torsdag 28 april 2011

För övrigt anser jag att Aspudden bör förvandlas till Thunderdome



Först kampen för att få behålla ett fallfärdigt badhus, istället för att ge plats åt den ultimata ondskan – en förskola.

Sedan raplåten om badhuset.

Nu det här.

Alla dessa människor som vill bo och baka sitt surdegsbröd tio minuter från Slussen och SOFO, men helst inte vill att någon annan ska få en chans att göra det, kan vi inte bara tvångsdeportera dem till Gränna? Eller Bullerbyn? Så att vi som valt att bo i en storstad för att vi vill bo i en storstad kan få göra det.

Jag hyser inget annat än bottenlöst förakt för dessa mollusker.

”I dag går grannarna och vaktar på varandra. Vem ska sälja? Och till vem? Många är osäkra på om de vågar satsa pengar och renovera ett hus som kanske snart inte ligger i ett villaområde.”

Hör ni? Det där gnisslandet? Det är världens mest mikrobiska fiol som spelar världens mest betydelselösa klagovisa för Aspuddens hårt drabbade villaägare.

Tänk, de vågar inte investera i sina hus för att öka fastighetsvärdet, då värdet kan sjunka då det flyttar in mer folk i kvarteret!

Stackars jävlar.

Stackars, stackars jävlar.

29 kommentarer:

Fredrik sa...

Den enes häst... Den andres hyreshus.

Du är ett större problem på spåren: varför borgarna vägrar bygga nytt. Värdet kan sjunka på dina saker. Egosimen frodas.

All makt åt muraren.

Anonym sa...

unrelated but...I know you're gonna like this!

http://inquisitiveelks.blogspot.com/2011/04/judas-preist-not-as-gay-as-you-thought.html

If you've not seen it before =)

Andreas L sa...

Du ger uttryck för begripliga känslor genom att angripa fel fenomen.

Kampen för badhuset i Aspudden var definitivt inte en kamp mot en förskola, utan kan snarare ses som en strid för en lokal samlingspunkt som inte var genomsyrad av kommersiella intressen. Staden ville dock inget hellre än att det skulle framstå som en kamp mot just en ny förskola, eftersom det på ett effektivt sätt skymde grundkonflikten. Det betet svalde du tydligen med glädje i ditt hat mot surdegar. (Gissar för övrigt att det surbubblar rätt friskt hos dina grannar på Telefonplan också).

Jag har bott i samma lägenhet i Aspudden i 15 års tid och avskyr att många av mina nya grannar pratar om sina bostäder som rena investeringsobjekt. Men tror du verkligen att det ser annorlunda ut i andra närförorter till denna stad som utsatts för en helt vansinnig bostadsmarknad? Jag har bra koll på Telefonplan och hör ingen som helst skillnad uppe hos er i alla fall.

När byggfirmor genom bulvaner köper upp det fåtal småhus som finns kvar i Aspudden så är inte deras intresse att se till att det byggs nya billiga bostäder, om det nu var det du trodde . De vill blott och enbart profitera på just denna sjuka bostadsmarknad genom att med falska förespeglingar bygga nya bostadsrätter till vansinnespriser.

Problemet är inte att grannarnas småhus samtidigt blir mindre värda (och deras eventuella oro för detta skiter jag fullständigt i), utan att mångfalden i området försvinner samtidigt som byggbolag rakar in enorma förtjänster på att bygga en typ av bostadsrätter som enbart riktar sig till välbeställda människor som är beredda att sätta sina liv i pant hos bankerna.

Herral de Santina sa...

Ett klassiskt grepp a’la rättshaverist i Aftonbladets kommentarfält: Utgå från att man själv är den enda som greppar sanningen, alla andra är lurade. Helst lurade av massmedia. Det är en favorit.

Jag är fullt medveten om att folket som protesterade mot rivandet av badhuset inte var emot en förskola per se. De var bara väldigt måna om sina egna egon och sina egna privata intressen. De var helt enkelt en liten, liten grupp människor (jo, jag känner också folk i Aspudden, lååångt ifrån alla var superpepp på det där badet) som ville behålla sin förfallna, elitistiska träffpunk för sig själva, istället för att låta marken gå till något som gynnar långt fler människor. Men helst skulle staden bekosta deras misskötta träffpunkt utan kommersiella intressen. Bäst så.

Babyboom i Hägerstenhood = dagisbrist = det lilla kollektivet får kliva tillbaka för det stora kollektivets väl. Enkelt val för mig. Då får du kalla mig hur mycket betessväljare du vill. Att sedan människor som påstod sig bo i Aspudden dränkte bloggar och kommentarsfält i konspirationsteorier av Flashbacks nåde (”Dagis?! NÄÄÄJ, de luras bara! Fittorna ljuger! De ska bygga Turning torsos och vapenfabriker!”), gjorde det bara enklare att hata slanen.

>Men tror du verkligen att det ser annorlunda ut i andra närförorter till denna stad som utsatts för en helt vansinnig bostadsmarknad? Jag har bra koll på Telefonplan och hör ingen som helst skillnad uppe >hos er i alla fall.

Men tror du verkligen att jag är en idiot utan självinsikt? Givetvis vet jag det här. Har jag påstått något annat?

>När byggfirmor genom bulvaner köper upp det fåtal småhus som finns kvar i Aspudden så är inte deras intresse att se till att det byggs nya billiga bostäder, om det nu var det du trodde . De vill blott och >enbart profitera på just denna sjuka bostadsmarknad genom att med falska förespeglingar bygga nya bostadsrätter till vansinnespriser.

Nej, det menar du inte? Jag trodde att det var Amnesty som skulle bygga subventionerade gratisbostäder åt hemlösa. Visst, det är galet. Beyond galet. Men om valet står mellan ett enfamiljshus till vansinnespris, eller massvis med lägenheter till vansinnespriser, så väljer jag alltid i slutändan det som ger flest antal tak över huvuden på minst antalt hektar. Sån är jag - pragmatisk.

>Problemet är inte att grannarnas småhus samtidigt blir mindre värda (och deras eventuella oro för detta skiter jag fullständigt i), utan att mångfalden i området försvinner samtidigt som byggbolag rakar in >enorma förtjänster på att bygga en typ av bostadsrätter som enbart riktar sig till välbeställda människor som är beredda att sätta sina liv i pant hos bankerna.

Eh. Eh. Eh. Va? Så det är bara välbeställda som belånar sig upp i röven hos bankerna? Intressant teori. Hur tänkte du där? Att en människa med genomsnittslön och lån på 2 miljoner är rik?

På vilket sätt försvinner mångfalden i ett område när villor ger plats för lägenhetshus? Ökar inte det mångfalden, istället för att, som du verkar peppa på, kapsla in området i en museial bubbla?

Vill du bo på landet - flytta till landet.
Vill du bo i en småstad - flytta till en småstad.
Vill du bo på ett museum - flytta till Skansen.

Men vill du bo på spottavstånd från centrumet i en ständigt växande, expanderande huvudstad, då får du acceptera att ditt område förändras och förtätas och inte för all framtid kommer att se ut som 1950.

NIMBY - fuck jävla off.

Trevlig helg! :-)

Herral de Santina sa...

Usch, vad sur jag lät. Förlåt.

Det finns bara få saker som får mig att se rött så mycket som de som kämpar med näbbar och klor för att förhindra utveckling.

Andreas L sa...

Sur? Det här med självinsikt är svårt och vi bär alla på en massa brister som människor. Men när du skitar ned diskussionen genom att klistra på mig en rad otrevliga etiketter som jag inte stött på tidigare, så: "Fuck jävla off"? Garanterat.

Herral de Santina sa...

…du tänkte till skillnad från vad du gjorde mot mig? Det otrevliga etikettklistrandet rullar åt båda hållen, upp som ner.

Adam sa...

Så ja, pågar.

Jag är helt med på noterna att göra om badhuset till dagis, men det måste samtidigt till fler träffpunkter som inte styrs av kommersiella intressen.

Inget fel i att det byggs, tvärtom. Men jag är trött på vita och fräscha hus som inte alls smälter in i stadslandskapet, kan man bygga lite smidigt i liknande arkitektur och färg så områden slipper tappa sin själ? Alla vill inte bo i Hammarby Sjöstad.

Många fina ABC-förorters (som gentrifierats på senare år) själ går om intet, helt enkelt. Näst på tur verkar vara Skärholmen.

Herral de Santina sa...

Hammarby Sjöstad: Ghost City Decontrol. Inte det ultimata.

Men Skärholmen… Jag har bara hängt i centrum där. Och det området känns inte så själfullt direkt. Finns det häftigare områden i SKH?

Adam sa...

Angående Hammarby Sjöstad: Precis det jag menade. Alla vill inte bo i Hammarby Sjöstad, särskilt inte jag.

Angående Skäris: Egentligen skulle det stycket inte hänga ihop, ville först säga att själen i många ABC-förorter går om intet. Sedan ville jag skriva lite om gentrifiering och att Skärholmen verkar vara nästa område att intas av Söderpeeps! :)

Anonym sa...

Jag ska fan bygga en moskee av det där jävla badet !!!

Erikus Doomikus sa...

Såna här problem har vi inte i Solna. Och har vi det så bryr jag mig inte.

Anonym sa...

Om alla jävla lantisar och löst drägg från klotets alla avkrokar kunde ge fan i o flytta hit så slapp vi både bostadsbrist och gnället på den. Dessutom slapp vi bönder som flyttat hit och gnäller på gnället. Fuck jävla off mediabönder, det är NI som driver upp priserna i vår stad. Bliv vid er läst.

henry fiat sa...

"Om alla jävla negrer och löst drägg från klotets alla avkrokar kunde ge fan i o flytta hit så slapp vi både bostadsbrist och gnället på den. Dessutom slapp vi negrer som flyttat hit och gnäller på gnället. Fuck jävla off medianegrer, det är NI som driver upp priserna i vår stad. Bliv vid er läst."

i'm just sayin'...

Anonym sa...

Har du, på riktigt, ingen som helst förståelse för att folk vill bevara stadsbilden och dess olika områdens särart? Det är självklart nödvändigt att bygga nya bostäder, men att utplåna stans tidstypiska villakvarter för att nyinflyttade surdegsbagare prompt måste få plats i just Aspudden el. liknande närförorter är väl inte den enda vägen att gå? Det har liksom hänt förr att Stockholm har fuckats upp av moderniseringsiver och profithunger utan hänsyn till vad som offrats (tänk exempelvis gamla Klarakvarteren), det finns väl galet många andra ställen att smälla upp lägenheter på?
Mvh,
SA

Gammal sa...

Ojojoj. Att de gamla, fina kvarteren jämnades med marken för att ge plats för ohyggliga betongkomplex på 60/70-talen menar du att det var av godo? Kul att se sin villa jämnas med marken för att sådana som du ska få plats...

henry fiat sa...

är det så svårt att förstå? Stockholm är en storstad. Huvudstad i Sverige och den största staden i norra Europa. Folk VILL bo här. Folk VILL bo nära stan. Det MÅSTE byggas.

Ett förslag är ju att flytta till en landsort om det är så jävla jobbigt att det flyttar in folk hela tiden. Förslagsvis i Norrlands inland. Där går det nog att få en hel jävla by för det ni får för era fantastiskt fina villor. Så slipper ni garanterat alla människor.

Anonym sa...

Alltså, är du allvarlig? Detta KAN vara ditt knäppaste inlägg hitills, en bedrift i sig.

Stadsplan någon? Salmingslokaler, idrottsdito (läs badhus) någon? Eller ska kidsen hänga i centrum när de gått ut dagis?

Bara bostadsrätter till närförortskåta journalistvikarier?
Eftersom du troligen (bevisligen) intenkänner sthlms förorter och ytterområden särskilt väl kan jag underlätta för dig genom att informera att det finns SKOG i alla riktningar. Så ta "förtätningssnacket" hemma i Norrland istället.

Måste tyvärr även upplysa dig om att sjöstaden befolkas av DIG. 30-nånting-folk som gillar o dricka drinkar, blogga om sina barn drar in sin brödföda bäst de kan. Du är INTE annorlunda dem. Inbilla dig inte det. Du är bara lite mer uppblåst.

Herral de Santina sa...

@SA: Jag har, på riktigt, extremt lite förståelse för att folk vill bevara stadsbilder och antik särart. En stad måste utvecklas hela tiden. En stad är en levande organism. Som jag skrev tidigare: Människor som vill bo på ett museum kan flytta till Skansen. Jag ser inget som helst egenvärde att bevara något (hus, tradition, pryl etc) bara för att det ALLTID varit så. Och Klarakvarteren? Kan vi inte släppa det nu? Hur länge sedan är det?

Herral de Santina sa...

@ANONYM 01.15: Alltså, är du allvarlig? Detta KAN vara den sämst skrivna kommentaren på IJCH hittills, en bedrift i sig.

Grammatik någon? Särskrivning någon? Eller ska en som skriver kommentarer bara tuta runt i en mental lådbild på internet?

Eftersom du troligen (bevisligen) inte känner det svenska språket särskilt väl kan jag underlätta för dig genom att informera om att det finns ORD och MENINGAR i alla riktningar.

Så ta din språkliga våldtäkt när du kommer tillbaka till Samhall på måndag, ok?

Herral de Santina sa...

@ANONYM 01.15: En lite mer sansad och seriös replik till ett missfoster:

>Måste tyvärr även upplysa dig om att sjöstaden >befolkas av DIG. 30-nånting-folk som gillar o dricka >drinkar, blogga om sina barn drar in sin brödföda >bäst de kan. Du är INTE annorlunda dem. Inbilla dig >inte det. Du är bara lite mer uppblåst.

Jag tar det här i versaler så att du och alla dina snedknullade kamrater där ute kan greppa:

OM JAG FÅR EN TILL KOMMENTAR SOM HÄVDAR ATT JAG INTE VET EXAKT PRECIS VEM JAG SJÄLV ÄR ELLER VAD JAG GÖR ELLER VAR JAG BOR ELLER HUR JAG LEVER, KOMMER JAG ATT BÖRJA PLOCKA IP-NUMMER OCH GÖRA HEMBESÖK. JAG HAR ALDRIG HÄVDAT ATT JAG ÄR NÅGOT ANNAT ÄN PRECIS DET JAG ÄR! JAG HAR ALDRIG HÄVDAT ATT JAG ÄR ANNORLUNDA ÄN NÅGON ANNAN!

LÄR ER LÄSA FÖR I HELVETE!

LIVET ÄR FÖR KORT FÖR ATT ANPASSA INTERNET TILL ANALFABETER.

Så, förstod du det där?

Anonym sa...

Håller med om att exemplet med Klara är rätt slitet, men poängen är att resultatet av det snedsteget fortfarande finns där: bedrövligt fula och själlösa komplex mitt i hjärtat av Stockholm. För övrigt tycker vi uppenbarligen olika om hur en stad ska se ut. Så kan det vara.
Trevlig valborg!
Mvh,
SA

Herral de Santina sa...

@SA: Jag har ju faktiskt inte sagt hur jag tycker en stad ska se ut, rent gällande arkitektur. Det jag vänder mig mot är människors reflexmässiga motstånd till all förändring. Det måste väl finnas ngt mellanting mellan antik trävilla och miljonprojekt?

Själ och själ. Vad är själ när det gäller en stad? Det är människorna som adderar mkt av färgen. Hammarby Spökstad är rent objektivt en snygg stadsdel men tråkig som fan. Bredäng är ren objektivt en ful stadsdel men livfull som fan.

Vi gör staden. Och då är det mer själsdödande med folk som slåss tooth and nail mot all förtätning och all nybyggnation, bara för att de vill vara ensamma om sina privilegierade gräddhyllor där tiden stått stilla sedan 1950. Fuck you, reservat.

Och don’t get me started on förbudet mot att bygga på höjden…

Trevlig valborg + 1:a maj.
138

Herral de Santina sa...

…att jag sedan anser att den ultimata staden ser ut som ”Blade runner”, är en annan femma.

Glad smiley.

Sulla sa...

Skynda långsamt, är väl det enda jag har att tillföra. Jag bor i aspudden och jag har ingen lust alls att en morgon upptäcka att jag bor i vad som ser ut som bredäng. Jag har heller ingen lust att en morgon vakna upp i vad som ser ut som vimmerby. Jag gillar aspudden SOM FAN för att det finns villor, radhus, hyreshus, bostadsrätter och är en hyfsat stor mångfald på både boende och folket som bor här. Jag vill inte att det ska bli sämre, jag vill att det ska bli bättre.

Fredrik sa...

Då man rev klarakvarteren var det inte på grund av profithunger. Det var för att de bostäderna saknade varmvatten och andra nödvändiga saker.

Att det var ett dåligt beslut som förmodligen utarmat stockholm mer än vad folk vill inse, är en annan haschfemma. Det går att renovera. Men grundtanken till rivningarna var att skapa dragligigt boende för allmänheten.

Jag bah säger. På tal om 60/70-talet.

Anonym sa...

Jo, men Klarakvarteren revs ju inte för att ge plats åt nya bostäder, utan för att det byggdes vägar och bankkomplex. Ser ju ut som fan. Hade varit bättre att rusta upp i stället.

Anonym sa...

Varför så sura? Det ursprungliga inlägget sammanfattar på ett bra sätt va jag känner för en dominerande (inte hela) del av Aspuddens befolkning. Bor också i närheten, känner folk som bor där osv, men känner att det är nåt ruttet med Aspudden. Kalla det "platsens själ" som ni hembygdsromantiker gillar att svänga er med.
Kom ihåg att de flesta villaägare röstar med plånboken= alliansen för att få parodiskt låg fastighetsskatt, ROT och RUT och fan och hans moster. När de sedan upptäcker att samma allians helt skiter i att bygga nya bostäder och bevara stadsplaner DÅ är det plötsligt profithunger om det byggs nya bostäder på en tomt. Som man röstar får man ligga.

Anonym sa...

Intressant att du blir så upprörd för detta. Det finns liksom ca 60 småhus kvar och de har ett kulturvärde som jag tycker borde bevaras, även om jag inte bor där själv tycker jag det bidrar till Aspuddens helhet, lika mycket som husen kring hägerstensvägen gör. Ska man följa din paroll - ju fler lgh, desto bättre, no matter what, så kan man ju riva ner all gammal låg bebyggelse och bygga nya höga hus så alla får plats...det blir ju fint. Man kan ju även skita i alla grönområden och bygga där med så får vi plats med ännu fler lägenheter.
Du låter faktiskt som en bitter medelålders 30-40-something där avundsjukan börjar sippra igenom. Varför blev inte jag rikare så jag också hade råd med det jag ville ha? Det måste vara alla rikas fel. Det känns bättre om jag är arg på de rika och bloggar om det. en arg blogg, det är utveckling det. Jävlaranamma. lycka till i livet.
/killen från övre medelklassen som inte hamnat där av en slump...