tisdag 13 januari 2009

"Manifest destiny"

Här sitter jag i juryn till Manifestgalans hardcore/punk-pris, och får höra på omvägar att vi gått ut med de nominerade. Så här blev det hur som helst:

1. Disco Volante "We are forever" (Not enough)
2. Disfear "Live the storm" (Relapse/Border)
3. Nitad "Ibland kan man inte hindra sig själv" (Kranium)
4. Meanwhile "Reality or nothing" (Feral Ward)

För att demonstrera exakt hur liten Sveriges punkscen är kan jag meddela att:
1. Jag har dejtat en i 1.
2. Jag har varit på turné med 2.
3. Jag spelar i samma band som en i 3.
4. Jag har spelat i samma band som en i 4 samt spelat in i en studio tillhörandes en annan medlem.
5. Jag har varit full ihop med samtliga medlemmar i band 1-4.

Ankdamm, anyone?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Fatta vilken backstabber du kommer framstå som iom att 3 av 4 kommer förlora, haha

Per sa...

Då kanske du kan förklara varför singer/songwriter och visa är två olika kategorier? Är det språket som skiljer enbart?

Bra nomineringar i punk. Disfear har ju verkligen visat att man kan rycka upp sig på gamla dar.
Och visst är det en ankdamm, det skulle ha nominerats nåt kasst trallband som alibi:)

Anonym sa...

korrupt är ordet, korrupt! ;)

Anonym sa...

Per: Ett och annat trallband var med i rejset, men lyckades inte ta sig hela vägen.

//Sörling

Herral de Santina sa...

Per: Tyvärr kan jag inte förklara det.

Dadde: Du är bara sur för att du nu missade chansen att vinna för 3e året på raken.

Anonym: Som f.d. anställd på Close-Up så är ju korruption ett av mina främsta intressen.

Anonym sa...

Äh va fan, bra band och allt det där, men detta har ju ingenting med kidsen att göra, som ju faktiskt fortfarande är fundamentet i scenen. Har du legat med för få av scenens nuvarande 18-åringar för att ha koll Christoffer? Skämt åsido, ett band som Hårda Tider hade varit en självskriven nominering från min sida.

Herral de Santina sa...

Håda Tider = 7" = inte album.

Anonym sa...

Aah, var lite för het på gröten med att sniffa efter "P3-varningstendenser" :-) Missade det där med album. Men nu när Balance, Commitment Crew med flera släpper LP i år så hoppas jag på en bättre koppling till kidsen nästa år ;)

Herral de Santina sa...

Du ser ju själv hur orimliga de där namnen ter sig i detta sammanhang.

Anonym sa...

Jag sätter en Amebix-patch på att Disfear tar hem priset. Mycket talar för det, eftersom Sörling sitter med i juryn. Dom rockar ju iof fett. Men mest necro vore det om Meanwhile vann.

Anonym sa...

Äh, så du menar att juryn inte kan uppskatta gammal amerikansk hardcore alá 80-82? Commitment Crew-Lpn kommer slå ned som en bomb för alla som gillar sånt.

Daniel Josefsson sa...

Kidsen och "svenska folket" har inte i en sådan omröstning att göra. Kolla bara hur det gått med Grammis sedan pöbeln tilläts rösta...

För övrigt är Hyacinth House den mest självklara vinnaren i Manifest.

Anonym sa...

Vem har snackat om svenska folket? men ett "hardcore"-pris måste ju på något vis ha anknytning till den faktiskt sprudlande SCEN som är på uppsving nu, där KIDSEN gör ett jävla schysst jobb. För den som vågar titta ut från grammisgalor och klubbar med åldersgräns (dit många av de mest aktiva i hardcorescenen 1) inte är inbjudna 2) inte blir insläppta) är det inte så svårt att se. shooooooo.