onsdag 14 januari 2009

”Cum on feel the noize”

Min före detta bandkamrat Per, tillika svensk grindcorepionjär på stenåldern, arrangerar numera konserter med obegriplig ”musik”. Den 31 januari på Fylkingen ”spelar” Sutcliffe Jugend (UK), IRM (Nkpg) och Agent Side Grinder (Sthlm). I tur och ordning bjuds det alltså på, enligt Per, power electronics, dark ambient/industrimusik och vackra/svettiga kroppar. Och Fredrik Strage spelar skivor som med största sannolikhet laddats ned illegalt på world wide web.

Då jag inte förstår något av ovanstående, med undantag för Agent Side Grinder som jag sett och uppskattat enormt live (till Goth-Henriks förfäran), har jag tagit hjälp från en utomstående. Min vän PA, till vardags medlem i ett bodyband som säkerligen har tvivelaktiga politiska åsikter, förklarar att ”det är ren noise, så du kommer sitta och hata det och tänka att ’fan... Jonas Rosén är helt dum i huvudet om han gillar detta’".
Aha, då fattar jag exakt hur det låter. Vidare:
”Sutcliffe är klassiskt och bra. IRM är fruktansvärt hårt. ASG är väl sådär, men de drar ju med sig lite snyggt mediafolk till publiken så man kan känna sig hipp för en kväll.”
Ja, vi får väl se om vi ses där, helt enkelt. Jag är ju inte helt såld, om jag säger så. Förutom på det snygga mediafolket då.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Vadå till min förfäran? Jag diggade ju oxå mot slutet när de brassa på som värsta Suicide.

Herral de Santina sa...

Vi som diggade från BÖRJAN av setet viftar IRRITERAT bort dig.

Den Beforskade sa...

ASG är ju helt värdelöst numer. Låt gå för att "Me me me" 7" var riktigt het, men nu är det ju så otroligt förutsägbart att t.o.m. alla av dina band Christoffer genom historien framstår som ytterst innovativa.

Herral de Santina sa...

Hade jag eftersträvat innovativ musik hade jag nog inte gett mig på hardcorepunkmetal. Snarare modern musik med barnsång, typ Lykke Li.

Den Beforskade sa...

Martin Bladh, d.v.s. IRM är även en s.k. vän av konst och har t.ex. medverkat i en mycket omhuldad och uppskattad Bacon-inspirerad performance tillsammans med bland andra Bo Cavefors (ja, jag inser också att detta namn är för dig helt obekant din obildade tatar). Länk: http://caveforspositionnr3nyasvartafanor.blogspot.com/2007/10/martin-bladh-bo-i-cavefors-information_15.html


Finns även utgiven i bokform med medföljande DVD.

Anonym sa...

Otippat att det är Thunell som sätter upp det.. att ASG OCKSÅ skulle spela var också nytt för mig.
Vi ses i baren under pauserna!

Anonym sa...

Suthcliffe är så jävla hårt, jag vill att sånt ska hända i min stad också. Men verket har sagt ifrån, jag får inte släppa in dom lokala noice-nazisterna. Så inte ens bleka kopior får jag

per sa...

Och som det inte skulle vara nog på eländet så hörde Philip Best av sig o undrade om inte Consumer Electronics o Peter Sotos kunde spela i Sthlm...Kanske är Power Electronics som blir nästa trend i Rodeo

Den Beforskade sa...

Gurgel: Vad menar du? Är GAF "nicht willkommen" på Verket? Att man ska behöva åka till Tyskland för att få uppleva lite "hederlig" svensk konstmusik...


För övrigt tycker man ju att åtminstonde borde släppa in Zyklon Boom på någom småhäftig hiphop-afton.

Jonas Rosén sa...

hahaha!