måndag 26 januari 2009

"Talking with the bloggerska about taxes"



Nu sjunker I Just Can't Hate Enough lägre än jag någonsin trodde att den skulle gör: jag bloggar om Linda Rosing. Men anledningen är inte att hon mer än någon annan förkroppsligar den rådande svenska white trash-kulten. Ej heller att hon trots sin analfabetism är Sveriges största bloggerska. Och jag tänker inte på att hon är så antifeministisk och anti-intellektuell att jag i jämförelse framstår som Foucault och Simone de Beauvoir reinkarnerade i samma kropp. Nej, det intressanta med Linda Rosing är det som står längst ned i den här intervjun:
”Inkomst 14 500 kronor (tax 2008)”
Sveriges mest omskrivna kändis, tillika landets mest lästa bloggerska, tjänar alltså strax över 1 200 kr i månaden. Före skatt. Hur försörjer man en familj och en livsstil som innehåller champagne och en ”hummerlimousin” på det?
Det är lika orimligt som när jag och Jonas ägnade en hel dag åt att undersöka kända svenska metalmusiker via Ratsit, på den tiden det fortfarande gick. Sångaren i ett av landets mest profilstarka och hårdturnerande death metal-band drog in cirka 400 vita kr i månaden. Och en legendarisk doomfanatiker – med guldlägenhet på Södermalm, gigantisk skivsamling och aktuell platta och turné färskt i minnet – tjänade ungefär som ett underbetalat vårdbiträde.
Det kallar jag bra hushållning!

Soundtrack: S.D.S/Misery-splitten, det ultimata stenchcoreteamet.

13 kommentarer:

Patrik Wirén sa...

Nej, hon är inte landets populäraste bloggare. Kanske topp 20 en bra vecka. Däremot påstår bloggtoppen att Blondinbella hade typ 1,2 miljoner läsare förra veckan. Känns inte helt rimligt. Men skit samma. Nu låter vi Rosing vara ifred och tänker på annat. Nya 16 till exempel. Känns inte lika klockren som jag hoppats. Men jag får väl lyssna en gång till antar jag.

Per sa...

Vart lär man sig white trash skatteplanering?
Kan inte du vara lite grävande journalist och ta reda på det.

Herral de Santina sa...

Patrik: på tal om kukmätande i bloggosfären, har du sett detta: www.bloggvarde.se? Hur som helst så har ju Rosing miljarder läsare om man tänker på att hon inte är skrivkunnig. Men du har rätt: hon har det svårt nog som det är.
Var 16 någonsin sååå bra? Det är ju ändå mycket sämre än Eyehategod å Cavity och den ligan.

Per: jag tror att man lär sig det genom att ha pengar i madrassen och aldrig skriva kvitton för jobb man utför.

Patrik Wirén sa...

Kollade bloggvärde och såg att min blogg var värd skitmycket mer än din. Naturligtvis jävla nonsens. Men ändå. Jag har större kuk.

Herral de Santina sa...

Dock är din kuk en mikrob jämfört med Daniel Josefssons mastodontdase.

Anonym sa...

http://metalinquisition.blogspot.com/2009/01/dan-lilker-renee-zellweger-of-metal.html

Mattias Indy Pettersson sa...

Haha, kollade min bloggs värde enligt den där länken och den är tydligen värderad till 38357 kr! Jag säljer direkt!

Anonym sa...

26 000 har jag tydligen krattat ihop. Jaha.

Unknown sa...

Vad grundas siffrorna på?

Anonym sa...

Du slänger dig synnerligen oförsiktigt med den där termen "stenchcore" tycker jag allt. Beklämmande.

Herral de Santina sa...

Du slänger dig synnerligen oförsiktigt med det där så kallade namnet "Wilgot". Orimligt.

Anonym sa...

Det ryktas på stadens gator och torg att man kan starta företag och därigenom fakturera sina inkomster. Jag bara chansar hej vilt.

Herral de Santina sa...

Aha, det är SÅ man slipper betala all inkomstskatt. Klyftigt. Det ska jag testa.

NP: Titäs, "Policia".