tisdag 25 maj 2010

SPOILER ALERT!!!

Land of the ”Lost” please fuck off



Det blev gud. Efter sex säsonger av ”Lost” valde manusförfattarna att i finalen helt strunta i öns alla mysterier. De valde att göra säsong tre till fem helt meningslösa. De valde att blåsa på rakt in i efterlivet.

De valde en slutscen där alla sitter i en kyrka, flinande som dårar. Sedan öppnar Christian Shephard (men snälla ni…) dörren till pärleporten, ljuset flödar in, de heteronormativa paren kramas än hårdare, ler ännu mer dåraktigt, ljuset tar över, de kliver in i Nangijala, slut. Alla var döda och fick nu äntligen en kram av guds trygga famns.

Dra åt helvete. Dra rakt åt helvete med er fega, oplanerade, vi har målat in oss i ett hörn–upplösning. Karaktärsdriven handling? I min röv att det var det som lockade med ”Lost”. Säsong sex har bjudit på så undermåliga skådespelarprestationer att till och med producenterna för den nya Åsa-Nisse-rullen vänder bort blicken. Och den chockerande, kittlande karaktärsutvecklingen ligger på den här nivån:

Hugo: Du är en bra kille.
Sayid: Om du tycker att jag är en bra kille vet du inget om mig.
Hugo: Jag vet jättemycket om dig och jag tycker du är en bra kille.
Sayid: Okej.

Gah! Gah! Gaaaaaaaaah! Dö! Dö! Dööööööööööööööööö!

Jag hade föredragit om någon bara vaknat upp och sagt ”hoppla, allt var en dröm, tut-tut i baktutan på fansen”. Det hade varit mer värdigt.

Och så här tycker Kjell.

Bonusidioti: Notera att slutscenens kyrka har mosaikfönster som samlar alla religionernas symboler. Islam, kristendom, judendom, buddism, krishna, hinduism, ”Sagan om ringen”. Alla ska med, tut-tut.

6 kommentarer:

Anonym sa...

äntligen är hatet tillbaka hos krille! woohoo!

Gladpack sa...

Ta det lugnt..Det är bara en TV-serie.

R sa...

Som tur var så slutade jag kolla efter halva andra säsongen, blev så jävla lost helt enkelt.

Julia sa...

Jag såg precis College Humor-videon som ställer typ alla frågor som inte besvarades, och fnissade jättemycket fast jag inte ens sett.

Slusk sa...

Klart man blir förbannad när det spekulerats i just detta scenario ända sedan första säsongen. Manusförfattarna har ju nekat och sagt att så är inte alls fallet. Jävla hippies.

Noterade just nu att du länkat till mitt skallprojekt. Jag är hedrad. Väldans mycket tack.

Anonym sa...

slusk: det som spekulerats sedan första säsongen var att alla dog i kraschen och att tiden på ön var skärselden

vilket ju inte var fallet, ön var på riktigt. det enda som var skärseld var sidoflasharna i sista säsongen