torsdag 16 september 2010

”Möss ska inte para sig med fåglar”, eller hur det nu var Hitler uttryckte sig i ”Mein kampf”

Artikel on invandrarstrejk – här.

Rimlig Aftonbladet-kommentar vol. 1:
Hughan, 42 år, Trollhättan: ”–Alla som bor i Sverige och har svenskt pass är svenskar” En katt kan inte kalla sig för häst för att han bor i ett stall!!

Rimlig Aftonbladet-kommentar vol. 2:
Satch, 40 år, Sundsvall: Vad skönt. Tänk om alla invandrare kan göra detta oftare. Vad skönt att slippa er för en dag eller två.

6 kommentarer:

Chronchough sa...

Jag har, som du skulle säga, ett orimligt intresse för att läsa läsarkommentar till artiklar om SD, och vad än partiets officiella policy än är, är så gott som alla deras sympatisörer rasister. Nåväl, jag uppskattar denna låt:
http://www.youtube.com/watch?v=cQlnIwcTpCU&feature=related
Inte bara för att jag gillar budskapet, utan även därför jag är förtjust i musiken (Ja, jag gillar Blinkan och Rancid, mycket!) Annars får du väl peppa på Degradation innan valet.
Você fala português?

Herral de Santina sa...

Ouch, vilken hemsk låt. Men de har väl hjärtat på rätt sida i alla fall.

Nix, pratar inte portugisiska. Och min sökning på Degradation + Brazil + hardcore ger helt fel träffar… Vad syftar du på?

Chronschough sa...

Tråkigt nog syftade jag inte på något obskyrt brasilianskt band, utan på låten av Gorilla Biscuits!
Själv talar jag inte heller någon vidare bra portugisiska, men försöker lära mig, fan, prepositionerna är kniviga och även verbens olika tempus, jag vet inte om du varit där?
Nåväl, har du några antirasistiska låtar att rekommendera, jag är inte så insatt i metal?

Herral de Santina sa...

Ha ha ha, jag tänkte för långt när svaret fanns alldeles inpå knuten. Jag har varit i Brasilien tre gånger men pratar inte ett ord, trots att språket är sjukt snyggt.

3 x antinazi rakt ut från hjärnan utan betänketid. Fyll gärna på.

http://www.youtube.com/watch?v=D_S3AQSdLJA

http://www.youtube.com/watch?v=NJhmUtJgsQg

http://www.youtube.com/watch?v=fuIe6HzWg-8&feature=fvw

Hittade inte den officiella videon till den sista, det ska finnas är jag ganska säker på.

Chronschough sa...

Jag har läst en massa på din blogg (kul att du skrivit om två halmstadprofiler, de båda Johan, Berg och Wirfält), och lärt mig att din far är från Brasilien, därav alla frågor. Jag har ej varit där, men, som du, älskar jag språket samt det fåtal författare jag läst har varit fantastiska, Calarice Lispector (rekomenderar varmt "Passionen enligt G.H.), Machado de Assis och João Ubaldo Riberio. Jag har några muntra punkare från brasilien som jag pratar med, men varje gång jag drar fram mitt lexikon undrar jag hur jag ska kunna lära mig språket.
Jag gillade Poison Idea och Nuclear Assault-låtarna!
Och, ja, jag borde troligen ge Kreator en chans, trots min motvilja sedan ungdomen.
Mina bidrag är troligen alltför välkända:
http://www.youtube.com/watch?v=Z1a70HZ6K5A
http://www.youtube.com/watch?v=iQ4jtmHaFHA
http://www.youtube.com/watch?v=N1S864Z_ZjY
Tråkigt nog minns jag inte om varken Manic Street Preachers eller the Clash skrivit någon antirasitisk sång, du kanske vet?

Herral de Santina sa...

Ah, ATR - GILLA! Ett av de bästa liveband jag sett, någonsin. Rockbåten på 90-talet, jag och Carl Crack i en båtkorridor, han blev haffad och slängd i fyllecell, jag fick en snyting av påstått lesbisk tjej från Borlänge (tror jag) som sedan lånade min oersättliga Poison Idea-munkjacka, som jag aldrig trodde att jag skulle få se igen.

Vet väldigt lite om brasilianska författare, vet dock mer om deras hardcorepunk.

Manics: ”If you tolerate this” är väl på det temat? Men jag är verkligen ingen expert på dem. Inte på Clash heller, men det känns som att de borde haft en miljard låtar mot BNP, eller vad de nu heter.