lördag 23 maj 2009

Ode to ramen


Vitlöksnudlar. Exakt som på Bröderna Olssons fast med vita bönor istället för friterad halloumi.

Samyang Ramens ”Spicy flavor” (de lila paketen) har varit en stapelvara i större delen av mitt liv. Oumbärlig husmanskost som dock tyvärr kan vara lite svår att få tag i. Rare och out of print, helt enkelt. För ett par år sedan utvecklade jag och Jonas en snudd på ohälsosam fixering vid de lila nudlarna. Det var innan han blev en ”livsnjutare”, åh, den värsta sortens njutare. Sittandes på Close-Ups redaktion konsumerade vi orimliga mängder. Jonathan, även han en ”livsnjutare” (mördare) nu för tiden, försökte till och med fixa sponsordeal med den svenske importören. De lovade att höra av sig men gjorde aldrig det. Skator. Så, om någon där ute har försänkningar hos Samyang Ramen, säg till dem at I Just Can’t Hate Enough och Sonic Ritual står till deras eviga tjänst. Till döden.

PS 1: Det var Cornelia som lärde mig äta dem med vita bönor i tomatsås. Skyll på henne.

PS 2: Har inte kryddorna i silverpåsana blivit betydligt, betydligt svagare på senare år? Jo, jag är säker på det. Vem kan lastas för det? Frimurarna? ZOG? MOG? Eller bara USA, kort och gott.
Fuck 9/11, berätta vem som spär ut våra kryddor!

PS 3: Jo, Middagsklubben?
We got motherfucking Lip Cream på vår sida.

14 kommentarer:

Linnéa sa...

Helt sant att kryddorna försvagats på senare tid. Samma liga som Swedish match som dragit ned på snusmängden i dosorna. Svin.

Chris sa...

Så sant!!! ”Spicy flavor” har varit en stoooor favorit i typ 15 år. Enda nudelsort jag köper. Äts med frysta grönsaker (ärtor, majs och paprika). Och knäckebröd. Knäckebröd är det ultimata tillbehöret. Går skitbra ihop. Käkade en tallrik för typ 1 timme sen.

Anonym sa...

den lipcream du pröjsade 700 knix för eller?

/teeny

Herral de Santina sa...

Ja, eller den jag pröjsade 300kr för. Vet inte vilken som e vilken.

slusk sa...

Haha. Spicy flavor regerar! De är de bästa nudlarna näst efter nån spicy chili chicken jag åt i staterna. De fick ögonen att tåras så starka de var. Mumma.

J And sa...

Visst var det Destroy som gjorde Ode to ramen?

Herral de Santina sa...

stämmer.

kapten sa...

Vad är nudlar?

Domarn sa...

Åfyfanåfyfan! 9 Shocks Terror... Herrejävlar!

Anonym sa...

Samyang ramens lila nudlar är bland det bästa som finns (utan vatten givetvis!).... Brukar strö en massa riven ost i. Har en kompis som jobbar i ICA butik, så jag brukar få köpa nudlarna kartongvis (tror det är 20 i varje) och mumsa... :)
Förövrigt tror jag det bara är just den butiken som de säljs numera, varför vet jag inte.

/Jocke

Herral de Santina sa...

Det är ju väldigt gott att göra soppan också, för variation.

Ebichu sa...

http://koreanfood.se/

Underbara, djävulsstarka nudlar. 10 kr/pkt, dock betydligt mer innehåll än Ramen.

Herral de Santina sa...

Är de vegetariska?

Ebichu sa...

Ja!

Åtminstone två av de fyra kryddstarka varianterna (de enda vi har hemma för tillfället).