fredag 16 april 2010

Roadburn 2010, dag 1:
En odyssé i bilder och dooom


Glatt doomgäng på doomtåg. Askregn precis utanför bilden.


Gustaf Höök och General Doom dricker doomöl. Hööks Göteborgshumor precis utanför bilden.


Glad Krillebus precis innan jag upptäcker att min väst börjat brinna. Resultat: Ett stort doomhål.


En av festivalens arister inhandlar doomröka rakt över disk. White widow, tydligen. Otroligt märkligt. Du får inte röka tobak på krogen men gräs går utmärkt. Orimligt.


Troubled Horse. Fantastiskt bra. Enda minuset var de två balladerna som lät som Ultima Thule korsat med senare Millencolin. I övrigt var det toppklass.


Yob. Gustaf Höök drog cirka en miljard Göteborgskämt på temat jobbigt/jobba. Skäms, människa! Dock ingen skugga över bandet. Mäktigt, hårt, högt, bra.


Eyehategod. Jag saknar ord. Det grisigaste, hårdaste, ondaste, mest perfekta bandet jag sett i hela mitt liv. Black Sabbath och Black Flag i en ultimat hybrid.

Inte. Ett. Fel. Era. Jävla. Svin.

Jag grät under öppningsnumret ”Blank”. Mot slutet ville jag bara ta tag i någon och slå den på käften, vem som helst. I lyckoruset i natt författade jag ett gigantiskt, episkt blogginlägg i skallen om hur mainstreammedias (Vice, FTW!) koketterande med black metal ter sig än mer löjligt i skuggan av Eyehategods existens och svärta. Men sedan glömde jag bort det. Kärnan var i alla fall detta:

Eyehategod är äkta. Genuina. De hatar er. De vill döda er.
Jag älskar dem. Gift er med mig.

Såg även Magnus Pellanders soloshow. Den enda akustiska artist jag respekterar. Sveriges bästa röst. Längtar tills jag får höra skivan. Längtar!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bög.

SheerFaith sa...

Såg du båda YOB spelningarna ? Jag förväntar mig en mastig intervju i Close-Up.

Herral de Santina sa...

Nej på båda frågorna. Sorry.

Andréas sa...

Ni ser ut att ha det jäkligt trevligt och askmolnet kommer nog hålla er kvar där ett tag :) Eyehategod hade ju fan vart nått att se, coolt!

Anonym sa...

Varför är det så konstigt att man får köpa röka och inte tobak på krogen? Gött-röka stinker ju inte lika mycket som tobak, fastnar inte i kläder och dylikt på samma sätt osv osv... Bättre på alla sätt och vis kan man säga.

Förövrigt så är white widow schysst röka också.

/Jocke A

Anonym sa...

Hmmm Det står ju hindu kush på paketet. Trevlig sort det med. BOM SHIVA!

Herral de Santina sa...

Jocke A: Wtf, som proper och väluppfostrad svensk är det väl alltid märkligt att se människor köpa narkotika rakt över disk efter att ha valt ur en Clas Olsson-liknande katalog. Twilight zone. Sedan är ju jag av den åsikten att man bör få röka tobak på krogen. Därav den än märkligare upplevelsen.

Anonym: Ok, tja, nu när du säger det. Personen i fråga sa white widow, men ändrade sig kanske efter att jag slutat lyssna.

Anonym sa...

Jo, iofs kanske man skulle bli lite fölrvånad, om man tänker på hur vi har det här i sverige...det har du rätt i.

Förövrigt saknar jag också att få röka på krogen. Känns som sci-fi att göra det nu... those were the days...

/Jocke A

Mattias sa...

Eyehategod var om möjligt ännu råare och fullare när de spelade på afterburnern. De jämförde sig själva med Rolling Stones då de påpekade vilket exklusivt intimt gig det var. Under lite strul med bassträngar fick vi uppleva ett nytt sidoprojekt, fuckmouth, och några sekundslånga grindcore hits.

Herral de Santina sa...

Mattias: Orimligt det du säger, det går inte att vara bättre än de var på torsdagen. Hur var Afterburner annars? Hur tog du dig hem?

Mattias sa...

Jag överdriver kanske en smula. Den extra råheten kom nog av att de spelade på en mindre scen.
Afterburnern var schyst, ganska stillsamt dock och inte så mycket folk. Alla försökte väl ta sig hem. Graveyard var ruskigt bra, likaså Church of Misery. Orange Sunshines sjungande trummis imponerade och Jex Thoth bättre än väntat.
Är på tåget från Malmö till Stockholm nu. Tog nog ungefär samma väg som ni. Tåg med massa byten till Hamburg. Där blev vi slussade till buss mot färjan. Efter den tåg igen, och sen övernattning i Malmö. Gick förvånansvärt smidigt ändå, om än lite dyrt.