tisdag 21 september 2010

The Swedish way:
How did we come to be so fucked?



I stadsdelen Almgården i Malmö röstade tjugonio procent av de röstberättigade på Sverigedemokraterna. Aftonbladet har varit där och träffat Anna Handberg, 23. Hon kryssade SD för att hon är rädd för invandrarna i grannstadsdelen Rosengård.

Jag vill inte trivialisera hennes rädsla. Ingen vill bo bredvid ett förfallet bostadsområde. Inte du, inte jag, ingen. Och Rosengård är, om jag ska tro media både på höger- och vänsterflanken, det närmaste vi kommer slum i Sverige. Inte Philadelphia, inte Detroit, inte downtown Los Angeles, inte Bristol – men ändå rätt jävla stökigt och nedsläckt.

Om det sedan är ett getto för att det bara bor invandrare där, eller om det bara bor invandrare där för att det är ett getto, beror på vilket politiskt synsätt du har. Vänsterfolket skyller misären på mer eller mindre dolda strukturer i samhället. Högerfolket belastar mer eller mindre medfödda strukturer i invandrarnas mentala status.

Vad jag tycker? Slum är slum är slum är en klassfråga. Oavsett hudfärgen på de som bor där.

Nåväl. I intervjun med den etniskt svenska SD-röstaren Anna Handberg, 23, fastnar jag på två saker.

1. ”Jag lever på 2 000 kronor i månaden i socialbidrag. Jag tycker att Sverige först och främst borde tänka på sina egna medborgare innan vi hjälper andra.”

Sedan berättar hon att hon köpt en attackhund som skydd mot det importerade buset i Rosengård. Att köpa hund är pissdyrt. Att vaccinera en hund är pissdyrt. Att utfodra en hund månad efter månad, år efter år, är beyond pissdyrt. Detta klarar Anna Handberg, 23, på en officiell inkomst om 2 000 kronor i socialbidrag.

2. ”Jag är verkligen missnöjd med hur Malmö ser ut. Jag vet invandrare som kan ta hit hela sin familj när som helst och de får bidrag. Vad får jag?”

Anna Handberg, 23, lackar inte för att icke-etniska svenska kommer hit och stjäl jobben. Icke. Hon surar för att de lägger sina små syltfingrar på alla bidragen. För att använda hennes egna ord: ”Vad får jag?”.

Vilket för in mig på poängen med detta mastodontinlägg.

Mycket av debatten kring SD har handlat om att det nationalistiska partiet vill slå fast hur en äkta svensk är. Svenskhet – vad är det? Vem är svensk och vem är det inte? Kan du vara Svea Rike trogen om du har ett obskyrt namn som börjar på z, eller måste du heta Kalle Bengtsson? För mig som är född och uppvuxen här, men inte har rent ariskt blod i ådrorna, är hela diskussionen jävligt märklig.

Nåväl. Via kamphundsägaren Anna Handberg, 23, har jag nu äntligen lyckats destillera fram vad det innebär att vara 100% svensk.

Jag kan räkna de medborgare med utomeuropeisk bakgrund som jag umgåtts med på en hand. Däremot har jag ett helt liv fyllt med etniska svenskar. Alla vitare än spöket Laban, en förkrossande majoritet av dem mer än villiga att arbeta svart.

Att blåsa staten på skattekronor är en svensk nationalsport. Vi älskar det. Om det är någon som läser den här bloggen som påstår att de aldrig tagit emot eller betalat ut pengar under bordet…

Tja, ni ljuger. Straight up.

Fiffla med traktamenten, reseersättningar, byteshandel, 999-utbetalningar eller bara rakt av svarta pengar – det är det näst bästa svenskar vet.

Det absolut bästa vi vet är att sol-och-våra statliga bidrag. Stämpla in i det längsta för att satsa på en knagglig musikkarriär, vara sjukskriven för en lättare åkomma och sedan ta ett litet svartjobb på sidan om, fortsätta vara skriven hos föräldrarna fast du flyttat in med din partner som får bostadsbidrag. Och så vidare. ”Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov” är en orimligt vacker devis. Men jag har träffat många fullt arbetsförmögna vänsterpunkare som av ideologiska skäl gärna inkasserar, men av pur lathet ogärna bidrar.

Märk att jag inte fäster någon personlig vädering vid det här. Jag säger inte att jag är varken bättre eller sämre. Jag bara benar ut den svenska modellen. Den som definierar vårt folk, vårt sätt att vara. Vår folksjäl.

Så. Om vi nu tar Sverigedemokraterna syn på de typiska invandrare som kommer hit, och applicerar den på vad vi lärt oss om den ursvenska folksjälen, så ser ni att där finns mycket gemensamt.

Först kommer en ensam utlänning som får en säck med pengar. Sedan tar den invandraren hit hela tjocka släkten, som också får kontantstinna säckar. Efter det sitter de fjorton personer i en tvåa, rullar tummarna och sprutar champagne bland kackerlackorna. Då och då knegar de svart, men mest suger de i sig bidrag. Som fredagsmys bränner de bilar och planerar en islamistisk revolt.

Och vad annat kan de göra? De kommer hit, ser hur vi vitingar uppför oss, ser Anna Handberg, 23. De vill passa in, göra likadant. Det kallas ”assimilering” och är en Sverigedemokrats favoritglosa.

Se där, Jimmie Åkesson. Rosengård är fyllt av tvättäkta svenskar.

Oroa dig inte.

Soundtrack: ”Majesty and decay”, Immolation.

28 kommentarer:

Sulla sa...

Så alliansens arbeitslinje borde vara ganska 'rätt', rent praktiskt sett?

Anonym sa...

Let me tell you something......this is exactly how nazi germany started!

Annica sa...

Jättejättebra skrivet.

Jenny sa...

Fantastisk analys. Publicera den nånstans.

Jonathan Strandlund sa...

det är väl ungefär vad jag försökte förklara på lunchen men inte riktigt hittade rätt ord. OTROLIGT bra skrivet. Tack.

Herral de Santina sa...

Alla: Tack!

Greg: What, with blog?

Sulla: Förklara mer vad du menar. Deras arbetslinje förutsätter ju att 100% av alla sjukskrivningar är bluff och båg. Killen i Metallicas ”One”-video skulle inte få sjukpenning av FK 2010. Finns alltid något han kan göra! Typ blåsa på färg så att det torkar.

Men jag kan inte sticka under stol med att jag tycker att sjukpenning + jobba samtidigt i smyg = typ så lågt som det går att sjunka när det gäller sol-och-vårande. Jobba lite svart, fine, pengarna går ju ändå någonstans tillbaka in i samhället. Stämpla så länge det går utan att aktivt söka jobb, kör på det om det är ditt drömscenario. Men att fejka sjukdom samtidigt som man står i någon affär i hemlighet eller knegar på ett bygge svart… då är man ett jävla as.

Punkt. Fucking. Slut.

Pär Arvidsson sa...

Själv bor jag i en stad som är den enda utanför Skåne och Blekinge där sd fick över 11% i kommunalvalet. De två delar som röstade mest sd där bor det inte en enda invandrare typ.

Nu får man folk att marschera med i alla fall.

Carl Henric sa...

Klockrent! Den går rakt upp fejjan!

Anonym sa...

Ha ha! Nein! Nein! Nein! Nein!

Thinking of Basil Fawlty vs SD =)

bine sa...

krille du är ett geni! det har jag alltid sagt. grattis på födelsedagen dessutom!

Herral de Santina sa...

Det visste jag inte att du alltid sagt. Men fortsätt gärna göra det. Å tack! :-)

Ganndul sa...

Med andra ord har borgarna all anledning att fortsätta sätta dit bidragsfifflare, skattesmitare och dylikt pack som parasiterar på vår välfärd.

Fredrik sa...

Man ska alltså straffa de som är sjuka för att folk inte kan bete sig? Jag tror att C har en poäng, även om jag inte ser jesus i texten här som många andra verkar... Däremot är det så att det fuskas för 100 miljoner mer då det gäller skatter. Där är det ingen som jagas fuskare. Hyckleri.

För övrigt är det läkare som sjuksriver. Jag tycker att det är ganska förmätet att sitta och säga att man inte är sjuk om en läkare sagt det. Ska vi läga ner läkarkoren och låt all vård komma från en internet databas? Skärpning.

sved sa...

Har alltid upplevt det som att det finns två typer av svenskar. Dels den som beskrivs klockrent här, och så motsatsen, dom som beyond det rimligas gränser tackar nej till stålar och erbjudanden för att det inte känns rätt och riktigt. Skulle jag skriva vilken del jag tillhör skulle du ändå hävda att jag ljuger, så jag låter bli...=)

För övrigt kan jag ta ett par tusen bidragsfuskande, svartjobbande, kamphundsköpande människor om det skulle innebära att folk med dödliga och olidliga sjukdomar slipper ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Man får ta det onda med det goda helt enkelt.

Per sa...

Ett visst svinn får man räkna med när det gäller bidrag. Jag vill att svinnet ska bestå av pengar, inte människor. Borgarna tycker tvärtom.
Mycket enkelt.
Och visst var det vi norrlänningar som uppfann bidragsberoendet. Svårt att göra annat när allt togs ifrån oss.

Läs förresten Dalton Trumbos bok också och nöj dig inte med en Metallica video. Boken är betydligt bättre.

Parne sa...

"Efter det sitter de fjorton personer i en tvåa, rullar tummarna och sprutar champagne bland kackerlackorna"

Haha...Fyfan mannen. Jag garvar så jag gråter. True story. Och du applåderar mig? Ain´t got shit on you biatch.

Grattis i efterskott.

Herral de Santina sa...

"Ett visst svinn får man räkna med när det gäller bidrag. Jag vill att svinnet ska bestå av pengar, inte människor. Borgarna tycker tvärtom."

Mkt bra sagt. Jag håller med. Och självklart har jag läst "Johnny var en ung soldat". Dock inte sett filmen. Tänkte att mina läsare lättare kan relatera till Metallica än en obskyr bok om WWI.

"Jimmie var dn ung rashetsare"?

R sa...

Detta är mycket, mycket, mycket sant. OBS.

Steve sa...

Jag röstade ju på M dårå som det känslokalla småfolk jag är (läs "Dvärgen" av Pär Lagerkvist så fattar ni vad jag menar), men jag måste faktiskt säga att din liknelse med snubben i Metallica-videon var bland det roligaste jag har läst på länge.

I övrigt så hoppas jag på att du ska hitta några nya hatobjekt hos SD-gänget. Christian Westling t.ex. - svennestekare OCH mot heltäckande slöjor och att man får ta hit hela tjocka släkten. Kan knappt bärga mig innan du har recenserat vederbörande.
http://cdn.stureplan.se/imagereportage/35584/standard/Christian%20Westling.jpg

Danne sa...

Men va fan, det är ju synd om hunden, borde inte han få ha varit "maskerad" så den slipper skämmas i sitt område. Med tanke på att det var en blandras och inte renrasig så borde den ju vara mindre värd? Enligt uträkningar så kostar i snitt en sådan hund 200.000-250.000 kr under sin livstid.

Jonas sa...

Applåder!

Sulla sa...

Jag tog i/skämtade lite, men det jag vill komma fram till är att om bidragsfuskande och liknande är en svensk nationalsport och det grundläggande draget i vår folksjäl så är det ju inte så konstigt att vi har den arbeitslinje vi har.

Men jag håller med dig generellt. Och Per, och Sved.

Unknown sa...

Jag bor själv på rosengård och vill bara säga som vanligt är medias bild så felaktig som den kan bli. Rosengård är ingen slum, i vissa delar (en gata) har oseriösa hyresvärdar låtit husen förfalla, men i övrigt ser det ut som stadsdelar ser ut i större städer. Jag är alldrig rädd, och jag är vad man kan kalla för en tvättäkta svensk (2dra generationen dansk och 4de generationen tysk). Tro inte på media, dom är så kåta på att hitta misär som förklaringsmodell. Själv röstade jag på F!. Magnus (postcrustism)

Brasse sa...

är upploppen å bilbrännandet oxå bara hittepå? att de ger sig på ambulance och brandbilar? Har det inte hänt?

Sara sa...

mittiprick. fy fan så bra du är.

Nada sa...

Vilket jävla skitinlägg.

De svenskar som failar på arbetsmarknaden kanske vi inte kan göra något åt, iaf inte om de faktiskt _ÄR_ sjuka.

Flyktinginvandring väljer vi själva om vi vill ha eller inte.

Och politikerna snackar som om vi behövde den eller tjänade pengar på den. Vad vi behöver är fler i arbete, svenskar eller invandrare spelar ingen roll.

Flyktinginvandrarna härmar inte svenskar, däremot har de väl svårt att få jobb och kanske sämre utbildning, behärskar inte språket, kanske väljs bort pga att de är just invandrare, osv. Men de blir ju likt förbannat en börda.

Sopa.

Martin sa...

Vilken jävla skitkommentar.
Svenskar som failar på arbetsmarknaden går att göra något åt, i vissa fall just för att de/vi är sjuka. Exempel: rehabilitering av flertal slag istället för politiskt styrd terapi och låtsasåtgärder; bättre standard på psykofarmaka; någon lösning på försörjning om man inte kan jobba just nu men faktiskt inte vill jobba i längden heller; samt så har arbetsköpare ett eget val att ställa lägre krav (nu när det inte längre är ''kris'').
Jag jobbar inte på grund av adhd-trassel så därför tycker jag att jag vet vad jag pratar om - listan kan bli längre.

Flyktinginvandring är inte ett val, däremot har det funnits val i att 1. ha dem legalt till skillnad från att de lever på småsvartjobb/handouts/tiggeri/brott. 2. inte motsätta sig samarbeten mellan rika länder som ger en myndighet i ett land rätt att beröva asyl i ett annat land.

Flyktinginvandrare härmar inte svenskar, men ett likartat beteende ger en mindre rätt att kritisera.

Martin sa...

Alla hatar sverigedemokraterna, rasistsvin!