lördag 17 januari 2009

Bodykäng: marginaliserad subkulturhumor när den är som lägst

Igår delade jag och min vän Fredrik lite skvaller och töntiga, subkulturella skämt över ett par öl på Broder Tuck (#1 shoot out-place). Jag sa att jag inte kan låta bli att småskrocka för mig själv när sportbutiker säljer ut vinterlagret och skyltar med att det är kängrea. Fredrik kunde relatera, och berättade om när han var en ung syntare hemma i Linköping:

”När Body Shop skulle öppna sin första butik i Linköping 1989, såg jag annonserna och peppade som fan. Äntligen en riktig skivaffär som bara säljer body synth! Men jag undrade varför loggan var så mesig, ett löv typ. Borde de inte ha en skiftnyckel, en skruv, ett hakkors eller något annat hårt. Jag blev grymt besviken när det visade sig att de sålde icke-djurtestade hygienprodukter.”

Blir det mer internt och nördigt än så här? Det tror jag inte.

Inga kommentarer: