fredag 20 februari 2009

”Hellö, ajm Töm Gee Wörrior. Please pläj faster”



För ungefär 10 000 år sedan var jag på turné med de två band som jag spelade i vid tidpunkten. I bilen lyssnade vi på Celtic Frosts ”Into the pandemonium”, en skiva som jag älskar och alla andra hatar. Jag blev tonårstrulig och muttrade att utan Celtic Frost hade Napalm Death aldrig funnits, typ. Det tyckte alla andra i bilen var ofantligt roligt och hånet startade. Det kan ha slutat med lättare handgemäng men jag är inte säker. Det blev dock inte så våldsamt som när jag och Jan Jämte slogs kors och tvär i timmar genom en stor trea angående huruvida Pro-Pains debut kom 1992 eller 1993. Jan är/var elitsimmare och jag var/är otränad, men till slut lyckades jag ta mig ur hans dödsgrepp genom att drämma en telefonlur i ansiktet på honom. Tänk vad mycket onödigt våld som world wide web förhindrat.
Hur som helst: Celtic Frost/Napalm Death-hånandet har fortsatt genom många, långa år. Men: i kommande Close-Up har Annica intervjuat Napalm Death. Jag mailar ut följande meddelande till alla berörda parter;

HA, KRILLE FÅR RÄTT EFTER ALLA ÅR!
Nik Bullen, Napalm Deaths grundare:
– Det var naivt på sätt och vis, säger Nik med eftertryck. Vi ville bara
spela musiken vi hörde i våra skallar. Det var Discharges hastighet blandat med Celtic Frosts riff.

Jag får svar av Mattias Olov Ottosson:
Sääääkert! Vadå, så Tom G Warrior ringde till Napalm death o sa ba
"hello this is Tom G Warrior - this is how your are going to play" -
Dom har inget med varandra att göra - Nik Bullen, va han ens med i
Napalm Death? Tveksamt...

Jag får svar av Fredrik Jonsson:
Hahaha, du lär ju ställt en hyfsat ledande fråga...
– Please mr Nik, I need to tell my friends that celtic frost meant something to you in the early days of Napalm Death?

Hånet fortsätter in i ett nytt årtusende.

6 kommentarer:

Fredrik sa...

Angående incidenten med Jan så gjorde det ju inte saken bättre att du torkade dig i röven men hans vita t-shirt (har för mig att det vita också blev brunt)... sen litar jag inte ett dugg på vad som skrivs i CU, se hur ni behandlat snubben i Candlemass. Ha en bra helg!

Herral de Santina sa...

He had it coming, a looong way. Precis som Jannes vita t-shirt.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=0IJIiKiWOHg

Anal Elf Kid sa...

Om man inte gillar ”Into the pandemonium” ska man banne mig inte heller få åka bil.

Anonym sa...

Hörrudu... du har utelämnat centrala elemet av denna monumentala tvist. För det första -du hade ingen aning om när Pro pains skiva kom ut, men som tur var fanns en vis man på plats att upplysa dig. Tyvärr kunde du inte hantera denna briljans, och valde istället att torka dig i stjärten med min vita t- shirt (och ja, fredrik hade rätt - den blev brun, oavsiktligt från din sida...). Den efterföljande striden, där jag bland annat lyckades slänga ett glas juice över eran tapet, du försökte slå ihjäl mig med en stol, dammade en telefon i huvudet på mig - och tillsist fick läggas ner - vild och tårögd av ilska - av mig och två fullvuxna karlar (eller tja, assisterande vegannudlar) säger ju nånting om hur viktig pro-pains första skiva - och att ha rätt när det verkligen gäller - är för dig.
Puss, j

Herral de Santina sa...

Jan, din historierevisionism vet inga gränser.