fredag 7 maj 2010

”Samla 200 år av kärlek, makt, traditioner och förtryckande gubbkukar i en liten box”


Jag hatar monarkin. Jag vill ta den veterinären, betala för en spruta och låta den somna in utan allt för mycket plågor och ångest. Jag vill förvandla slottet till ett Legoland för dumma turister, rulla Johan T Lindwall i tjära och fjädrar samt ge hela kungafamiljen kölappar till arbetsförmedlingen. Exakt så förutsägbar är jag. Och jag är nöjd med det. Jag frodas i mitt förakt för det blåa blodet.

Stäm mig, era rojalistiska as.

Men innan ni sätter monokeln i halsen, kika på Expressens stolta annons här ovan. Ingen satir i hela världen kan klå den här lyteskomiken. Verkligheten – ironi: 1, 0. Expressen har tagit en gammal slogan för mensskydd – ”frihet i en liten ask – och injicerat den med så mycket blågul, nationalistisk stolthet att det gått varvet runt. Kudos.

Ni som gillar kungen, titta på den där bilden. Om det här är det bästa fotografiet som finns på vår statschef, vad säger det om vårt land? Att vi är en nation av bindgalna, musjagande yxmördare?



Det här omslaget får mig att tänka på Hitler. Bandet alltså. Jag har bloggat om det förr men kör igen. Legenden gör gällande att det på 1990-talet fanns en tysk power violence-grupp vid namn Hitler. De släppte en LP, där omslaget visar hur Hitler (diktatorn) blir avsugen av ett litet flickebarn på ett vetefält. Skivans titel är ”The happiest day in her life”. Lika glada signaler skickar ”Så blir drömmen sann”-bilagan ut, och de får mig nästan att ångra att jag och Cornelia gift oss.

Vem vill vara en del av den här otidsenliga marängvisionen?

3 kommentarer:

Hetsapan sa...

Jaha din jävla apa, det ska jag komma ihåg!

Ron Obvious sa...

Bästa kommentaren nånsin!

smegMMA sa...

Hitler är ett skitbra namn på ett band. Smart som fan.