tisdag 1 december 2009

Det egentliga hardcore


The final package.


Ovan: Min dödsruna öven en svunnen tid. Notera André och Klas Sandström på fotografiet. Notera även mitt kalrakade huvud. Jag bär blå jeans med uppvikta byxben, hårt knutna Doc Martens, hängslen och en Agnostic Front-t-shirt med amerikanska flaggan på. Anders kallade mig ”nazistsvin”. Alla andra stirrade som om de aldrig sett en skinnskalle förr.

Idag mötte Dave Exit upp och överlämnade ett exemplar av Final Exit ”Det egentliga Västerbotten complete discographt 94-97” (köp här). Jag har skrivit liner notes till denna sammanfattning av ett av Sveriges hårdaste band genom tiderna. Cd-versionen kom 2007. Där illustreras min text av ett orimligt skolavslutningsfoto där jag bär en om möjligt än mer orimlig rosalila kavaj. Jag har även dödskalleskjorta, glasögon och långt hår. Den nya vinylversionen har en mycket mer smakfull, stilren, estetisk uppsyn. Och min text håller än. Jag är kanske till och med mer nöjd nu än då över att jag fick in en Conflict-referens i en beskrivning av en scen som aldrig någonsin brytt sig om Conflict.

9 kommentarer:

Tomas sa...

Började läsa texten men kom på att jag får ju skivan imorrn. Ser grymt bra ut iaf.

Anonym sa...

"crining with embarrassment"? hur var det med korrekturläsningen?

Herral de Santina sa...

http://tyda.se/search?form=1&w=cringing&w_lang=&x=0&y=0

http://tyda.se/search?form=1&w=embarrassment&w_lang=&x=0&y=0

Har Tyda fel får du fråga den egentlige Lyxzén. Det var han som korrekturläste.

Anonym sa...

Tyda har inte fel, ty enligt dem finns det inget som heter "crining"

Herral de Santina sa...

Hepp. Jag skrev in ordet rätt på tyda men fel i texten. Tut-tut. Då får du skylla på den egentlige Lyxzén.

Anonym sa...

Ditt ego spillde över lite i vanlig ordning, men "Jag bär blå jeans med uppvikta byxben, hårt knutna Doc Martens, hängslen och en Agnostic Front-t-shirt" (?) Och ändå: http://www.secondclasskids.com/mp3/heldback/heldback-1-2.mp3

//Calle Crass

Herral de Santina sa...

Haven't you heard? If you can't take the ego get the fuck out of sociala medier.

Och din poäng är?

//Krille Konflikt.

Anonym sa...

Det har du för all del rätt i.

Min poäng är: det funkar att klä ut sig till skinnskalle, men inte att ha riktiga skins i publiken?

//Kalle Kå

Herral de Santina sa...

Jag finner vissa delar av denna fashionistiska subkultur estetiskt tilltalande, ja.

Jag har heller aldrig sagt ”nej tack” till att ha skins i publiken. Alla ska med. Det betyder dock inte att jag behöver digga den förgreningen av punksfären.