fredag 28 maj 2010

Chaos as a co-driver: Grande guns, bigger roses


Obaren: Haschhög och bred scen. Någon hamnar alltid utanför.

Under The Haschtomte Gate går jag och ser Grande Roses på Obaren, mitt på finaste Stureplan. En extremt otippad hajp från min sida då jag inte lyssnar aktivt på något som ens är i närheten av deras musik. De kallar sig själva för post-alt-country indie. Jag kan inte relatera till ett ord. Jag sluter bara ögonen och tänker på D.A.D.

Live får Grande Roses en hård, nästan krautig, Wipers-framtoning med drag åt Sisters of Mercy-monotont mörker. Eller för att använda alla rockjournalisters #1 term: nerv. Plus att de spelar på beundransvärt hög kudos-volym med tanke på hur mesiga de egentligen är som band. Det är inget kross direkt, om jag säger så.

Lyssna på superbt driviga ”Nothing and then nothing more” här. Eller kanske ödesmättade, hårt stålsträngade doomrockaren ”Factory” här.

Jag tycker det är underligt att jag gillar Grande Roses. Göran i Grande Roses tycker det är underligt att jag gillar Slipknot. Eller, gör jag det? Juryn är fortfarande ute gällande den domen.

Bonus: Jag har sänkt min första öl på Riche. Överskattat hak. Bara en stor kostymkarneval. ”Stalkin/Walkin in my big black boots/The KKK has got three-piece suits”.

4 kommentarer:

Steve Haschisch sa...

I just can´t hasch enough

Martin sa...

"post-alt-country-indie"... Soundet på Masshysteris nästa skiva?

Martin sa...

Jag satt i en kvart efter att ha läst det här och försökte googla mig till vilken rappare som var först med att nämna att Kukluxklan bytt upp sig till tredelade kostymer. Kan tänka mig att Cube tagit från Chuck D som i sin tur refererar till nån. Äh, inte så intressant kanske.

Steve sa...

Pain riche = överskattat bröd. Ändå är det det enda vettiga - utöver herr Jonsson numer - som kan kopplas till detta överskattade plebejhak. (Jag hoppas att jag säger detta utan ressentiment då det trots allt är en del c-kändisar som brukar hänga där.)