lördag 30 april 2011

Fempluslördag (vi för som sig bör)


Jag och Cornelia och Olivia Obliteration och Viktor drar på hardcorekonsert i nykterhetsrörelsens lokaler. Vi äter okryddad punkmat, veganska bakverk, dricker obskyra läsksorter och känner oss som utomjordingar bland alla tonåringar med märkliga piercings och t-shirts med, för oss, helt okända band.

Som sig bör.

Vi bär denim, cowboyklackar, långt hår, vax och ansiktsbehåring och måste se bortom malplacerade ut. Detta trots att Viktor precis dragit upp Minor Threat-fåret/bajskorven på handleden.

Dagens ungdom lyssnar nog inte på Minor Threat längre.

Som sig bör.


Vi köper nya Law & Order och Stay Hungry-vinyl och pratar om våra gamla band som planerar återföreningar. Viktor hinner spana en ung man i pro-life-tröja. Jag missar den, tyvärr. När två amerikanska män med vegantygmärken ställer sig i ett hörn och börjar knäppa på akustiska gitarrer, inser vi att det är dags att blada.

Som sig bör.


Tjugo thugmeter från en hardcorekonsert dricker vi några snabba starköl och pratar om hardcoreminnen och hardcorevinyler och hardcorepersonligheter och Robert Laul. Det finns en illa dold och bottendjup ironi i det gammelmansscenariot.

Som sig bör.



Jag rullar raskt och snart hem för att Cornelia ska kunna kubba och klubba ute på stritan. Jag dricker rödvin, lyssnar på Winter och filosoferar kring exakt hur bra den där konserten de gjorde för tjugo år sedan med Nausea egentligen var.

Som sig bör.

Förmodligen var giget asfränt.

Sedan upptäcker jag det här bandet, från min forna hemstad Umeå Hardcore, som jag tycker är hyfsat coolt.

Precis som sig bör

12 kommentarer:

Jenny sa...

Ahhhaha! Vi tänkte också eventuellt åka dit. Men bangade efter en snabb titt på attendants på facebook då vi insåg att vi antagligen skulle framstå som lätt bedagade ufon. Kul att ni höll ställningarna.

xstx sa...

Men var det verkligen en Pro-Life-tröja närvarande? Grejen är att jag spanade in de där plink-plånk-folket i förväg för att jag hade mina misstankar, men det enda jag kunde hitta var tydliga uttalanden om att de INTE hade ngt med homofobi eller pro-life att göra (det är ju lätt att slänga hardline-stenen på lite mer extrema veganer och plinka-plånka-killarna hade tydligen fått en och annan huttad i deras riktning). Kan det vara så att någon hade en Catalyst Records - in defense of all life-tröja? Det skumma med den är ju att den är hiskelig och misstänkt skum men att den faktiskt INTE är menad att handla om abort. Sen att den tolkas som att den gör det, ja det får ju Catalyst skylla sig själva över.

Och trummisen i Anchor har en minor threat-tatuering. Och han är ung nog att kallas kid. Vet fler unga som har det. Dock spelade jag The Instigators i bussen upp idag och då klagade kidsen där bak som fan.

Vi får ta och ses i veckan!

Herral de Santina sa...

@Jenny: Vi höll ju ställningarna sådär dock. Enda vi hade chans/tid att se var de akustiska vegantrubadurerna. Var ju tvungen att blada hem då Cornelia skulle ut och svira.

Vi kom, vi åt, vi fikade, vi konsumerade, vi åkte.

Herral de Santina sa...

XSTX: Som sagt, jag såg den inte. Det var V. som spanade. Däremot måste jag nog ha en uppdaterad hardcoreparlör för att förstå din kommentar:

Plink-plånk-folk: Eh, va?


Catalyst Records: Eh, va?

xstx sa...

Plink-plånk var min improviserade genrebenämnning för dom som ställde sig och skulle spela precis när ni gick. Catalyst är ju inget du behöver känna till egentligen för att följa resonemanget. Så du behöver inte oroa dig över din parlör. Dessutom hade ni inte varit äldst på stället, det var garanterat mina belgiska H8000s-polare som var på besök över helgen :-)

Anonym sa...

Hur kom ni in på Robert Laul?

Gabriel sa...

I övrigt var det ju synd att du drog så tidigt, då jag tror du hade gillat både Runes och Grieved som båda spelar tung och ångestfylld hardcore, plus att alla andra band som lirade bestod ju av grabbar som hängt med ett tag. Det var alla definitioner av asfränt.

Kom till 44:an på måndag vet jag, då bjuder vi på tunggung och hardcore med stulna Metallica-riff.

/Gabriel, arrangörskillen som hälsade i gathörnet

oscar sa...

S8-återförening?

Herral de Santina sa...

XSTX: Aha. Jag trodde plink-plånk var en ny subkultur. Man lär sig ngt nytt varje dag. Igår fick jag tex veta vad currygoth är.

ANONYM: Ang. Laul så är det väl för att han är hardcore.

GABRIEL: Ja, så är det ju tyvärr när man har familj och turas om att gå ut på kvällarna. Enda band jag hade tid att se var den akustiska duon. Då lockade en starköl mer. :-) Men det var kul att ses, hoppas det händer igen. Jag måste försöka ta mig iväg på fler hardcorespelningar. Vad är det på måndag?

Gabriel sa...

Då sätter vi upp Cruel Hand, crossover som älskar gammal Metallica, NYHC och varg-tischor i lika stora mängder. Förrätter blir Bitter Taste of Life från Norrköping och Elapse från Örebro, Death Threat- och Hatebreed-inspirerat gung, samt Keep Rising från Gävle, enligt egen utsago Integrity-inspirerat mangel. Halv sju på 44:an, 80 spänn. Nästan som hittat!

Anonym sa...

Inte för att det spelar nån roll, men Robert Laul är väl Winnerbäck/Springsteen/Roxette-typen medan hans kollega Erik Niva väl är punk/HC-killen på Sportbladet? Eller är jag felinformerad? Det är ju trots allt inte jag som jobbar där...

Affe sa...

jag missade det här kalaset, hade velat åka, trubadurer kan man dock vara utan...

kolla in min nya blogg förresten, inte djupt ingående som din. den handlar bara om ingenting egentligen, jag lägger upp bilder. som jag gjort själv. that's it.