söndag 24 maj 2009

Krillebus hos grannen Konstfack: en odysse i bilder, Anna Odell och ”Ja, det är ju kul att de håller på"

Igår hade vår granne Konstfack sjudundrande fest med pumpande disco. Idag var sista dagen att se avslutningsutställningen.
I Just Can't Hate Enoughs #1 Guerilla Incendiary Sabotage Mutineer Disart Squad var på plats.


Jannicke hittar ett konstverk hon kan relatera till. Äntligen.


Fiskklänning med tillhörande fiskskor.
Frågor på det?


Abort: halvprovokativt och tankeväckande.


Tatueringar: inte provokativt. Dock snyggt.


Gore: inte provokativt. Dock snyggt, ännu en gång. Påminner om valfritt Metal Blade-omslag de senaste 4 åren.


Typsnitt: inte provokativt. Dock väldigt, väldigt snyggt, en tredje gång.


Förklaring till nästa bild.


Jannicke och Cecilia: två konstentusiaster bredvid en grön stol.


För mina skattepengar kan det aldrig bli tillräckligt med skändande av den svenska flaggan och/eller spottande på militarismen.
Åt helvete med konungen och fanan.


Stor. Mäktig. Mörk. Snygg.
Skulle sitta perfekt över hela framsidan på en gatefoldvinyl.


Läs ovanstående. Kolla sedan här. Jag må vara lättroad, men jag skrattade faktiskt ogenerat. Lägg märke till hakkorset samt de inte så subtila Hitler-hyllningarna. Och är det på Grubbe i Umeå som Magdalena Nordin och Svante Westergren hänger? Han har en typisk Umeåuppsyn modell Karandash.


Stor. Mäktig. Blå. Snygg.
Skulle sitta perfekt över hela framsidan på en gatefoldvinyl, igen.


Narkotikabyxor, åh, vilken aktivistcrustångest.


Här är då det senaste decenniets mest omtalade svenska konstverk: Anna Odells ”Unknown, woman 2009-349701”. Sekunden efter att denna bild togs tar jag ett steg bakåt och stöter ihop med någon som är på väg åt motsatt riktning. Det är konstnärinnan själv i egen hög person. Hon tittar upp, våra blickar möts, hon ler svagt och säger ”ursäkta”. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blev lite blixtförälskad.


En av konstverkets många delar. En rätt obehaglig film som visas i en klaustrofobisk, svettdoftande kub utan varken luftcirkulation eller ljus. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blev berörd. Total nedsläckning.

Sondtrack: Hawkwind ”In the hall of the mountain grill”.

8 kommentarer:

Anal Elf Kid sa...

Jag är säkert dum i huvudet men Caremelldansen som slutredovisning? Det är helt uppenbart att stundenter inte ska ha MER studiemedel, snarare mindre.

Nu ska jag leta reda på min gamla Rosa Helikopter-mongovideo och se till att få en validering på Konstfack. Jävla härmapor och posers.

Fast det var ju en del tuffa saker också. Vad var den Stora. Mäktiga. Mörka. Snygga.-saken för nånting? Video eller en serie bilder?

Herral de Santina sa...

Det var en jättejättestor tavla. Ngt sorts foto blandat med målning. Typ 3-4 m hög och 5 m lång.

Axel sa...

Jorå... Caramelldansen har Umeåkoppling. Och det är Grubbe i Umeå som avses.

Herral de Santina sa...

Anal: här har du hon som gjort den: http://www.aidafotograf.se. Den stora mörka alltså.

Jag vill bara påpeka att Caramelldansen är en MAGISTERexamen.

Johan sa...

Caramelldansen är inte ett examensarbete. Som antyds i texten på fotot och som man kunde läsa i tidningen för någon månad sen så fick hon inte ställa ut sitt examensarbete eftersom det innehöll dataspelsmusik som ansågs bryta mot upphovsrättslagen.

Herral de Santina sa...

Aha. DET förklarar saken. Jag gillade ju dock Caramelldansen och hade haft full respekt om det varit allt. Jag menar, Hitler. Hallå?

Elina sa...

Gore. Total ripoff från filmen Trouble Every Day. För övrigt en av de bästa pretentiösa äckelfilmer som någonsin har gjorts.
http://archive.sensesofcinema.com/images/05/35/trouble_every_day.jpg
http://cms.tindersticks.co.uk/img/uploads/trouble.jpg

Herral de Santina sa...

Elina: Ja, du vet ju vad de brukar säga i konstvärlden:
Klåpare, idioter och mollusker kommer på egen skit. Genier stjäl som satan, för Satan.