söndag 5 juni 2011

”I like to be thrashed and alert” a.k.a. dagen så skrattet dog a.k.a. ge mig slapbas eller döden

Olivia Obliteration har deporterats till kollo. Då rastar vi våra vinyler och gör det här:


Äter smörgås med herrsällskap som precis bytt två paket cigaretter mot en indiantatuering. Ugh. Stark tobak.


Dricker öl med herr- och damsällskap, utan att ha ett ansvar i världen.



Ser Jerry Seinfeld utan att skratta sig vare inom- eller utombords.

Seinfeld drar skämt om att män och kvinnor är jätteolika, att det aldrig går att veta vad en kvinna vill ha, att äktenskap är svårt för kvinnor är knasiga, att män till skillnad från kvinnor inte har några instinkter för att ta hand om barn, samt att det numera går att surfa på internet med mobiltelefoner. Och latte.

Han skämtar alltså om att folk dricker annat än vanligt bryggkaffe och sitter på kaféer och skriver på datamaskiner. Sedan smyger han in att det är kallt i Sverige på vintern.

2011.

Chockerande dåligt. Beyond pinsamt.

Det enda som bevisar att mannen inte legat i koma de senaste tio åren, är att han bakar in Usama Bin Ladens död i en monolog om att det numera är lätt att sprida nyheter blixtsnabbt via sms och internet.

Jag kollar kalendern igen. Jo, det är 2011.

Igenkänningskomik? Mitt smäckra anus att det är. Jag kan knappt relatera till ett ord han säger, och de få som jag faktiskt känner igen mig i, är helt enkelt inte roliga.

De är, för att vara plump, lika roliga som att dö i Aids.

Jerry Seinfelds ståupprutin kanske passar i Boise, Idaho, och Bumfuck, Illinois, men inte i Stockholm, Sverige, nutiden. Här förvandlas hans utdaterade nittiotalspoänger till en sorts makaber, ultimat sämsthet.

Nästan en drift i sig, bara det.

Men kanske inte en drift värd att sätta på scen inför tiotusen betalande.

Jerry – ridå. Yankee go home.

9 kommentarer:

Gladpack sa...

Du betalade väl inte?

rocky sa...

Jerry som person har aldrig varit rolig, han var det man fick dras med för att få se George och Elaine.

Jag tror att själva skämtet är hur mycket han kan ta betalt, och hur mycket folk är villiga att betala.

Herral de Santina sa...

@Gladpack: Nej. Jag fick en biljett pga en person som inte kunde gå. De jag gick med hade dock betalat och de var rätt så besvikna, ja.

Anx sa...

Tack för att DU bjöd på ett gott skratt iaf:)

nataber sa...

Hört att han tappat det och denna recension verkar sammanfatta det hela rätt bra. Men satan vad tråkigt för dina polare som förmodligen betalt dyra kronor och sen bli så besvikna. Åh den ilskan.

Tomasz Swiesciak sa...

Jag har aldrig förstått mig på varken serien eller den mannen. Jag har aldrig skrattat åt något han har sagt utan mest känt ett agg för att han försöker göra sig lustig över daterade fördomar om könsroller.

What's the deal with airplane food...?

Stones sa...

Nog har man sett roligare stand up’s än det här.

Anonym sa...

Ja det är tur att vi bor i Stockholm som är världens centrum.

Herral de Santina sa...

Ja, visst är det? Annars går det bra med vilken stad som helst som existerar i 2010-talet.