måndag 3 maj 2010

”Never go down on pussy/Cro-Mag/Skinhead/ Breakout/Vegetarian/Now”



New York hardcore – nya gränser för definitionen.

John ”Bloodclot!” Joseph. Sångare i Cro-Mags. Fosterhemsbarn uppvuxen på New Yorks gator. Före detta flottist. Hare Krishna. Sysslar med triathlon. Vegetarian.

Han vill göra något för djuren och mänskligheten. Så han skriver en bok om vegetarianism, hur coolt och nyttigt det är att inte äta kött.

Han döper den till ”Meat is for pussies”.

Kommer den svenska översättningen att heta ”Kött är för fittor”? Eller bara ”Köttfitta”, kort och gott?

Till och med när han försöker göra något positivt blir det Lower East Side av hela kalaset. En gång gatubuse – alltid gatubuse.

None more New York hardcore.

Jag vet att jag bloggar upp den här videon med jämna mellanrum. Det får ni stå ut med. Rockhistorien har aldrig stoltserat med så många stråtrövarpannor. Gatan, hårdheten, dumheten, geniet, hardcore.


Love it or leave it.

32 kommentarer:

Kalle sa...

JJ Var aldrig USMC, han var US Navy.
Liten detalj, all the difference.

Herral de Santina sa...

Hoppla. I fix.

k sa...

http://www.youtube.com/watch?v=tFus2ddYPIc
http://www.youtube.com/watch?v=doqfJpr_rlI&feature=related

Beställde ett par ex i helgen, perfekt present till alla tough guy polare som käkar irlänsk köttfärs och sippar proteindrinkar dagarna i ända tills deras farsa får donera en njure..

Herral de Santina sa...

Jesus. Fucking. Christ. Sådana djävulska NYC-klipp. Fick mig att sakna USA enormt.

Anonym sa...

Yo! Hoppas att allt är bra. Ska se hela NYHC-ligan om två veckor Cro-Mags, Madball, H2O, Skarhead m.m Kommer bli fett.

/ Ola

Herral de Santina sa...

Hoppla. Ta på dig hjälm!

Kalle sa...

"Saying 'pussy' is a new york thing"

http://www.youtube.com/watch?v=-f1V7TzKf1Y

Matte sa...

Mer NYHC, för de som inte sett den.
http://www.youtube.com/watch?v=G4mFac17fT4&feature=related

Herral de Santina sa...

Uff. Den där är ju sådär bra alltså. Wrong side of the tracks av NYHC.

Matte sa...

He,he. Ja, musiken suger men ganska kul som tidsdokument. Det mest bisarra är att en del av de här banden fortfarande turnerar i mainland europa. Och med ganska stor framgång också.

J sa...

Ush. JJ i all ära men jag måste säga: Jävla fucking toughguyhardcore. Inte nog med att den förstört europas hardcorescen dom senaste fem åren. Ska dom nu manschavunisera veganismen också?

rätt var det är är det väl true blackmetal att vara vegan. Eller nazisterna kanske plockar upp det igen, som på början av 90-talet.

Man är helt enkelt en snäll och fin människa som bryr sig om andra om man är vegan, punkt slut! Man kan gå omkring och spela världens badass men i syvende og sist är man en godhjärtad tönt som gillar djur. Folk som försöker göra veganism till en tuff grej har issues med något helt annat.

Ola sa...

Tycker att det dras lite för stora växlar av boktiteln om jag ska vara helt ärlig med er. Snubben är en produkt av sin uppväxt och sin miljö. Kollar man intervjun som Kalle länkar till får man lite perspektiv på vad han vill uppnå. Jag kan inte se att det är något machoideal han vill uppnå med veganism snarare verkar hans livstil vara humanistisk grundad.

Utifrån ett svenskt perspektiv blir ju givetvis boktiteln komisk eller tragisk beroende på hur man ser det. Men nu är det väl inte svensk upplyst medelklassvänster som är hans primära målgrupp.

xstx sa...

100% backed. precis som påpekas här, vilket var och en som orkar ägna en sekund eller två extra att undersöka saken istället för att stereotypiskt dömma ut JJ som macho etc, så är det ju faktiskt precis tvärt om. i hans omgivning kallas veganer för "mesar" (pussies). JJ vänder på steken och gör på så vis NARR av den rådande machokulturen kring matätande. SAMTIDIGT som han visar att man kan vara en jävla gatubuse (för att använda chrilles fina beskrivning) och ändå äta sunt. det är ju helt lysande! jag är ledsen, men många av dem som representerar djurrättsrörelsen kommer aldrig nå fram till gymkillarna. JJ kan göra det. har man problem med det så är det rätt synd faktiskt.

och sen att toughguyhardcore skulle förstört euro hc-scenen de senaste fem åren, what now? peaken för det var för fan med Rykers på 90-talet. kom in i matchen.

och ja, JJ har SÄKERT issues. det vore väl för fan helt sjukt annars. kom igen med sådana poänger när du själv levt hans liv utan att ha några issues.

hon med gikt i arslet sa...

there's no porr like new york-porr

J sa...

Ola: jag har ju inte läst boken så jag kan absolut inte säga någonting om själva inehållet. Jag drog iväg litegrann på titeln bara, som faktiskt var det som var på tal och eldade upp mig om tuffinfhardcore som jag inte gillar.

Men jag tycker hur man än vrider och vänder på det att det är en alldeles fruktansvärd titel på en bok, OM författaren som skrivit det är en av dom största hjältarna från en scen som dryper av machismo. Jag tror många kommer döma ut boken innan dom läst en rad, och därmed döma ut honom och veganism. Vilket då förstör hela syftet med boken, även om några gymmkillar blir veganer för att en superduperhård snubbe från gatan är vegan. Jag vet jag överdriver men du fattar.

Jag tycker alltså att den gode JJ får stå ut med att folk dömer honom och boken efter omslaget (titeln) och att gnällspikar som jag som har svårt för tuffinghardcore och är vegan surar.

XstX:
Ok du Backar JJ jag förstår han är grym du gillar hardcore jag dissar hardcore osv osv.
Istället för svar kommer en anekdot:
Jag såg bandet du länkat till spela live en gång och jag minns glasklart just när en låt satte igång sångaren skrika till killarna i piten längst framme: ÖÖÖÖÖHHHH, KOM IGEN NU ERA JÄVLA FITTUNGAR!!!

Där har vi vad som i folkmun brukar kallas parallell tror jag

Pysen sa...

till J
"Jag tror många kommer döma ut boken innan dom läst en rad, och därmed döma ut honom och veganism. Vilket då förstör hela syftet med boken, även om några gymmkillar blir veganer för att en superduperhård snubbe från gatan är vegan." vad är detta för konstigt resonemang? om boken får killar på gymmet att bli veganer är det ju grymt. men om du med veganism menar att alla ska bli lika ickemacho som du så... ja, jag blir i alla förvirrad o undrar över vad du lägger i begreppet vegansism. det är väl skitschysst om du o jag o vem som helst är vegan? sen om dessa olik aveganer inte har mycket gemensamt är det bara fett. det betyder kanske att det spridit sig. i scenen har det ju sett olika ut genom åren men det spelar mindre roll. ja ja

staffan sa...

poängen är ju att det nu kommer en bok som de som I VANLIGA FALL dömer ut veganer som mesar, hippies, manchesterbyx-bärande tygpåsehamstrande missanpassade androgyna (släng in valfri fördom!) etc etc kan komma att ta till sig. det fyller ju en lucka. om den sedan döms ut av delar av dem som redan är veganer, delvis pga att den vid en snabb anblick inte är korrekt nog i sitt språkbruk, spelar det någon roll?

/staffan

PS - det var mitt i en låt, och det var trummisen. vi har ju dock bara väntat på att snacket ska börja gå om vilka tough guy-kukar vi är.

AndyH8 sa...

J

"Rör på er era jävla fittor" va det Goran som sa. "Kom igen nu era jävla fittungar" va det jag som sa. Nu har vi rett ut de begreppen. Det går bra att komma fram till oss direkt och prata om sitt misstycke med va vi gör, säger, trycker för tröjor osv. Jag har fått stå i en halvtimme på en squat i Tyskland och förklarat för en tjej att texten "Drugs are for sluts and losers" på min tröja inte betyder att jag våldtar tjejer och tycker att alla som dricker borde avlivas Auschwitz style.
Jag vet inte vilken värld du lever i men det måste va otroligt jobbigt att vakna upp varje morgon och hela tiden haka upp dig på hundratals småsaker. Vart i den svenska Hardcorescenen har du träffat på macho killar? Har du ens bemödat dig med att snacka med folk överhuvudtaget? Hade du känt oss hade du nog fattat vad vi är för personer.
Det är så roligt att vad än en del personer gör så får dom alltid skit medan en del kommer undan med vad som helst. Som att sitta på en diskussionsträff iklädd Bad Brains-tshirt och säga att Earth Crisis är dumma i huvet för dom är homofober. Så länge man är jävligt punk och PK på ytan så är det inga problem.
Ett litet tips kan va att läsa JJs förra bok så får man en mer klar bild av vem han är. Det är lätt för en del (jag menar inte dig för jag vet ej vem du är eller vart du kommer från) som kommer från övre medelklass att stå och peka med hela handen hela tiden.

Herral de Santina sa...

När blev ”slut” ngt dåligt?

Jamie: Hey, slut!

J.D.: I can totally explain why Jamie said that. You know how Turk always says "hey, player" when he means "hey, buddy"?

Elliot: Yeah...?

J.D.: Well, Jamie's from Cincinnati, and in Cincinnati they say, "Hey, slut!"

Elliot: Oh.... Neat!

andyH8 sa...

Just det där undrade jag också. Enligt henne måste det vart så att enbart kvinnor kan va "sluts".

Herral de Santina sa...

Fast när du sätter det i samma mening som ”losers” och ”drugs” så gör du det till ngt negativt. Touché!

Staffan / xstx sa...

Jag önskar någon hade kallat mig "slut". Det hade ju förhoppningsvis föregåtts av könsumgänge liksom. Det hade ju varit skittrevligt att pyssla med!

Skämt åsido. cro-mags kommer till Europa i höst. Vi sa till greken att spana in möjligheterna för ett Sverige-gig. Vi kan ju ha en författarträff med JJ så får alla som upprörts över hans machobok en chans att fråga vad för issues han egentligen har.

Pysen sa...

säger förklenande icke pk-ord från scen. är Stay hungry Sveriges svar på Floorpunch? medlemmarna har väl varit med länge nog själva för att förstå den lustiga referensen?

Anonym sa...

Pysen: Knappast. SH har ju Jan Mydal på bas. FP besår enbart av Ronal Reagans.

Commie scum vs. capitalist imprialist stooge FTW!

xstx sa...

Är den lustiga referensen att Andy är lika tjock som Porter?det vore rätt skoj, men vi ska ge Andy rättvisa, han deffar nu och kommer vara riktigt jävla fit snart. No worries bro, I got ya back!

<3 Jan Myrdal!!!

Pysen sa...

ånej! först likheterna banden imellan: hc-veteraner som spelar hc som det ska låta. o lyckas göra det på ett sätt som sticker ut.
referensen är att Porter ju visst sa grejor som "Queers and faggots leave the pit" viket orsakade ramaskri bland vissa i den amerikanska scenen. skitsnacket började o han i Endpoint fick en smocka. vilket Floorpunch sen sjöng om. så likheten skulle väl va att ni då sagt fitta på scen.

Herral de Santina sa...

Floorpunch är det största luftslottet under hc-scenens hela 00-tal. Medioker, meningslös musik med vedervärdiga, högerkonservativa åsikter. Så går det när du tar bort all punk ur hardcore.

xstx sa...

Ah. I know violence is never the answer but this time I had to use my fists... den texten ja. Tror väl den där storyn vart rätt uppförstorad om jag förstått det rätt. MEN, roligt är att jag ju var i lokalen när floorpunch spelade på skylten första gången, men var TOTALT ointresserad. Det var under något år eller två då jag tonårsrevoltade mot Youth Crew-håcen. Jag, och stora delar av hc-scenen var nog inte avslappnade nog att ta saker med en nypa salt. Christoffer verkar ju för övrigt fortfarande inte vilja det haha. Nåja, scenpotatisarna på doom-festivaler har ju SÄKERT bättre values än Porter o Co. Blink blink. :-) NÅVÄL. Jag ångrade mig strax därefter bittert, när jag åter insåg hur jävla bra Floorpunch faktiskt var, och vart skitglad när det nu gavs en andra chans i februari. Sjukt kul var det och lätt värt ett sabbat revben. Airtime!

Salta lite Christoffer!

Pysen sa...

jo hatet mot sportbanden var ju oerhört hett på sina håll. tyckte Floorpunch var jävligt bra men då jag inte var edge var det med blandade känslor. keep it clear är ju oerhört intensiv o intolerant men nog också gjord med glimten i ögat.
med tanke på alla underliga lite snabbare popband, metalband och artsyfartsyprylar som dominerade den svenska scenen så tycker jag att Sportswear första sjua och DS-13 första kom i precis rätt tid.

Herral de Santina sa...

Jag älskar salt. Jag dyrkar salt så till den mildra grad i min mat och i mitt liv att det kommer att ta livet av mig innan jag fyller 40. Jag är så avslappnad att blir jag en millimeter mer avslappnat så bajsar jag på mig i raketstora lass. Jag tycker bara att Floorpunch är arketypen på det sena 90-talets/tidigt 00-talets helt värdelösa hardcore. Jag kan se mellan fingrarna gällande värdelösa åsikter om det finns genialisk musik som backar – Bad Brains, Cro-Mags, Carnivore, MOD, SOD et al. Men inte när det enda som backar är ett mediokert gärdsgårdsband från… New Jersey? Please.

Floorpunch är en skrattretande karikatyr av vad som händer när du skalar bort all P-U-N-K från hardcore. Kvar blir en bunt hö-hö-hö-snubbar, direkt från närmsta fotbollskoncentrationsläger där de high-fivar varandra efter varje gängvåldtäkt och negerskämt.

Floorpunch är bara en snäppet bättre version av Bert Karlsson.

Fuck.
The.
Jocks.
Fuck them right in their small little piggy eyes.

Lika relevant att skrika 2000 som 2010.

Herral de Santina sa...

Pysen: Tack.

xstx sa...

Va? Vad är det för fel på New Jersey? Adrenaline OD?