onsdag 20 oktober 2010

Far beyond driven: Seriös fråga om att ta körkort



Cornelia håller på att ta körkort. Hon vill uppgradera sina vyer från baksäte till förarsäte. Som alla vet är körkortstagande ett gigantiskt inferno av ekonomiska utgifter. Med Kalle Anka-plåster försöker vi begränsa blodtsunamin från våra bankkonton. Det går sådär

Idag köpte hon ”Bonniers trafikskola 2010”, en dvd-rom för smidiga 450 kronor. Fullt kompatibel med Mac enligt handlaren i butiken. När hon kommer hem ser vi att det klart och tydligt står att den bara är för PC-freaks. Cornelia blir lika förbannad som när hon upptäcker att jag köpt billigt ICA-kaffe istället för finkaffe.

Så – vad gör vi åt detta? Finns det något körkortsprogram för Mac? Finns det något vi kan ladda ner gratis som gör att vi kan köra ”Bonniers trafiksskola 2010” på vår dator?

All hjälp och alla råd mottages tacksamt. Leder det till en vettig lösning belönas det med vinyl.

18 kommentarer:

max sa...

Har hon en iphöne så ska det finnas en app där som heter nåt i stil med körkortsteori eller något annat obskyrt. Det är inte till Mac men det kanske kan fungerar som ett Bamse&Skalman plåster tills det dyker upp något som fungerar till datorn.

Per B sa...

Parallels Desktop har en gratisvariant som funkar i 14 dagar.

http://www.parallels.com/products/desktop/

Googla fram en riktig cdkey så fungerar det i evigheternas evighet (så gjorde jag). Bonniers Trafikskola bör fungera på det. Värt ett försök i alla fall.

Herral de Santina sa...

Max: Tack, bra tips om app. Kört att vi inte tänkt på det… Inte riktigt samma sak som den här dvd:n, men lite hjälper det nog.

Per B: Känns bara trist att sprätta förpackningen (= inte få igen 450 kr) och sedan fungerar det inte.

Jonathan Strandlund sa...

En bekant från storstan åkte till Åmål och tog intensivkurs och fick kortet på två veckor i somras. Men Olivia kanske inte vill vara hemifrån så länge?

Jonathan Strandlund sa...

Cornelia menar jag naturligtvis.

Anonym sa...

Det finns en sajt som heter körkortsportalen som faktiskt har bra tester (som är internetbaserade)

Kostar dock 300 spänn i månaden men alla frågor är efter testen. Jag klarade min teori efter att ha övat på sajten i tre veckor.

(och nej jag bara låter reklamsponsad)

Hetsapan sa...

Tack för alla tips!
Anonym: men har de teori + test? Det finns många sidor med tester men jag vill ju ha hela balunsen.

Jonte: jo jag vet, men det behövs semesterdagar och jag borde gjort det innan Olivia kom.

Vic88 sa...

Jag har en laptop som hon kan låna ett tag.

Anonym sa...

Låna på biblioteket

Viktor Amper sa...

Installera det i windows-emulator, om ni har en skiva med Windows XP eller liknande OS. Kanske är lite krångligt. :/

Viktor Amper sa...

www.korkort.se hittade jag efter en del sökande på google.com

gratis att regga och går snabbt.

Går säkert att hitta rätt bra test där och du som tagit körkort borde kunna se så det är bra. :)

Viktor Amper sa...

skit i den sista. Man var tvungen att köpa medlemskap. :( de ska bara hålla på att luras så där hela tiden!

Hetsapan sa...

Båda Victor: vad ni är snälla snälla snälla som både gogglat och vill låna ut dator. Jag är rörd! Nu är jag ännu mer motiverad att ta det där kortet.

martin sa...

Testa Crossover för mac, tror att det finns en gratisversion nånstans där ute. Mindre meck än Parallels, det är bara ett litet program som gör att du kan köra windowsbaserade grejer i OS. Alla program funkar inte, men det kan vara värt att testa.

Jag tog för övrigt mitt kort genom att enbart ha kört genom Bonniers två gånger - inget annat teoritragglande. Så det kan absolut vara värt att försöka få igång det...

Stones sa...

Här är lite fler tips

Körkortsteoriprogrammet för B-behörighet är ett trafikskoleprogram där man övar inför teoriprovet.

http://www.korkortsteoriprogrammet.se/

Bonniers

http://www.bonnierstrafikskola.se/bt2010/relevant/

Lite länkar som jag brukar skicka till min gumma så att hon kan ta kortet nångång.

meh sa...

Men alltså, varför lämnar ni inte bara tillbaka DVDn? Om säljaren har påstått att den funkar till Mac och den inte gör det så har ni rätt att häva köpet, oavsett hur öppnad förpackningen är. Bråka!

Anonym sa...

Som Meh sa... har produkten sålts under falska förespeglingar är det bara att gå tillbaka till butiken och köra upp boxen i röven på nasaren.
Men om det inte finns en Mac-version så löser det inte det omedelbara problemet.
Att få någon sorts av WINE att funka kan vara lite väl övertekniskt.

Paralells som Per B föreslog är en bra idé. Gratis-alternativet är att köra igång en virtuell PC via virtualbox. http://www.virtualbox.org/
Men det kräver så klart att er Mac klarar att leverera den kräm som krävs och att ni kan dragga upp en bra Win XP-skiva någonstans ifrån.
(Plus att det inte är en massa 3D-grafik och dritt i trafikskolan)

Hetsapan sa...

Tack allihopa. Jag gick tillbaka och fick pengar, jag jobbar ju själv inom handel vettö, I know my rights.
Nu har jag fått låna en PC av världens snällaste Viktor Vanhelgd så körtkort, alles klar.