måndag 27 september 2010

The (un)Event

Om killen vet att hans svärfar piloten tänker störta med vilja, varför sätter han sig lugnt på sin plats, väntar tills planet lyft, och sedan drar han pistol och försöker stoppa skiten?

Bara en tanke bland många.

Jag ger ”The Event” ett avsnitt till. Jag är inte imponerad och gissar att knorren är utomjordingar. Andra åsikter?

I övrigt pundar jag ”Eastbound & down” samt nya säsonger av ”30 rock” och ”Modern family”. På spänningsfronten är det dock dött. Tips?

Uppdatering: Jag har insett varför ”The Event” skrubbade mig åt fel håll redan från början. Tidshoppandet måste dö. Det är så överanvänt i alla kritikerhyllade serier att jag kräks. Är det skamligt att berätta en intressant historia i en rak tidslinje från punkt A till punkt Ö? Tydligen.

22 kommentarer:

Fredrik sa...

Ge Firefly tid. 14 avsnitt eller så. Avslutas med filmen Serenity. Av tv-världens största femminist.

Sen kan du prova med Doolhouse, men ge det ett par avsnitt...

Annars är det ju endast The Wire som gäller. Oz och Sopan kommer långt under. Även om det är bra skit.

Marcus sa...

Jag vill tipsa om Boardwalk Empire, bara gått ett avsnitt än i usa. 2a kommer idag (mån) 20-talet under spritförbudet. Steve Buscemi i huvudrollen. Regi Scorsese
Som sagt bara sett ett avsnitt än, men jag är helt såld.

Andréas sa...

Det finns ju ingen serie som slår Dexter. Annars är ju Breaking Bad klart sevärd.

Nina sa...

Sons of anarchy är min stora drog just nu.

Herral de Santina sa...

Tack för tipsen. Mina två favoritserier någonsin (av det allvarligare slaget) är ”The wire” samt ”Vita huset”. Där har jag sett allt och jag ser aldrig om serier. Lagt kort ligger.

”Sons of anarchy”: Jag hamnade i ofas med Cornelia som ser den i realtid. Hon älskar skiten. Jag har lånad säsong 1 och ska ta mig an den så fort jag får chansen.

”Breaking bad”: Såg de två första avsnitten (knappt) och gillar inte. Finns inga sympatiska karaktärer. När världen till 99% består av folk jag hatar, vill jag att mina fiktiva medmänniskor ska besitta några försonande drag.

”Dexter”: Aldrig sett. Men jag fick nog av overkligt intelligenta seriemördare på 90-talet.

”Oz” tröttnade jag på efter ett par avsnitt, ”24” plågade jag mig igenom första säsongen.

”Boardwalk empire” står på min lista att ladda ner.

Sulla sa...

I, Claudius och Brideshead Revisited.

Anonym sa...

Dexter är en av bästa som finns - season 1 isf, 2 är bara bra, 3 är "meh" och 4 var bra med.

Sons of Anarchy......yawn. Vad som helst plot men med bikers (faktist märkte jag att "the plot" är Hamlet...)

Bäst som finns just nu - Big Bang Theory! Geek humor for geeks by geeks!

Tor sa...

Ge OZ en chans till. Det är en helt fantastisk serie.

Fredrik sa...

Tystnad om mina fantastiska förslag. Det godtas inte!

Se Firefly. NU!

http://fredrik-d.blogspot.com/2010/02/firefly-serenity.html

8)

Anonym sa...

såg the event nyss. tyckte den var ok, ett avsnitt till säger jag också.

men det du kritiserar: att han väntade med att dra puffran tills efter planet lyft.
det var ju för att den där killen i svart kostym (han som ringde och varnade för terrorister på planet)
åkte snabbt som fan mot flygplatsen för att stoppa honom. så han var ju tvungen att komma undan, därav väntade han på att planet lyft.
/k.

Per B sa...

I 24 så har du ju verkligen en intressant historia som berättas från punkt A till Ö. Men du hade tydligen redan försökt med den.

Six Feet Under? House?

The Event var löjeväckande men jag kommer fortsätta kolla. För Tony Todds skull.

Andréas sa...

Jag håller med dig om att det inte finns några sympatiska karaktärer i Breaking Bad men fast har jag ändå blivit, och den har en svart humor som ibland är riktigt vass.

Herral de Santina sa...

Fredrik: Det är för att jag inte vet hur jag ska relatera till denna scifihype. Kanske… orimlig?

Anonym: Men både killen i planet + killen i den supersnabba SUV:en (som kan köra ikapp med ett jetplan) ville ju stoppa skiten från att lyfta. Var inte det poängen?

Per B: ”Six feet under” har jg sett allt. ”House” har jag sett mkt av och har blandade känslor. Corneia dyrkar dock.

Anonym sa...

138.
Jag tror snubben i SUVen har med morden på hans tjejs familj att göra och att han ville komma åt huvudrollsinnehavaren. men det får vi väl se, bara min tolkning.
/k

Anonym sa...

"I'm sick and tired of carrying all the weight, the coaches and owners not giving me the shit I need to win. Atlanta, you're fucking out. Kenny Powers is now a free agent. Let's buy the bar and get shitfaced. Get me paid, bitch!"

Kenny fucking Powers

Andréas sa...

det är ju kidsen som fan inte kan sitta still och följa med i en handling fran A till Ö, det ska hända något spektakulärt varje sekund annars blir de less och leker hellre med sin iphone... Ge Dexter en chans.

Fredrik sa...

Är du inte övertygad efter mitt mastodontinlägg om serien, kommer jag aldrig att vinna över dig. 8) Å ena sidan.

Å andra sidan:

Alla gillar cowboys i rymden! Det är hur rimligt som helst.

Lord Salba sa...

Bored to Death!
Säsong 2 kommer ut när som helst.
Riktigt underhållande. Ted Dansons bästa roll någonsin.

Annars tycker jag att du ska ge Dexter en chans ändå, du kommer inte bli besviken.

Herral de Santina sa...

”Bored to death” - såg de tre första avsnitten. Sådär, inte riktigt värt tiden. Och Dansons bästa roll är i ”Damages” juh!

Molly sa...

Säger bara Sopranos.
Tål att ses om med ett par års mellanrum. Slår allt.

Anonym sa...

Sons of Anarchy!!

Herral de Santina sa...

Nu har jag avverkat hela första säsongen av ”Sons of anarchy”. Helt okej och sevärt, men inte totalt geni. Jag brinner inte för at se tvåan.

Ganska overklig serie, btw.