
6. Warlords
7. Smart People
8. Gomorra
9. Back Soon
10. Anywhere, USA (gav upp efter 30 min)

Cornelia
1. The Wrestler
2. Changeling
3. Frozen River
4. JCVD
5. Smart People
6. Rachel Getting Married
7. Wendy & Lucy
8. Gomorra
9. Back Soon

12 kommentarer:

The Fat Controller sa...

Du glömde säga att Downloading Nancy var skräp!

Herral de Santina sa...

Fast jag såg inte den.

Anonym sa...

Den där anime-filmen då? Var den kass eller såg du den inte? :(

Anonym sa...

All anime är kass. Obehaglig mix av högskola och dagis. Skitfult tecknat och astråkigt.

Anonym sa...

Har nog bara sett "Smart people" av dessa. Helt okej, även om den känns som en något mindre genomtänkt "The squid and the whale".

"JCVD" var alltså bra på riktigt?

Herral de Santina sa...

Hann tyvärr inte se "The Sky Crawlers". Skulle gärna gjort det.

DU är en obehaglig mix av högskola och dagis. Skitfult tecknad och astråkig. INTE anime.

Ja, JCVD var faktiskt bra på riktgt. Bra jämförelse av "Smart people" och "The squid", hade inte tänkt på det. "Smart people" var bättre dock, tycker jag.

Anonym sa...

138: Din mentala status är uppenbarligen hämtad från någon av de lägre stående karaktärerna i "Dr Snuggles".

The Fat Controller sa...

Och jag har en hel del att se fram emot eftersom jag varken sett The Wrestler eller Frozen River.

Daniel Josefsson sa...

Haha, den mycket kunnige anime-experten Jonas sätter ner foten.

Tycker för övrigt du borde haft med Anders Björck-filmen i din lista. Sjukt bra. Det är verkligen beundransvärt att göra världens tråkigaste film om världens i särklass tråkigaste människa (och där i princip ingenting alls händer), och ändå blir det så underhållande att man sitter och fnissar konstant. Måste göra vad jag kan för att få tag på "Kinchen", samme regissörs dokumentär om sportkommentatorn Lasse Kinch. Den lär regera.

Herral de Santina sa...

Men jag hann ju inte se den. Tyvärr! Mina å Cornelias filmer är exakt de filmer vi hann se. Ngra av dem på dvd inna festivalen ens började.

Anonym sa...

Josefsson: Jag har faktiskt sett nästan hela "Spirited away", som ju ska vara topnotch enligt varenda animetönt i världen. Maken till fult, tråkigt, emokryddat vuxenbebisskräp har jag nog aldrig skådat.

Jesper sa...

Jag tyckte ungefär så här:
http://hamburgertrain.blogspot.com/2008/12/stockholms-filmfestival-facittopp-10.html

Granvik bör få bli president i lagom lämpligt land efter anime-kommentarerna här ovanför.