söndag 27 mars 2011

Punk på Berns, is I


”Hey hey, oi oi (Into the skins)”

Min livslånga kärleksrelation till skinheads och Oi! fortsätter att sprida regnbågsfärger över världen. Saxat från en intervju i Skrutt med Manifestvinnarna Antipati:

”På nya skivan har ni en låt ’Punk på Berns’, utveckla?
Den handlar främst om folk som har lämnat punken av olika anledningar men i efterhand och någon helt annanstans i livet tar sig rätten att definiera och förklara den, och ikläda sig den kappan när vinden blåser åt rätt håll. Första versen går ju ut till första generationen punks som upplevde punken när den var ny och inte riktigt kunde jämföras med något tidigare popkulturellt fenomen. Många där var snabba att hoppa på nästa tåg, vad det nu må ha varit, men är också jävligt ivriga att slå sig för bröstet i samband med mediabevakade nostalgievenemang och förklara för yngre punks och entusiaster att var man inte med, ja då kan man inte uttala sig om vad punk är etc. Min replik är att det är de som ska hålla käft – är man inte fortfarande involverad kan man aldrig påstå att man någonsin på allvar varit det heller.


Den andra versen handlar om Aftonbladet-journalisten och före detta
DS13/Imperial Leather-medlemmen (med mera) 138 som bara är nån sorts punkens (hårdrockens) Peter Siepen.”

”Punk på Berns” må vara undermåligt gatutrall som får Ultima Thule att framstå som spjutspetsen av musikalisk rimlighet. Melodislingorna är… Tja, om inte bättre, så i alla fall inte sämre än en högstadieklass som över ”Du gamla, du fria” om och om igen på elgitarr.

Jag väljer ändå att ge tummen upp till Antipati. Dels för att jag jämförs med en manlig modell med perfekt trimmad överkropp och en förkärlek för att klä sig extravagant. Dels för att jag varit på Berns tre gånger i mitt liv, vilket är ungefär detsamma som en genomsnittlig Lonsdale-sportande Dropkick Murphys-entusiast.

Vill du spisa ”Punk på Berns” gör du det enklast på Spotify – här. Skaldandet om mig börjar kring 1.35 och går ungefär som följer:

”Du lever på gamla meriter/För nu du mognat har/Du har ju börjat blogga nu på gamla dar/Droppar kredd i hardcore/Värnar misantropin/En uppmärksamhetskåt idiot/Självtillräckligt svin/Egentligen är allt du vill är att vara en av dom/Dagens outfit varje dag/Kokain och Dom Perignon/Punk på Berns/Krustader och champagne”

Rimligt.

I vers tre ber bandet Tommy Zethraeus komma tillbaka och göra processen kort. De avslutar det prisbelönade verket med orden ”138 skott i pannan på varenda idiot/138 idiot”, inklusive extra feta hockeykörer på det andra ”idiot”. Det skulle jag också ha lagt.

Antipati vill rikta AK4:or mot mig. Jag vill rikta ett stort kudos till kvartetten. Mina gamla meriter är nu uppdaterade till färskast möjliga datum. Det är ungefär tio år sedan ett skinheadband senast skrev en hatlåt till mig, och just den punkten började faktiskt kännas lätt möglig på min champagnefläckade cv.

Fel – åtgärdat.

Kom igen nu grabbar, bjucka på en cd. Minsta ni kan göra.

Vi tar en Peter Siepen-video på det:

…samtidigt kan jag inte släppa den gnagande insikten av att medan Mats Olsson och Per Bjurman fick hatlåtar signerade Eddie Meduza, får jag ovett från rakade skallar som inte ens hunnit nöta ut sina första par Dr. Martens. Något är skevt med karmafördelningen.

Stort tack till Staffan och swehc.com som uppmärksammade mig på den här hedersbetygelsen. Av någon outgrundlig anledning lyssnar han faktiskt på Antipati och Gatans Lag. Ouch.

33 kommentarer:

Pär Arvidsson sa...

Fan va töntigt svenskt med AK4, AK47 ska´re va så klart. Är det Jihad så är det.

Parne sa...

Alltså...haha...fyfan...Det där var jävligt kul. Nu har jag förmånen att vara tjenis med både dig och 1/4 Antipati. Att jag haft Radar (i sällskap med Micke Bull) hemma på middag en kväll räknas inte. Det är typ enda gången jag träffat Radar tror jag. Trevlig kille!

Men.

Vafan...Okej, du och jag tycker lika om det mesta. Och nog fan kan du konsten att reta upp en och annan. Men vad är det folk har problem med? Din vassa tunga? Att du kan läsa och skriva som folk? Det är...eh...ett år sedan du slutade i Sonic Ritual? Och kanske två år sedan du slutade i Imperial Leather? Det känns aningen pubertalt att börja kasta skit på någon som drar sig lite tillbaka som nybliven förälder. Du är med familjen. Du knegar. Är det inte det alla jävla oi-band vrålar om hela tiden? Att man ska vara en knegare to the fakken bone och stå upp för familjen. Eller just det ja, du är journalist, det är inget jobb. Hade du jobbat i en kolgruva hade det varit en annan femma. Sedan är det tydligen jävligt viktigt att titta på fotboll också. Och tillbringa all ledig tid på puben.

Jag kastar ingen skit på Antipati som band dock. Har ingen anledning, har hört en låt och den lät bra vill jag minnas.

Skitsamma, jag behöver inte försvara dig, du klarar dig bra själv. Jag blir dock förvånad varje gång du får så mycket skit. Du har trots allt gjort rätt jävla mycket för scenen. Oavsett om vi pratar punk, hc eller metal.

Kudos.

Oi! Oi! Oi!

sonny sa...

kanske ska fylla i med att antipatis sångare robert lindelöw (tidigare i genetic garbage/the righteous och the contemptuous) är en posör och scenhoppare av rang

ena stunden spelar han broder daniel-covers, andra stunden är punkare med "angelic upstarts" skrivet i tippex på nya skinnpajen.

ena dagen förespråkar han syndikalism i norrtelje tidning, dagen efter är han plötsligt skinhead

bootboy bob är och förblir en nolla

xstx sa...

Fan jonsson din gamle get.

Detta är så jävla two days ago. Har du missat att dagens beef är att Justice i TUI knockade en snubbe från Fallbrawl ända till sjukan i Essen igår? Internetz hävdar att en tjej gav Justice en örfil som växel ikväll i Mönchengladbach.

Och myspace kan inte ens leva på gamla meriter längre. www.stayxhungry.bandcamp.com är det som gäller.

(mer seriöst: eftersom du levererar punches lite åt alla håll får du ta några tillbaka också. mest roligt att det kommer i en LÅT från folk du inte ens känner. ska fundera ut vem vi ska namedroppa och dissa på nästa skiva).

Anonym sa...

Haha, kul att du nämnde Ultima Thule - Genetic Garbage hade en låt som hette "Moder Svea", som lät precis som vilken Ultima Thule låt som helst.

Vad texten handlade om kan en idiot lista ut.

Matte sa...

Fattar inte att de vann pris på Manifestgalan i genren punk/hardcore. Hårda Tider var också nominerade. Undrar vilka som satt i den juryn?

Herral de Santina sa...

PARNE: Kanske folk har problem med mig för att jag är en metrosexuell ironiker?

XSTX: Eftersom du gillar Gatans Lag får du ta en fellänkning. Det är första träffen när man söker på er. Gilla att det inte är en skiva med Twisted Sister som hamnar högst upp…

Jag fixar.

Kan ni inte dissa Reagan?

Robert Lindelöw sa...

"kanske ska fylla i med att antipatis sångare robert lindelöw (tidigare i genetic garbage/the righteous och the contemptuous) är en posör och scenhoppare av rang

ena stunden spelar han broder daniel-covers, andra stunden är punkare med "angelic upstarts" skrivet i tippex på nya skinnpajen.

ena dagen förespråkar han syndikalism i norrtelje tidning, dagen efter är han plötsligt skinhead

bootboy bob är och förblir en nolla"

Vem fan är du? Vi gjorde en cover av BD's "Work" när jag spelade i Genetic Garbage som fanns under det namnet fram till 1996 kanske?

Målade aldrig min nitjacka med tippex och hade aldrig AU på den. Däremot Dead kennedys på ryggen.

Var med i Syndikalistisk Ungdom Roslagen (också runt -97, jag var tonåring), blev skinhead lite senare. Vad det har med min politiska hållning att göra kan jag inte riktigt se?

Anonym sa...

Samtidigt går det ju inte att komma ifrån att texten har sina poänger.

Herral de Santina sa...

Anonym: Det sa jag inget om. Som uppmärksamhetskåt idiot och självtillräckligt svin uppskattar jag ALL uppmärksamhet som riktas mot min person. Jag tyckte mest att jag kunde få en skiva. Jag gillar ju saker som är gratis. Som krustader och champagne, till exempel.

Robert Lindelöw sa...

138>> Du får väl komma på en spelning så kan vi diskutera saken. Gratisskivan alltså.

"Haha, kul att du nämnde Ultima Thule - Genetic Garbage hade en låt som hette "Moder Svea", som lät precis som vilken Ultima Thule låt som helst.

Vad texten handlade om kan en idiot lista ut."

Anonym>> "Moder Svea" släpptes av The Righteous på franska samlingen "Oi! What a Wonderful World" runt 2000. Kanske spelade vi den live nån gång med GG?

Simson sa...

Beef av rulltrappereparatörsbloggsmått under uppsegling! Undrar om inte 138 också skriver alla kommentarer själv? Men varför stör sig ingen på att Tony Zoulias av alla människor på ålderns höst döper ett band till Antipati och ställer sig längst till höger i bild. Spekulativt.

Herral de Santina sa...

Simson: Skriva egna kommentarer och insändare är något Nöjesguiden ägnar sig åt. Inte jag.

Anonym sa...

""Moder Svea" släpptes av The Righteous på franska samlingen "Oi! What a Wonderful World" runt 2000. Kanske spelade vi den live nån gång med GG?"

Ja, det gjorde ni. -98.

Ni bytte inte namn till The Righteous förrän året efter. Vill minnas att ni gjorde er första spelning under det namnet på Skeppet i Norrtälje med Lack of Trust och Trapdoor Fucking Exit.

En spelning som jag tyvärr missade - rykten går än idag om att det var den mest katastrofala, ostämda spelningen i mannaminne. Hade varit kul att se.

Herral de Santina sa...

ANONYM: Du bjuckar på en helt absurt initierad kartläggning över detta mediokra band. Vem ÄR du?!

Anonym sa...

Robert Lindelöw: Kul att du dyker upp på ditt hatobjekts blogg och tar debatten.

Kan du inte förklara hur reglerna ser ut om man vill kalla sig punkare? Får man lyssna på annan musik än punk? Får man ha andra intressen? Vilka kläder ska jag välja?

Zzzzz! sa...

Det där var den tröttaste låten jag hört på länge.

Anonym sa...

Punk, Ja då ska du ha långt hår och ha glasögon. Andra band du får lyssna på är sisters of mercy och diverse metal band. Husbandet är dock los kudos. ftw

Robetr Lindelöw sa...

Anonym>> Ok, kanske stämmer. Rinner ihop lite, åren. Har den flyern nånstans, från skeppet. Ostämda var vi jämt.

Anonym>> Det är ingen debatt, jag ville bara kommentera ett par felaktigheter angående min nitjacka.

Angående punkregler; tydligen får man inte göra en Broder Daniel-cover med ett punkband i alla fall, har Sonny sagt.

Anonym sa...

"ANONYM: Du bjuckar på en helt absurt initierad kartläggning över detta mediokra band. Vem ÄR du?!"

Din morsa.

Vill du höra en RIKTIGT mediokert band, kolla då in nämnda Lack of Trust. Herregud vilka tomtar.

Martin sa...

138 skott i pannan på en person som man tycker är punkens Peter Siepen? Rimliga proportioner.

Jag ser framför mig fyra killar som kokar av hat när de samlas för att kolla in din blogg: "Hur ser han ut i dag? Vita skor!? Vad i helvete?"

Herral de Santina sa...

Anonym: Det tror jag inte. Min morsa har rådålig koll på oi.

Anonym sa...

Antipati blev exakt nu mitt favoritband

Sly sa...

Tänkvärda ord från alla håll.
Men det där med Siepen kan inte kännas kul att få höra, aldrig har en så platt man så innerligt önskat sig vara excentriker.

Herral de Santina sa...

Jag har lite svårt att ta till mig dissen då jag inte förstår vad den riktigt betyder. Speciellt då det är en sådan stark 90-talsreferens och den sedan levereras av folk födda på, eh, 90-talet.

henkedge sa...

Arga skins vs ironisk 138 börjar kännas skapligt gammalt nu.
Det var ju lite småkul 2001(?) men att 10 år senare fortsätta med samma gnäll och nya låtar på samma ämne? zzzZZZZZ

Sen tycker jag det är lite smått fantastikt med alla anonyma "sanningssägare". Vågar man inte stå för sin åsikt här?
Heja flashback-mentaliteten!

MaffeMaster sa...

138, vad skall du ha för "Don't forget the struggle..."?

Herral de Santina sa...

Säljer aldrig. Sorry.

scooterpunk sa...

Fast alltså, rätt ska ju vara rätt. Ingen i Antipati är väl födda på 90-talet (förutom möjligtvis trummisen, jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte vet hur gammal han är). Robban är född 80 och är således bara 3 år yngre än du, Pelle är väl typ nästan lika gammal kan jag tro.
Det blir ganska töntigt när du slänger dig med meningar som "Speciellt då det är en sådan stark 90-talsreferens och den sedan levereras av folk födda på, eh, 90-talet."

Viktigpettermästerskap, fy fan.

Herral de Santina sa...

My bad.

Pike sa...

Lite lökigt började denna sandlåda bli...kan ni inte träffas och göra upp ala old-school istället så slipper vi andra detta tangentbordskrig som var kul till en början?

Filma fighten och lägg upp på era bloggar...allt i 2010-talets konflikt lära.

Herral de Santina sa...

Pike: Jag har ju faktiskt inget otalt med Antipati. Som den uppmärksamhetskåta idiot jag är, så applåderar jag ju att folk skriver låtar om mig.

xstx sa...

Om något är det väl egentligen Antipati som använt sig av Christoffer för att hävda sig lite extra i sin musikaliska yttring? Och som dessutom i det använder sig av en gammal beef (jämför "lever på gamla meriter") mellan förträffliga Heldback och lika förträffliga DS13. Mest av allt är det ju ganska lustigt.

Angående Reagan så har det ju kommit en del referenser från Uppsala på senare år. Såväl Undergång (tröja) som Bad Review (på demoomslag) har refererat till den gamla token. Jag spann vidare lite på det när jag skrev den lilla infotexten till baksidan av "We support Swedish hardcore - do you?"-compen i fjol. Finns att läsa här: http://www.swehc.com/sampler-2010/

Men nu när det finns bombpunk så kanske det blir mer tacksamt att skrika om :-)