onsdag 21 januari 2009

Antirojalist? Javisst!



Jag kan inte beskylla Republikanska Föreningen för att, som sina motståndare, sakna humor. Rolig annons, som på ett enkelt och aktuellt sätt synliggör det absurda i att Sverige är en monarki. Samtidigt blir deras naturliga antagonister mer och mer som en kollektiv, gigantisk fabelkaraktär: ett påhittat djur som bara existerar för att driva hem någon sorts tvivelaktig moralisk poäng.
Känner du någon rojalist?
Har du någonsin träffat en rojalist?
Har du någonsin träffat någon som träffat en rojalist?
Har du någonsin träffat någon som träffat någon som träffat osv?
Nej, jag tänkte väl det. Visst, vi har den här löjeväckande bokstavskombinationen, men hon är ju bara en fiktiv karaktär skapad av gnagarbröderna Schulman. Så hon räknas inte.
Kungahuset är ”Benny Hill”: en fars som är småkul (”Knugen goes to Brunei” är en modern klassiker), men mest tragisk och man skäms när man kollar. Jag kan fatta det skamfyllda, skvallertäta underhållningsvärdet, visst.
Men vem i helvete i Sverige 2009 är rojalist på riktigt?

UPPDATERING: Om det verkligen existerar äkta rojalister, vilket jag betvivlar å det grövsta, så insåg jag att de uteslutande kan höra till någon, eller flera, av följande subkulturella karaktärsgrupper:
1. Syntare
3. Neofolkare
3. Lajvare (oftast samma sak som 2:an)
4. Ace of Base-are
5. Nynazister (oftast samma sak som 4:an)

4 kommentarer:

Anonym sa...

5. Nynazister (oftast samma sak som 4:an)

Oftast samma sak som ALLA ovanstående!

Anonym sa...

GAMLA (första) nazister då?

Den Beforskade sa...

Då jag nog får erkänna att jag faller in i några av de där kategorierna (är dock ingen lajvande Ace of Base-medlem än. Med lite tur så...) så är ett svar på sin plats.

Saxxar in ett svar som en bandkamrat skrivit i ett helt annat sammanhang:

"Sverige har ju som bekant en monarki där huset Bernadotte gör tronanspråk. Sedan Gustav V är ju desutom Vasablodet korsat med Bernadotte, vilket får anses vara ganska bra och ger trovärdighet. Frågan är ju dock inte om Bernadotte spelat ut sin roll nu med Ockelbo-Daniel etc.

Jag skulle hellre se att Sverige omfamnade huset Hohenzollern och tog upp kejsararvet från 2:a riket. Det skulle innebära i praktiken att Georg Friedrich av Preussen skulle bli Sveriges regent och ”kaiser”."

Summerar det rätt bra.

Anonym sa...

Hahaha din uppdatering är sjukt kul!