tisdag 29 december 2009

”We eat the animals and get sick/There’s something wrong with that”


Sjukt coola människor som förmodligen äter kött. De har inget med detta att göra. Men snygga är de.

138 sidor in i Jonathan Safran Foers ”Eating animals” och jag har svårt att fortsätta. Kapitlet ”Influences/speechlessness” och dess avsnitt ”The life and death of a bird” förvandlas till en grotesk störning i hjärnan. På tunnelbanan in till jobbet vänder jag flera gånger bort ögonen från boken, blundar, kämpar för att inte börja gråta, känner hur magen vänder sig, stålsätter mig, fortsätter läsa.

Nog för att jag sedan tidigare vet hur rått, brutalt och hänsynslöst det går till i en köttfabrik. Men Foers beskriver det så sakligt, intressant och spydigt (!) att det är omöjligt att inte gripas av en hönas karriär från födelse till chark. Jag utmanar varje köttätare att läsa boken och sedan fortsätta äta kött. Lyckas du med det är du faktiskt en sämre, mer korrumperad individ. Dvs, inte en bra människa. Dvs, inte okej.

När jag kommer till jobbet har SVD en glad liklangare på framsidan och bildtexten ”Rusning efter skinka. Försäljningen av skinkor står stark, trots debatten om grisböndernas bristande djuromsorg. På Prisxtra Södermalm i Stockholm har man sålt mer julskinka än tidigare år. ’Det har gått otroligt bra’, säger Niklas Schnakenberg och rättar till de få döda kroppar som finns kvar i butiken.”
Hepp. Up yours Sverige!

Undrar om ”Eating animals” kommer att översättas och ges ut på svenska. Jonathan Safran Foers är alltså en skönlitterär författare som släppt två bestsellers på 00-talet (”Allt är upplyst”, 2003, ”Extremt högt och otroligt nära”, 2006) och hyllats som ett geni. Sedan la han
3 år på research och skrev en bok om att människans köttkonsumtion är orimlig, diabolisk, empatilös, världsfrånvänd och att den med största sannolikhet kommer att innebära vår undergång som livsform.

Han åt kött när han började projektet. Det gör han tydligen inte längre, som sig bör. Megakudos Foers. Min gissning är dock att svenska förlag kommer att stämpla ”Eating animals” som ”för smal”, ”för kontroversiell” och ”för extrem” och irriterat vifta bort den.

Doom over the world. Och infantil (men ändå träffande) rubrikreferens från den svenska hardcorscenens glada 1990-tal.

18 kommentarer:

J And sa...

Goodstore sålde 400% mer vegansk julskinka än tidigare år, så lite hopp kanske det finns. Eller nä förresten.

JC sa...

Börjar själv få allt svårare att motivera mitt köttätande inför mig själv...kanske dags att läsa boken?

För övrigt ska du nog inte vara så säker på att boken inte blir översatt - böcker som berör klimathot, kötthantering, kost och hälsa etc ur alla tänkbara aspekter och ideologiska vinklar är oerhört intressanta för de flesta förlag (stora som små) i dessa tider. (Lät kanske lite besserwisser, men jag har genom mitt jobb rätt bra koll på bokutgivningen eller vad man ska säga...)

Herral de Santina sa...

JC: Ja, jag hoppas ju att du har rätt och jag fel. Det skadar inte heller att han är ett känt namn.

Läs boken fort som fan. Den fick mig dessutom att upptäcka att jag läser/pratar alldeles för lite engelska nu för tiden. Uff, jag var bättre för typ 5-6 år sedan. Boken är inte helt lätt att läsa men den är värd varenda sekund.

Kan dock inte heeelt hålla med om kött vs. klimat-vinkeln. Den aspekten viftas (oftast) irriterat bort av alla debattörer. För kontroversiellt att ge folk dåligt samvete för att deras ätande förstör planeten. Ändå står djurindustrin för XX% (orkar inte leta reda på siffran just nu, men tror det var 40) mer skadliga utsläpp än ALL global fordonstrafik kombinerad (bil, lastbil, båt, stridsvagn, flygplan, ubåt, flakmoppe etc).

Anonym sa...

Om det inte var meningen att vi skulle äta djur så skulle de ju inte smaka så gott.

JC sa...

Du har säkert en poäng där vad gäller kött vs. klimat. Jag har inte några exakta siffror heller men jag vill minnas i alla fall två titlar från 2009 som tog upp förhållandet kost vs. klimat. Kanske kan detta tema eskalera på samma sätt som antalet titlar om klimathotet gjort de senaste 3-4 åren?

Nåja, det lär visa sig

Der Schwedische Klimatkuk sa...

Kommentar från SVD ang. McDonalds ockupation av skolan:

”Lite Hamburgare som nämns vad är det jämfört med den rena ecofascism propagandan från tex WWF och Al Gore som är delar av undervisningen. Lögner om CO2 och klimatets sammanhang presenteras som absoluta sanningar tillsammans med en god portion ångestskapande anklagelser mot ungarna”

Som Krillepille skulle sagt: HEPP!

geek sa...

Är det Rollins så är ju hans konsumption den roligaste och typiskt honom: han äter "vegetariskt och i stort sett veganskt" utom när han råkar befinna sig i ett land eller en situation där vegetabiliskt kvalitetsprotein (baljväxter får man förmoda) står på menyn eller som del av matkulturen... då blir det rött kött.

Ack, all denna oandvändbara populärkulturskunskap.

Jenny sa...

Information, propaganda, straffskatter och publikt förlöjligande fungerar lika bra på köttätare som på rökare.

Slå på vindrutetorkarna och låtsas som att det regnar.

Johan sa...

J.M. Coetzees bok i samma ämne, Djurens liv (läsvärd!), kom ut på Nya Doxa istället för ordinarie Brombergs. Minns jag inte fel så fick Djurens rätt som enda svenska tidning en intervju med honom när han tilldelades Nobelpriset i litteratur.

Mattias Indy Pettersson sa...

138, har du sett filmen "Vårt dagliga bröd"? Om inte så gör det. Ungefär som Foers bok, men med rörliga bilder...
Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=0mfpUF2DgJQ

Läs även min blogg, där de senare inläggen torde intressera om du nu bryr dig om vilken framtid som dagens children of the grave (och vi) har att vänta:
http://nymoral.blogspot.com/

Herral de Santina sa...

Det där klippet såg äldre ut än 2007, alltså med tanke på kvaliteten. I övrigt pallar jag inte se en hel film om sådant där. Är alldeles för känslig numera.

OT: Du som är polare med apan i bastkjol Oskorei, får han/hon STIM vaje gång han/hon skriver "politisk korrekt"? Jeeeezus… We get it liksom. Du går emot strömmen och är den enda som begriper hur den vita rasen ska överleva och för det kan du slå dig för bröstet och skandera att du minsann är en ”POLITISKT INKORREKT SANNINGSSÄGARE”. Wopifuckingdo ditt kryptonazistika rövhål.

Herral de Santina sa...

Dock kan Oskorei få lite pk-kredd av kryptosionisten 138.

1. Han/hon har introducerat mig för Tanja Bergqvist. Vad… Är… Det?!

2. Han/hon har väldigt många fina djurbilder i sin blogg. *GILLA*

Mattias Indy Pettersson sa...

Haha, håller med om att Oskoreis nyttjande av "politiskt korrekt" är ganska... orimligt. ;)
Alla har vi våra favorittermer.

Bra att du läser den bloggen, men läs gärna min också. Det är ju liksom inte köttätande per se som allena fuckar upp världen... Men jag förstår att man inte kan engagera sig i allt. Man får välja sina strider. Tanja Bergkvist har jag exempelvis ignorerat.

Herral de Santina sa...

Ja, alla har vi våra käpphästar. Jag vet att det kätterska köttandet inte är ensam ansvarig för vår stundande apokalyps. Men det är min personliga stötesten.

Tanja B är för knäpp för att ens jag ska orka bry mig, tom. Det säger en hel del.

J sa...

Du har ingen lust att gå tillbaka till veganismen? (här antar jag helt blatant att du var vegan i ume?)

Herral de Santina sa...

Lust – ja. Karaktärsstyrka – nja. Hemmavegan är ett möjligt mål.

HeterPeter sa...

Du kanske kan kasta (alternativt:ge)bort din skinnjacka? Ditt "engagagegmenhg" får 5/5Punkinlandia-poäng av mig, var så god.

Herral de Santina sa...

Du befinner dig på samma mentala Loffe Carlsson-nivå som de som sportar ”öh vaddårrå gräs har oxå känslor höhöhö”-argumentet. Jag gissar att ditt sommarjobb 2009 var som statist i ”Göta kanal 3”, korrekt?

Du får 5 x Z av 5 möjliga.

Att köpa och bära second hand-läder har jag inga som helst problem med. Vissa vegpersoner gör det inte, jag förstår och respekterar det. Om all nyproduktion av läder skulle sluta precis just nu denna sekund skulle jag korka upp pavan. Men vem skulle tjäna på att alla redan existerande läderplagg förstördes? Ingen. Absolut ingen.

Mollusk.