fredag 15 maj 2009

Dee Snider: fuck me and marry me young

Sonic Ritual sammanställer en välbehövlig lista för helgen:
Mest underskattade skivorna som är sviiinbra men ingen bryr sig för de släpptes som uppföljare till ett stilbildande album:

1. Slayer ”South of heaven”.
2. Judas Priest ”Defenders of the faith”.
3. Venom ”Possessed” och ”At war with Satan”.
4. Poison Idea ”Blank blackout vacant”.

Linnéa vill även peta in Black Sabbaths ”Sabotage” med motiveringen att ingen gillade den när den kom. Jag är skeptisk. Numera ställer alla klockan efter de 6 första Black Sabbath (i själva verket borde de ställa den efter ”Born again”-tidzonen).
Själv vill jag slå ett slag för Twisted Sisters ”Come out and play”. Visserligen är föregångaren ”Stay hungry” inte särskilt stilbildande, men väl en miljonsäljande hit. Därför viftas än idag ”Come out and play” irriterat bort av heavy metal-entusiaster världen över. Och visst, den är inte helgjuten. ”Leader of the pack”? Helst inte.
Men bara titelspåret är tillräckligt för att få mig att vilja köra nävarna genom ett skyltfönster. Är det… är det… en antydan till d-takt jag hör? Är det hårdrockens främste frontman som sjunger hårdare och bättre än någonsin? Åh, helvete, ge mig mer.
Dee Snider: den ende kristna helnykterist jag har respekt för.
Så djup är min respekt och beundran, att jag till och med förlåter honom textraden ”yes, even God loves rock’n’roll” samt de övertydliga religiösa metaforerna i ”Kill or be killed”.

Har någon förresten noterat att Danko Jones snott hela konceptet för sitt livesnack från ”I believe in rock’n’roll”?

I övrigt: Pyramidos nya demo är ett utmärkt sätt att börja dagen på.

18 kommentarer:

Parne sa...

Har någon noterat att Danko Jones egentligen är ett helt värdelöst jävla skitband som borde brinna i helvete...?

Herral de Santina sa...

Första sjuan: svinbra.

goth-henrik sa...

Kan inte du återberätta dina känslor den kvällen då du fick sms efter sms från en salig vän på en Twisted Sister-spelning i solnahallen? va?

Daniel Josefsson sa...

Ååh, "Come out and play"! Helvete vilken platta. "The fire still burns" liksom - hur kan man argumentera mot en sådan låt?

Herral de Santina sa...

Goth: jag kan inte relatera till ett ord du skriver.

Gottfitt sa...

Är verkligen South of Heaven så jävla bra? Tom Arayas sånginsats är ju fan bitvis pinsam.

Venoms "Possessed" borde ju intagit förstaplatsen! Jag förstår inte vad som gör den sämre än sina tre föregångare. Plus att texterna är tuffare än någonsin:

"Wilder than a charging beast/Our methods set on death/Elements recharge our songs/No time to catch your breath/The richtor scale determines/If our instruments in tune/Candle light the new volcano/Power shines the moon/Laser lights the soul until/The final curtain drops"

Hårdrock!

Anal Elf Kid sa...

Jag funderar på om Dee kommer att ha stor, blond peruk när de spelar på SRF i år? Jag menar, om de nu ska spela hela jävla "Stay Hungry" så borde han väl styla upp sig lite också?

Och ang kristna helnykterister, Trouble då? Fast dom kanske super/söp som svin ändå?

Daniel Josefsson sa...

"Är verkligen South of Heaven så jävla bra? Tom Arayas sånginsats är ju fan bitvis pinsam."

Tystnad.

. sa...

1. Danko är en pajas.

2. Jag tänker på Dee när jag onanerar

3. Come out and play är världens bästa låt

Otto sa...

"Är verkligen South of Heaven så jävla bra? Tom Arayas sånginsats är ju fan bitvis pinsam."

Pinsam Tystnad...

Gott sa...

Jag slår ett slag för pinsam tystnad!

Hjalle sa...

Dark Side Of The Moon är Pink Floyds kommersiella megagenombrott. Den något mindre framgångsrika Whish You Were Here är ett par klasser bättre.

Hjalle sa...

På tal om "South Of Heaven" kan jag inte låta bli att återknyta till Martins klassiska recension av Hardcore Superstars platta "Dreamin' In A Casket". Den var deras "South Of Heaven", tyckte Martin. Inte riktigt lika överjordiskt fenomenal som plattan innan (= Hardcore Superstars "Reign In Blood") men fortfarande värd maxbetyget 5 getingar. Skivan har dessutom beröringspunkter med både Metallica och Sepultura, enligt Martin.
http://www.expressen.se/1.915098

Herral de Santina sa...

Jag älskar Martin, men ofta, så ofta, är han bara så ORIMLIG. Om du slår upp ordet "orimlig" i ett uppslagsverk så ja, nog fan är det en bild på Martin där.

hapha sa...

glöm inte machine heads the burning red - 90talets reign in blood!!!

vad MC hade för argument bakom 5 getingar till korns untouchables minns jag inte, men reign in blood nämndes säkert

Hjalle sa...

Haha, instämmer helt Krille. Jag älskar också Martin, de orimliga överdrifternas Reptile Master.

Anonym sa...

Och jag älskar också mig själv, särskilt nu när jag ser ut som "The burning red" efter åtta timmar "South of heaven" i solen och tillräckligt med öl och single malt för att känna att jag är "Dreaming in a casket".

Herral de Santina sa...

Va fan Martin, har du blivit Göteborgare?!