måndag 19 januari 2009
Power violence–estetik vi minns, del 1
Det här är en bootlegsamling med Crossed Out (1990-1993). Jag har inte en aning om när på 1990-talet den är släppt, men den är tryckt i 500 exemplar och brukar gå för cirka $50 på Ebay. I min strävan efter att äga mindre har denna tolvtumsvinyl nu fått ett välförtjänt nytt hem i Uppsala. För att hylla vår mångåriga samlevnad vill jag ta en kort stund för att minnas, hedra och älska Crossed Out-lp:n. Inte bara för musiken, utan för att …
…det även är ett av de mest grafiskt fulländade albumena i mänsklighetens historia. Inget Photoshop, inga drakar, inga oläsliga loggor, inga gamla gubbar omgivna av uppenbart orealistiska lågor, inget krångel. Bara rak, naken, fotostatkopierad realism.
FRAMSIDAN: En svartvit avrättningsscen stulen från någon film. Svår att identifiera då kontrasten är hög och bilden suddig, men du förstår omedelbart hur skivan låter: rå, hänsynslös, brutal. Bandets namn i ett straigh up vanligt fucking typsnitt är själva pricken över i: man fattar att gruppen inte är någon humanistiskt plojande lekskola då de inte ens orkar ha en ritad logotyp. Att allting är placerat i överkanten på arbetsytan knuffar hela projektet över kanten, och förvandlar det till något som skulle få alla Konstfackposörer att gråta av avund. Tidlöst, såväl på album som på t-shirt. Återigen: inget krångel.
BAKSIDAN: Betydligt rörigare men inte desto mindre effektiv. Konsertaffischerna – vars poäng är att väcka avund hos oss som inte var på plats när Crossed Out spelade med No Comment och Man Is The Bastard på Che Café i San Diego 199? – är stapelvara i hardcorevärlden. Livebilderna, givetvis inga flådiga studiosessioner här inte, på medlemmarna sänder ut subtila signaler att detta är en människofientlig akt. Vokalisten är otränad och har en Ripcord-tröja, basisten har sitt instrument orimligt högt upp och en Los Crudos-tröja (eller är det Crude SS?), trummisen är bevisligen en vältränad sportidiot och gitarristen en töntig musikskolestudent som gillar jazzfusion. Rubriken på ena affischen, ”AUDIO TERRORISM!!!”, i kombination med maskerade män med gevär summerar genren power violence bättre än något annat.
INSIDAN: Krigets bistra verklighet, uppförstorat till max och uppsmällt över 12”x24”. Små, nästan oläsliga, skrivmaskinstexter ligger spridda här och var i överkanten. Jag blir andlös över detta simpla men fullständigt förödande grafiska grepp.
Crossed Out – I salute you, både vad gäller musik och estetik.
Hur det låter? Så här. Lyssna på ”Force of habit” och "He-man" och smält. Ladda sedan ned femtumssplitten (!) med Dropdead här.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Vad kommer härnäst? Ett osunt hyllande av diy-estetikens värsta uttryck; d.v.s. klipp-och-klistra-fanzinet? Utnämnandet av Victor Toots till tidernas bästa redaktör?
En salig restrospektiv artikelserie över döda Ume-hc-zines?
ah jag håller med til fullo! enkla är fan bäst! charles bronson körde ju också samma grej. micket brae
bilden på framsidan ser ut att vara från lucio fulci's film the beyond
Lars: såg om den filmen idag för första gången sedan jag var 14 och insåg att du har rätt. Tack! Rolig och HELT obegriplig film. Den helt vanliga läkaren sliter fram en Magnum 375 ur sin egen skrivbordslåda på kontoret och börjar pricka zombies like it ain't no thang.
Skicka en kommentar