lördag 21 februari 2009

AC/DC i Sthlm: en odyssé i gonorré, snuskig striptease och rövrensande rock’n’roll


Jens Rens och Mattias förpeppar på Mosebackes mest öde pizzeria/bar. Kvällens nördigaste metaldiskussion spårar ur när vi sitter och försöker komma ihåg vad den enda Accept-skivan utan Udo heter.


Andakt. Mattias är knappt kontaktbar minuterna innan de går på scenen.


Intro: en tecknad film med övertydliga erotiska anspelningar för de äldre, samt burdus action och övertydlig djävulssymbolik för de lite yngre. Unga kvinnor med orimliga figurer, overkligt korta kjolar och åtsmitande stringtrosor böjer sig fram stup i kvarten, och det är sällan jag får så här många referenser till oralsex serverade på så kort tid. Plötsligt tar filmen slut i ett regn av gnistor och på scenen står – ett tåg. Ett fucking jävla lokomotiv.


Tillsammans med en ouppskattbar mängd flintskalliga män betalar jag 600 kr för att se en 54-årig man utföra en segdragen bluesstriptease. Ni gör rätt i att ifrågasätta vår mentala status.


Kommentar överflödig.


”Ja hejsan, jag ringer från ett rockband som heter AC/DC. Ja precis, de är från Australien. Nej, de är inte kriminella. Längre. Hur som, vi tänkte beställa lite uppblåsbar rekvisita. Vi behöver en 30 m stor prostituerad i rött raffset. Ja, rött, det är mycket viktigt. Hon ska även ha cpcpcpstora pattar, med en tatuering på den vänstra patten, och det ska stå AC/DC på armen. Kan ni fixa det? Super! Japp, vi kommer och hämtar henne på torsdag. G’day mate. ”


SMS från Goth-Henrik mot slutet: ”AC/DC = ondare, fulare och mer sataniskt än Funeral Mist.”
Jag lägger till ”sexigare”.
Johan Wallins kommentar: ”Bah humbug”.

Jag: Och i sista låten tog de fram massa kanoner som sköt.
Cornelia: Det ser jättetöntigt ut. Men det var säkert kul.

Bäst 1: Att jag efter Supersuckers förra veckan, då jag insåg att jag hatar rock’n’roll, nu har återfått mina sinnens fulla bruk.
Jag älskar rock’n’roll.
Bäst 2: Att de under ”The jack” bara filmade kvinnor i publiken. Det ledde till att, när de inspekterade raden längst fram vid kravallstaketet, vi andra fick se knappt 13-åriga tjejer i leopardtoppar och tandställning som sjöng med i en låt om en ”dirty dirty woman” som har gonorré. Classy.

Sämst: Eh… Inget. Att jag ville höra ”It’s a long way to the top” men inte fick göra det. Kanske.

Uppdatering: Läs Linnéas recension här. Notera att hon får jättmånga kommentarer om hur bra recensionen är, trots att hon skriver exakt lika bra som hon alltid gör. I vanliga fall brukar det vara massa kommentarer om hur dålig recensionen är, eftersom hon sällan delar ut toppbetyg. Summering av denna Leif Edling-logik: en bra, kunnig och stilistiskt duktig recensent tycker alltid att ditt favoritband förtjänar full pott.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om jag längre är så sugen på Acdase i morrn. Verkar showmässigt vara som ett Manowar med budget. Och jag gillar ju faktiskt inte wrack 'n wroll. Misspepp.

Anonym sa...

Acceptskivan utan Udo är väl Eat the heat har jag för mig? Har inte lyssnat aktivt på Accept på bra många år nu dock, kan ha fel..
Det är ju uppenbart att ingen av er har hört Funeral Mist överhuvudtaget, alternativt hört det men bara inte lyssnat. Amatörer.
AC/DC = Kiss, överskattat svennebananspektakel som ligger i koma i ett decennium och sen tar över världen i några år för att sedan återgå till koman igen. Därmed inte dåligt, men likväl överskattade svennespektakel.

Unknown sa...

Om du ber snällt kan jag skicka Dropkick Murphys version av "It’s a long way to the top" som tröst.

Herral de Santina sa...

Johan: din jämförelse med Kiss (#1 skitband) och AC/DC är helt befängd. BEFÄNGD!

Dock har du helt rätt om "Eat the heat".

Anonym sa...

Herr Wallin har så rätt så rätt. AC/DC=världens mest överskattade band troligtvis.