torsdag 30 september 2010

Spiral archeologist feat. D-takt och råpunk

Jag får ett mail från min vän Jocke. Han säger att jag ”verkar ju vara inne i en galen nostalgitripp utan gränser på bloggen just nu”. Jag ser det mer som arkeologi, inte nostalgi. Men jag förstår vad han menar.

Nu när jag närmar sig den nedre medelåldern – som enligt Aftonbladet börjar vid trettiofem år – är det lätt att blicka tillbaka.

Innan familj. Före karriärhets.

Vad i helvete höll vi på med?

Jag och Cornelia festade. Rejält. Hon var kamouflageklädd blek blondin bortom kontroll. Jag sportade (typ) samma frisyr som Ralf ”Två hotshots!” Gyllenhammar gör idag och klädde mig i alldeles för små hipstertröjor från Trapdoor Fucking Exit. 2003 höll vi ett gemensamt födelsedagsparty i vår etta på fyrtiosex kvadratmeter. Som mest räknade jag till sextio personer inomhus samtidigt. Min soffa stagedivades sönder. Dagen efter slängde jag den från balkongen och högg den i mindre bitar med en yxa, så att den fick plats i soprummet.

Ah, good times.

Jocke bidrar med några fotografier samt minnen från denna kväll av kaos.
Jag vet, det är bara sju år sedan. Så ingen trve arkeologi. Men det faktum att vi rökte inomhus gör att det påminner om antiken modell ”Mad men”.


”tycker att reglerna är ganska roliga. sista punkten är bäst och fan viktigast! själv hade jag skrivit ’ge fan i jappe-vinylerna!’ kort och gott.”


”inte fullt lika gamla som mitten av 90-talet. men ändå sju (svåra) år sedan ganska exakt då bilderna är tagna på cornelias födelsedagskalas. milivästen och mixern köpte jag, klas, axel, kaj och karin ihop. om jag inte missminner mig. inge kan ha varit med på ett hörn också.”


”spyan i trapphuset sas det va mark som hade förorsakat. han blev stupfull och försvann från festen utan att säga ett ord. det spekulerades på skunk vem som lagt pizzan, mark blånekade. vet ej om det någonsin kom fram.”

Och så en bild utan fest men med rejäl dubbelhaka.


”replokalsbilden från charlies är då du och cornelia svängde förbi och la gästsång på en dödsdömd inspelning. det va dagen innan ni lämnade norrland för att bli 08:or, ni va mitt upp i utflyttningsstöket, men offrade ändå 30min i en svettig repa för att förevigas på en "guld" skiva. hängivenhet. jävligt surt att klas råkade radera ditt fnitteranfall i slutet av en låt. hade blivit sån perfekt trallpunklåtsslut. så kan det gå.”

Och om jag bodde i Linköping skulle jag gå på det här:


”nu ska jag packa upp bilen och bege mig neråt landet. ska spela i linköping imorgon tillsammans med bl.a deathraid och den där lilla runda glada killen som står brevid dig på spyfotot.”

Lycka till och kör försiktigt.

10 kommentarer:

Fredrik sa...

Hahaha, din lägenhet var tillhåll för några jävligt roliga sammankomster i glada vänners lag. Den där spyan, fy fan vilken partydödare den var, alla gick hem.

Death Row-Henrik sa...

Men åhhh... vad små ni var.

spesses sa...

satan i gatan sicket grant fruntimmer du har, mänska

dahlberg sa...

Var det inte då Jussi och Markus skickade med en dunk mäsk som födelsedagspresent till Cornelia?

Herral de Santina sa...

Minns ärligt inte om det fanns mäskdunk på just den festen.

Anonym sa...

Mark i Grannies/Rats som jag tar för givet är/var sxe?

Mark Frygell sa...

Nix, jag var inte sxe och jag var stupfull men jag tänker vidhålla även i vuxen ålder min oskuld! Mest för att jag inte har något minne av det mer än ångesten över att alla menade att det var jag, haha.

Däremot kräktes jag på dragonskolans parkering på alla fyra.

Mark Frygell sa...

Vill minnas att jag satt bredvid Herr Klas Botander. Det var i vevan att han började supa och vi drack whiskey ur flaskan medan han drog snuskiga skämt och jag höll på med någon sorts pinsamt försök att styra musikval med min egen musik. Krille påpekade att det inte var partymusik och så slog han på NWA straight out of compton och Inge whiteboi-rappade igenom majoriteten av låten.

Herral de Santina sa...

Dahlberg, Fredrik, Mark: Har ngn av er fler kort från just den här festen?

Mark Frygell sa...

näe, i så fall skulle nog den kameran inte finnas kvar idag. Möjligtvis bakom din soffa väst på stan eller ev. på dragonskolans parkering.