söndag 4 januari 2009

Umeå hardcore - landet som tiden glömde

På det sena 1990-talet dominerade Skunk det svenska nätet. Numera är denna förhistoriska samlingsplats öde, avliden, en före detta internetcommunity. Med ett enda undantag: gruppen Umeå Hardcore. Jag glider in och läser då och då, bara för att hålla koll på min gamla hemstad. Jag kan nöjt notera att tiden fullständigt stått stilla under de 5 år som passerat sedan jag lämnade denna vindpinade, iskalla, småsinta håla. Ja, ni läste rätt – håla! Läs här (nej, ni behöver inte bli medlem för att bara läsa) och skratta ihop med mig åt signaturen ampzors inlägg från den 2:a januari. En 22-årig man som tycker att rasstereotyper är helt okej, men att betala 60 kr (hutlöst!) för en konsert, det är inte okej. Nej, någonstans måste man ju dra gränsen!

Åh, Umeå, inget har förändrats det minsta (vissla Scorpions "Wind of change" här). Punkscenen är fortfarande totalt beroende av kommunalt stöd eftersom ingen vill betala för något. För resten av Sverige är 60 kr för ett musikframträdande skrattretande. I Umeå är det en månadslön.

Och ja, jag har fortfarande depressionsrelaterad skrivkramp.

Inga kommentarer: