torsdag 22 april 2010

Anti-rojalistisk Sluss City Decontrol


Nina Hemmingsson förgyller kultursidorna och gör mig glad. Än gladare blir jag av kommentaren som genast går loss om ”hatkampanj mot kungahuset”. Nej, bäste nätmobbande rättshaverist med thinnertrasan stadigt uppkörd i baktutan. Det finns ingen hatkampanj mot kungahuset. Sverige anno 2010 är ett rojalistiskt science fiction-framfall av sådana proportioner att de splatterstinna förvandlingarna i ”The Thing” framstår som rimliga.

Jag önskar det fanns en hatkampanj. Om det gjorde det skulle jag stå längst fram. Jag skulle investera i en sådan där löjligt stor skumgummihand som de har på wrestlingmatcher. På den skulle det stå ”Utförsäkra de lata svinnen på slottet”. Jag skulle vifta irriterat och indignerat och brutalt med min jättehand samtidigt som jag skrålade ”hata mer, känga ner, en kungafamilj, ja, jag vill”.

Men det kommer aldrig att hända.

Var är Ken Ring när man behöver honom?

Men. Nina Hemmingsson. Kudos. Hon är makalös. Jag förlåter till och med att hon ställde upp för de där megalomaniska, revolutionsromantiska rättshaveristerna som kämpade för Aspuddsbadet. Med det i färskt minne tacklar vi nästa NIMBY-luftslott:
Slussen.

Betongborgen håller på att vittra sönder. Gå åt helvete. Harmageddon. Stalingrad up in this motherfucker – och det relativt snart. Men nej. Slussen, denna vackert gröna sommaräng på Södermalm, ska bevaras för att Petter, numera skibum i Sälen, twittrar om det. Har något alltid funnits ska det alltid få fortsätta att finnas, oavsett hur orimligt det är. Ungefär som rennäringen i norra Sverige. ”Urminnes hävd”, bitch. Rimligt.

Jonas skriver mycket insiktsfullt om det här och här:

”Det känns som den nya almstriden, menade tidningen Stockholm City i måndags och listade en lång rad namnkunniga kulturtyper som protesterar mot de nya Slussenplanerna. Det känns som en adekvat jämförelse med tanke på att det heroiska och framgångsrika medborgarförsvaret av tretton träd i Kungsträdgården 1971 fortfarande framstår som den stockholmska folkrevoltens Normandie mot sadistiska byråkraters nyttodiktatur.”

Denna förbannade almstrid, som liknelse och inspiration förpestar den fortfarande vår City Decontrol-vardag. Napalm öfver alm.

Soundtrack: Horisont ”Två sidor av samma horisont” på svart vinyl.

13 kommentarer:

Gladpack sa...

"Med påsen i handen från Slussens system"

Anonym sa...

På tal om inget: tack för uppmärksammandet av Tragedy i Close-Up-listan över 00-talets bästa album, antar att det var du som skrev om plattorna. Hade inte koll på dem innan, vilket väl visar hur dåligt insatt jag är genren. Hursomhelst så köpte jag Vengeance och S/T, satan så bra!

johan, aka trixy sa...

igen
bra!

Ola Sälo sa...

Gladopäck: Vad är det där för citat? Finns väl inget bolag vid Slussen?

Herral de Santina sa...

Johan: Tack!

Anonym @ 00.37: Ja, det var jag som skrev om Tragedy. Kul att kunna visa vägen! Nästa steg är From Ashes Rise (bra) och Born Dead Icons (suuuuuveräna!).

187 sa...

Ola Sälo>
Meh, epic fail din lantlolla! Det FANNS ett Systembolag vid Slussen. I deras gamla lokaler huserar numera studentpalatset Debaser.

138>
Älskar din blogg! Du är lite som bl*ggosfärens Don Quijote. Slåss mot väderkvarnar och slår in öppna dörrar i ett mycket underhållande korståg. Synd att kritiskt tänkande (äkta sådant) ständigt är frånvarande i alla former av intressanta uttryck i den moderna kulturen. Men underhållande är det som sagt.

Med åren, särskilt nu när du är förälder, kommer nog det kvardröjande tonårsupproret att gå över i något betydligt mer intressant. Vill bara tillägga att jag varken är Svärjedemokrat eller rättshaverist (än).

Herral de Santina sa...

187: Tack… I guess? Personligen tycker jag nog att det är betydligt mer tonårsupprorigt att skriva på protestlistor till höger och vänster för att bevara gamla förfallna byggnader och infrastrukturer. Varje generation/bostadsområde vill ha sin almstrid, oavsett hur infantilt ämnet för uppmärksamhet kan te sig.

”Synd att kritiskt tänkande (äkta sådant) ständigt är frånvarande i alla former av intressanta uttryck i den moderna kulturen. Men underhållande är det som sagt."

Menar du mig eller den protesterande kultureliten?

187 sa...

138>
Min uppskattning är genuin! Håller dessutom med fullständigt angående kultureliten i allmänhet och Aspudden-debaclet i synnerhet. Min kommentar var en mer allmän reflektion över bloggen i sig. Är dock (vilket var vad jag syftade på) varken vego, femo eller anarko, vilket inte heller betyder att jag sympatiserar med dessa ståndpunkters motsatser.

Det sorgliga är när en ganska statisk grupp med fingret i luften ständigt får forma debatten. Alla andra stämplas då med lätthet som rasister, islamofober (bisarrt ord, eller hur?), patriarkala osv.

Angående kritiskt tänkande: tror bara att din blogg kommer bli än mer intressant med tiden, om du inte väljer att skaffa skygglappar förstås. Det är ju ett ganska vanligt öde annars. Titta bara på just kultureliten! Vi lever i ett land i äkta moraliskt och andligt förfall, men ändå väljer många så kallade radikala att blunda för detta för att i stället slåss med väderkvarnar och inta filosofiskt och logiskt helt orimliga (!) ståndpunkter. De säger emot sig själva och går till sängs med fienden helt enkelt.

Nog med denna rant nu. Ville bara förtydliga. Kärlek.

Anonym sa...

Verkar inte vara så många som vill behålla Slussen i dess nuvarande form. Frågan är vad man ska göra med stället. Fler gallerior, parkeringshus och motorvägar känns sådär.

http://www.aftonbladet.se/kultur/notiser/article6981400.ab

Herral de Santina sa...

Situation 187. Tack igen… I guess? Ha ha ha.

Anonym: Nej, givetvis ska gallerior dö. Motorvägar och parkeringshus är dock ett nödvändigt ont som du får finna dig i om du ska bo smack mitt i en stor stad.

Det jag vänder mig mest mot är alla dessa människor som anser att det är häftigt att bo i ett museum. Städer SKA utvecklas, förändras, förbättras. De som inte håller med kan bosätta sig i ett lajvarkollektiv.

Anonym sa...

Håller med om att städer ska utvecklas. Och den där skylten-debatten är ju bara löjlig, och att bevara betongslussen är också orimligt. Men vafan, motorvägar? Där? Que? Varför inte dra dem runt stan så det åtminstone går att andas lite när vi ska till Sound Pollution. Vid slussen har man ju världens läge att göra nåt coolt och snyggt.

1-2-3 motorway sa...

Vill du andas får du flytta till Grönköping, din lantis!

Anonym sa...

Ja, du har nog rätt. Man får välja.