lördag 1 maj 2010

Trolltyg i tomteskogen



Blondinbella sjunger entreprenörskapets lov. Inledningen är saftig:

”Jag får ofta frågan om var min drivkraft kommer ifrån och trots att jag som 19-åring driver flera företag och precis har skrivit klart min bok så har jag svårt att förklara mer än att jag har haft tur som har den naturligt i mig.”

Stark tobak. Entreprenörsanda är biologi. Antingen har du det naturligt i blodet eller så har du det inte. Ungefär som rytm. Saknar du anlaget att driva företag kan du naturligtvis kämpa och träna dig till det. Men det kräver samhällets stöd och hjälp, något som Blondinbella nu vill piska fram genom att slå näven i insändarbordet. Väl rutet.

Själv får jag ofta frågan – av mig själv – hur Johan Staël von Holstein-världen ska fungera i praktiken. För vem ska köra bussen eller ringa de där nödvändiga säljsamtalen i en värld där alla i sin strävan efter självförverkligande driver egna eventföretag?

Jag återvänder ännu en gång till nya Galago. I detta fall Liv Strömquist.


”Åh, småföretagare! Dessa underbart charmiga små pysslingar!”

Som motvikt till borgarskatan ligger kollegan Julia på motsatt sida med en rimlig krönika angående rättshaveri på internet. Kudos.

3 kommentarer:

Ludvig Nordahl sa...

wolfpack!

Anonym sa...

Blondinbella och faktumet att hon är språkrör för min generation makes me wanna smoke crack. Fy fan vad jag ska plugga strökurser i humaniora bara för att jävlas.

Herral de Santina sa...

Horny: Du har ju alltid Kenza och Kissie att falla tillbaka på. Som språkrör då alltså.