torsdag 14 oktober 2010

Insert citat från valfri frän hårdrockslåt med ordet ”suicide” i titeln here

Anders skriver en debattartikel om män och självmord – läs här. Jag vet inte om jag köper resonemanget rakt av, men jag uppskattar att han spetsar till det med cyanid. Sista stycket är rejält stark tobak.

Jag kan dock inte sluta fundera på en sak gällande självmord och genus: Om självmördaren på Flashback varit en kvinna, hade det genererat mer traffik?

Som journalist och webbredaktör måste jag svara – ja, det tror jag.

Kvinnor är alltid klickvänligare.

För övrigt är det synd att Flashback gick från att vara en bra papperstidning om jag vill vara farlig-kultur (Manson, knark, nazism, massmördare, satanism, piercings etcetera), till att bli internets slutförvaring av bonnläppsrasister och kvinnohatare. ICBM nu.

Jag feelgoodkompenserar min cynism med en jerboa…



…samt Cal i Discharge.



Soundtrack: ”Skolan”, Svart Parad.

11 kommentarer:

Annan sa...

Ja, artikeln var bra, men jag hakar upp mig på att han säger att inte ens radikalfeminister vill låta män vara rädda och svaga: det stämmer ju inte! Jag vet inte en enda feminist eller feminism som inte tycker att tvingande maskulinitet är ett lika stort problem som tvingande femininitet.

Det är mycket möjligt att det är en sorts petimeteri, men vanföreställningar om feminism gör mig milt sagt lätt vansinnig.

Herral de Santina sa...

Nej, det håller jag med om. Sedan vet jag inte om just den här frågan behöver köras så hårt genom genusfiltret. Tar man inte, rent generellt, dålig hand om alla potentiella självmordsoffer? Man som kvinna.

Annan sa...

Jo, så tror jag också att det är, och jag tror heller inte att man behöver genusa frågan mer än den redan är. Det är mest min inre feministführer som blev ostyrig av den delen av texten.

Feminazis fuck off sa...

jävla femminister som stjäl all uppmärksamhet från de lidande pöjkarna!

Fredrik sa...

aaah Förlåt igen.

Men det heter inte självmördare eller suicidal. Efter SDs intrång... penetrering av riksdagen hater invandrarfieltnligt numera: invandrar kritisk. Vi bör därför, som Ali Esbati så klokt säger, kalla självmördare för vad de enligt det nya språket är: självkritiska.

Japp.

Pappa A sa...

Annan: Jag hör vad du säger. Min invändning blir att jag inte ser ansvaret för den tvingande maskuliniteten läggas på andra än männen själva. Och att jag sällan ser någon, feminist eller icke, tala om männen som offer.

Så länge män hålls som huvudansvariga av ren princip, och kvinnor inte, så är allt tal om att tillåta manlig svaghet bara nys.

Apropå vanföreställningar: visst utgår väl en stor del av feminismen ifrån hur våra könsroller drabbar gruppen kvinnor? Visst är väl inte männens problem utgångspunkten? För isåfall så har jag inte missförstått alls.

Rätta mig gärna om jag har fel.

MVH,
Anders Kilander

Andréas sa...

Hahaha Flashback, där hänger verkligen inte sveriges intelligensreserv.

Annan sa...

Andreas, jag tänker såhär: ansvaret för genussystemet vilar lika på alla som deltar i det. Både män och kvinnor upprätthåller det eftersom det inte är statiskt/av naturen givet utan skapas/görs i varje handling som faller in i det.

Jag tänker också att det inte tjänar något till att prata om någon som offer, eftersom offerpositionen per definition är passiv, och passiva roller betyder att inget någonsin kommer ändras. Jag tycker att det är mer värt att prata ur ett perspektiv där det går att göra något åt det som är skit.

Jag vet inte vems princip du menar när du säger att män alltid hålls ansvariga enligt den. Den är i alla fall inte min.

Det stämmer att feminismens rötter är kampen för kvinnors lika rättigheter, men det betyder inte att alla feminismer/feminister nu bara bryr sig om att tycka mest synd om kvinnor.

Jag vet inte riktigt var du hämtar dina intryck av feminism ifrån, men jag är feminist och jag hoppas innerligt att alla barn i nästa generation får vara i första hand människor istället för att tvingas in i märkliga roller.

Allt gott,
Annan Åkerman

Fredrik sa...

Bha.

Feminismen finns för att kvinnan förväntas vara en viss sort och mannen en annan. Oftast resulterar det i orättvisor mot kvinnan, ibland även mot mannen, men det är SAMMA problematik. Skilj på dem, och ni är korkade.

Det är bara gammal vanlig förtyck vi ser. Oavsett prefix.

Egil Möller sa...

Annan: Problemet är nog att du ser feminismen innifrån. Vad som finns tydligt i de akademiska avhandlingarna, är inte alls samma sak som den (känslomässiga) reaktion man får hos sin omgivning. Det är inte heller samma sak som vilka livsval man gör.

Om man hela tiden säger att män skall få vara svaga, men statistiskt sett väljer starka män som partner, är det lite samma som när man säger att kvinnor skall ha lika lön, men statistiskt sett ger kvinnor lägre lön (men jag lovar du får svårt att hitta en man och en kvinna på _samma_ arbetsplatts med samma jobb med olika lön, men skillnaden över hela landet finns där ändå).

Annan sa...

Egil: Skillnaden mellan vad feminismen vill och hur verkligheten är är anledningen till att feminismen fortfarande behövs. Eller har jag missförstått dig? Ja, jag har läst genusvetenskap och har min teori därifrån, men jag försöker ju också leva så gott jag kan i enlighet med mina ideal. Mer kan jag inte göra.