tisdag 26 april 2011

Punk och pump: Kommer vi verkligen att bry oss om BMI i Thunderdome-samhället?

Hälsokontroll – check.

Jag får svart på vitt att jag hela mitt vuxna liv adderat två och en halv centimeter på min längd när någon frågat. Inget misstag, en ren lögn.

Jag får även veta att min BMI är tjugofyra och att min kroppsfetma ligger på sexton procent. Rimligt.

Mer orimligt är att min hörsel – efter tjugosju år som musikfreak – fortfarande är ytterst normal. Tack för det, öronproppar. Fuck you, Hälsovårdnämnden, och er drakoniskt decibeldräpande nazism.

Hälsokontrollen sammanfaller av en slump med en gratis prövovecka som jag, av oförutsedda anledningar, fått på ett välkänt gym. Som den von Anka-snåljåp jag är siktar jag på att maxa och träna sju dagar i sträck, efter över ett år av noll (0) fysisk aktivitet. Gratis är bäst.

Idag var dag två.

Alla är relativt snygga på gymmet. Mycket snyggare än på Friskis & Svettis och Västertorps simhall. Kvinnorna bär extreeemt hudnära kläder, männen flexar tribals kring överarmar grova som mina lår, och jag sportar munkjacka från Eyehategod samt ett turistlinne vars ironi gått Vice-varvet runt.

Jamie Oliver stoppar peniskorvar på en gigantisk plasmaskärm framför mina ögon, samtidigt som jag försöker lista ut hur den digitala träningscykeln fungerar.

Gym är ruskigt märkliga inrättningar.

I mina lurar blåser Morbid Angel (motiverande), Disfear (motiverande), Bolt Thrower (motiverande) och Devil’s Blood (motiverande att röka crack och ha sex med sataniska slampor).

Går det att få tips på bra träningsmusik? Jag är genuint intresserad.

Inte en hantel i sikte #1. Erik och jag på Grundbulten i söndags. Andy kallar honom Avail-Erik. Jag kallar honom Alabama Thunderpussy-Erik. Sverige besökte han i egenskap av Parasytic-Erik. En gång i tiden i djupa södern lärde han mig svepa järn utan krångel. Det är elva år sedan. Eh.

Inte en hantel i sikte #2. Rejält crustkross och positivt, politiskt mellansnack fick mig att inse varför jag saknar att stå i en källare i ett industriområde och dricka starköl för tjugo kronor burken. Avfart 33 ser jag gärna mer av. Kan dessutom rekommendera deras vinyl.

Inte en hantel i sikte #3. Ibland behöver det inte vara svårare än en icke-obskyr Ramones-cover och välpatchade denimjackor. Iron Lamb är bättre utan bowling.

Inte en hantel i sikte #4. Jag älskar när skitiga punksvin med dreadlocks och Antisect-tröjor thrashar röven av i princip varenda välsmord, finlirande metalenhet. Kudos, Parasytic. Ge oss mer.

Soundtrack: ”Blades of Baal”, av och med Morbid Angel.

Too extreme!

17 kommentarer:

K.J.L.S.I sa...

Earth Crisis speciellt Firestrom och All out war skivan brukar motivera mig!
Annars Mercyful Fate, ju mer Kingen tar i ju mer tar du i!

Herral de Santina sa...

Fan, vet inte om jag peppar på metalcore från 90-talet alltså.

Joel sa...

När jag bodde i Hägerstensåsen och trampade på cykeln på just Västertorpshallen lyssnade jag alltid på Totalt Jävla Mörker - Människans Ringa Värde. Rekommenderas!

GB sa...

Brukar funka bra att träna till mitten-Behemoth-skivorna. Typ Satanica och Zos Kia Cultus.

Krogh sa...

Nu är jag absolut ingen som kan påstå att jag vet ett skvatt om träning, men de gånger jag suttit på motionscykeln för att sen dra några hantlar, innan det hela avslutas med ömma nävar mot en box-säck (så heter det nog inte), så har Genocide SS "Superstar destroyer" funkat rätt bra.

Andreas L sa...

Jag springer mest och ska man köra långpass + 15 km typ så brukar Isis och Kylesa funka bra. Ska du bara värma eller köra kortare så Trapped Under Ice, New Lows, Burning Love, Cold World. Bolt Thrower hade du redan klarat av. Öh för gym, om du står ut med allsång så Dropkick Murphys. Unsane: passar till allt.

Petri sa...

NYHC 86-89

k sa...

John Joseph Urban warfare Cro-mag training http://www.youtube.com/watch?v=tFus2ddYPIc

Humor

Tomasz Swiesciak sa...

Nasum för ett intensivt och snabbt pass. Maroon för de sega passen.

Slobodan Burgher sa...

Grind at the BBC boxset (med E.N.T. etc)

Lost Johnny sa...

Pick Your King tycker jag är rätt mysig att kötta till. Kombinera med Nails - Unsilent Death och kör plattorna ett par gånger (var) på raken så har du dessutom en "lagom" längd på passet.

Tack för väckningen på tåget till RB förresten!

Steve sa...

Alla som är inte lyfter tresiffrigt i bänkpress har ingen plats i Thunderdome-samhället. Jag är certifierad personlig tränare så fråga på. Beträffande gymmusik så brukar jag lyssna på dubstep och metal/hc av typen Converge och Deadguy om vart annat.

Rickard sa...

Nar man joggar i Vondelpark sa ar fan Repugnant - Epitome of darkness en hojdare. Skulle nog funka till tranings cykelen

Herral de Santina sa...

@STEVE: Och du tror att jag lyfter fria vikter? Självklart hänger jag bland tjejerna på maskinsidan.

Anonym sa...

Bus-Chrille: Det får du allt ta och sluta upp med omedelbart. Kom till oss - här borta.

Ps. Bästa analysen av gymklientel har för övrigt Blodmagnet stått för (se länk).

Herral de Santina sa...

Nomen Nescio: Du får öva på det där att länka på internet.

Anonym sa...

Skumt. Jag var inte inloggad på mitt googlekonto men ändå gick länken till det - båda gångerna. Men du kan ju avlägsna de tidigare kommentarerna.