torsdag 15 januari 2009

"Acid in the face of human rights"



"Jag menar, slänga syra i ansiktet på folk, det gör vi ju inte i Skandinavien. Och pengarna kan vi inte gärna ta ifrån dem."

Jag älskar Hanne Kjöller. Hon får vara hur höger och hur marknadstrogen hon vill, för när hon skriver om patriarkala maktstrukturer och feminism finns det ingen hejd på skärpan och det subtila giftet i hennes ord. Helvete, det behöver inte ens handa om det. För mig räcker det att hon debatterar något så oladdat som bristen på förskoleplatser i Sthlm. Jag älskar i princip allt hon skriver. Det är till och med så att frikortet nästan åker fram.

För övrigt så verkar det som att Hellbastard börjar få upprättelse. Men det vet Hanne Kjöller absolut inget om, även om hon kan mycket. Bra så. Hellbastards "Heading for internal darkness" (1988) är kriminellt underskattad. Spelning i Sthlm i mars, pepp!
Vad var det jag sa:
2009, year of the stenchcore.
(anteckna flitigt nu Johan och Rodeo).

…och förmodligen är det här det enda stället på hela world wide web där Doro, Sutcliffe Jugend, Hanne Kjöller, Hellbastard och Rodeo nämns samtidigt. Min eklekticism vet inga gränser.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vänta här nu...hur många frikort har man? Det kommer man väl i.o.f.s fram till med sin partner om. Om det ska vara ett eller flera alltså. Hanne Kjöller är bra. Men SÅ jävla bra är hon inte. Inte så att snoppen måste fram och hylla i alla fall.

Anonym sa...

hellbastard 2009 låter inte så alls tufft som jag önskat mig. Nån teknisk döds/thrash eller nåt. Nya trummisen låter ju som en sån där som undervisar i dubbeltramp på trummässor. Har man tur så kör dem en "g.b.h" live och bjuder mest på gammalt mos. Pylons och they brought death b.la hade jag gärna hört.

Stenchcore debatten 2009 följer.
MK

Anonym sa...

Alla som använder e-ordet är bög.

Anonym sa...

...och för resten. "Jante är en man" är ungefär lika intelligent uttryckt som "Is it cos' I is black?"