fredag 22 april 2011

Blind höna, finna korn, på ledarsida, skall

Hoppla, Johannes Forssberg.

Erkänna orsaken till problemet – check.
Erkänna att du är för lat och korkad för att bry dig – check

”Med mina personliga insikter i hur djup den nödvändiga förträngningen är, har jag svårt att tro att Jonathan Safran Foers skakande, och i Sverige nyutkomna, bok ’Äta djur’ kommer att leda till något större uppvaknande.

Men han har ett bra och pragmatiskt råd: försök att äta mindre kött, om du är en sådan som vet att du ändå inte kan hålla storstilade löften om plötsligt vegetarianism. Det finns inget annat sätt att minska djurplågeriet och miljöförstöringen än att vi kraftigt minskar vår köttkonsumtion.

I mina karnivoriska fantasier brukar jag föreställa mig att allt kommer att bli bra, om bara uppfödningen blir mer etisk. Men småskalig och ekologisk köttproduktion kan aldrig mätta en hel världs glupande aptit på kött.

I Sverige har vi fördubblat vår köttkonsumtion sedan 1990 och orgien kan bara fortsätta genom att djurplågeriet blir värre i takt med att utsläppen ökar. De riktigt hopplösa fallen, som jag själv, får man väl i värsta fall tvångsförvisa från köttdisken.”

Soundtrack: ”God is good”, av och med Om.

Inga kommentarer: