Jag har äntligen passerat Lipgloss Bitch på Blogtoppens kulturavdelning. Med små marginaler, men ändå. Jag firar denna folklighetens volkssturm med att publicera en orimligt intern och obskyr power violence-konversation med Nightstick Justice.
Skivan vi diskuterar är Low Threat Profiles ”Product #2”.
Femton spår. Under tio minuter. På tolv tum vinyl. Hepp.
Jag: Är det folk från No Comment?
Tomas: Matt Infest, Bob Lack of Interest och Andy No Comment. Men Andy sjunger inte längre i bandet så jag vete fan vem som gör det istället. De spelade iaf in ”Product #3” i somras så den kommer väl så småningom.
Jag: Shit vad Infest/ No Comment det låter. Men det är något som saknas. Liiite för långsamt (inte ironiskt) plus att intensiteten känns lite… tja, av, helt enkelt. Är jag gnällig?
Tomas: Nej, jag håller med. Sjuan som kom förra året är snabbar och bättre sång. Men den sången las för ett gäng år sen medan sången på denna las förra året. Tyckte den var sådär igår efter första lyssningen men den blev bättre efter två lyssningar på väg till jobbet idag. Får se om den växer mer.
Jag: Du är Sveriges ledande pv-expert. Enda som är i närheten är väl kanske Snitting?
Tomas: Finns säkert nån lurker som man aldrig hört talats om. PV är ju dock en genre med tusen skitband och typ högst 20 riktigt bra band.
Jag: Plus att av den heliga treenigheten – Infest, No Comment, Crossed Out – så är det väl bara CO som egentligen är stereotyp pv. De andra är bara vrålsnabb hc.
Tomas: Ja, många slänger ju på beskrivningen PV på många band som bara spelar snabbt. Kids idag tror ju attt Siege var ett PV-band. Har blivit för gammal för att rätta dem också.
Tomas: Ja, många slänger ju på beskrivningen PV på många band som bara spelar snabbt. Kids idag tror ju attt Siege var ett PV-band. Har blivit för gammal för att rätta dem också.
Jag gissar att cirka tio personer tog sig igenom det textsjoket.
Och förstod det.
Jag älskar No Comment. ”Hacked to chunks” for life, 46 sekunder akut ballhojta och blixtkrigsorgasm.
54 kommentarer:
Spazz? Eller räknas det som andra vågen?
Jag vet inte vilken våg SPAZZ räknas till men de hör inte till genrens gudfäder i alla fall. SPAZZ är själva definitionen av den tokroliga buskisdelen av power violence. Sjukt nittiotal med kungfureferenser och actionfigurer fortfarande i sina förpackningar. Tungt med samplingar och humor. Repetera.
Eller vad säger PV-experten Tomas?
NP: Spazz/Romantic Gorilla split12”, rosa vinyl.
Romantic Gorilla är fortfarande ett briljant bandnamn.
Kom precis hem ifrån stan med en Slight Slappers / Short Hate Temper split LP i påsen. Sound Pollution släppte mycket bra "pv". Synd att dom la ner...
Spazz/RG splitten är en av mina favoritskivor! Ruskigt bra!
Ah, Slight Slappers… Klassiskt pv-bandnamn! Var hittar du det på ”stan” i den hålan där du bor?
MAN IS THE BASTARD. är gudfäder. Capitalist Casualties skall inte glömmas,
Ah, naturligtvis. MITB ska aldrig glömmas. Det var ju trots allt de som namngav genren. Men ändå – de var så… märkliga. Lite artsyfartsy på ett sjukt konstigt sätt. Mkt noise.
CapCas glöms väl bort för att de aldrig lagt av och släppt väl många skivor.
Det är ändå ngt visst med den där heliga treenigheten.
stan = götlaborrrrg
var hos mats bodenmalm å rotade i backarna.
Spazz var ju jävligt buskis på sina ställen men La Revancha är en jävligt genombra skiva. Ojämnt band minst sagt.
Spazz har knappt gjort något dåligt. Crush Kill Destroy och redan nämnda La revancha och R.G-splitten är alla helt fantastiska.
Är jag ensam om att hålla Charles Bronson väldigt högt?
bodenmalm?! får han ha något i sina skivbackar nu för tiden? trodde skattmasen och länsman satt p för all hans verksamhet …?
TOR: Jag uppskattar Charles Bronson mer för humorn, sarkasmen, estetiken (lysande!), hipstermentaliteten och att det på något sätt var en förlaga till Vices sätt att tänka. Men musiken var väl kanske lite… enformig?
För ett band som gjort en bra bit över 100 låtar är det ovanligt omväxlande låtar. Visst, där finns flera låtar som är riktigt trista men låtar som Tabloid Suckass, Cheese with your wine, Skate for god och History in the making är så otroligt bra att det väger upp. Sen tillkommer allt det du nämnde och vi har ett skitbra band.
Jag tycker Charles Bronson är ett lysande exempel på ett band som spelar snabb snabb hardcore. Aldrig förstått varför de lumpas i i PV, men så har det alltid varit iaf.
I Can´t Seem To Avoid The Void In Avoid är ju en genialisk titel för övrigt.
Okej jag får väl damma av mitt ex av ”Youth attack!” och lyssna igen. Det var ju ett tag sedan. Ägde förresten den med det extremt limiterade folieomslaget, bytte bort den mot en Siege-7” med Dennis Lyxzén. Jag har aldrig ångrat det.
Ok, nu kanske jag gör det: http://www.popsike.com/Charles-Bronson-LP-metal-cover-super-limited-UNOPENED/130427342169.html
Fast det var ju lite besvikelse att det var folie och inte riktig metall.
På tal om Spazz: Mindless Mutants släppte ju en fin sjua för något år sen eller så. Ingen buskis bara PV för hela slanten. Nice.
vilken siege sjua? "drop dead" fattar jag ju men det finns ju hundra olika..
För övrigt borde alla kolla in användaren infestguy på youtube. En hel del BRA videoklipp med Infest. Måste vara nån i bandet eller närstående som lagt upp dem.
Åh jag som, när en bekant frågade när jag blivit "pv-expert", trodde att det var "personvagnar" som åsyftades.
För övrigt har det varit en del lustiga diskussioner kring power violence på andra forum på senare tid. Jag har väl då hävdat att power violence syftar till en specifik scen under en specifik tidoch att begreppet inte tillför så mycket för att beskriva nystartade band av idag, om det inte görs enligt något liknande att de låter som "power violence-banden X eller Y kring tidigt 90-tal". Till skillnad från att alltså säga "vi är ett power violence-band" vilket känns rätt löjligt; när push comes to shove är det ju faktiskt HARDCORE vi snackar om.
Sen ska det då givetvis sägas att ett sådant resonemang från mina sida skulle kunna innebära att det också vore felaktigt att kalla ett band som The First Step för youth crew-hardcore, eftersom youth crew också främst tillhör en specifik scen (främst Connecticut) och en specifik tid (87/88/89). När band som In My Eyes, Floorpunch och Atari ("We'll be fighting"-sjuan är så in-i-helvetes bra, gräv fram den hörrudu, bara göra det och släng på den, du kommer ryckas med fortfarande) svepte över staterna andra hälften av 90-talet benämndes det ju för "the youth crew revival".
Vore det därmed möjligt att snacka om "power violence-revival"? Jag vet inte. Det känns mest trött. Det är lite extra rensig hardcore liksom. Hade ett band som Weekend Nachos varit samtida med Infest hade de säkert kommit undan med power violence-epitetet, men nu känns det bara onödigt.
PS - är detta överdrivna fjäskande kring mina musikkunskaper ett sätt att försöka förmå mig att inte offentliggöra mer Magpie-relaterat material?
och förresten då apropå nämnda Spazz (jag hittade f.ö. en Spazz-badge som dateras ända från min gymnasietid nyligen och bär den på vinterjackan bredvid Bane-badgen) och deras (lätt!) bästa skiva "la revancha":
"power violence trend bandwagon jumpers, hop aboard everyone, make it the latest fad, power violence dates back to Neos, Pandemonium and other bands who laid the ground for extreme noise you take for granted, fuck the new school - learn respect!".
Är det band som kallar sig power violence nu ens? Det är väl bara kidsen som använder epitetet för att beskriva musiken och därmed kidsen/recensenter som skapar nån slags power voilence-trend? Mind Eraser, som är ohotade i toppen av dessa nyare band med stor influens vägrar ju kalla sig power violence och med all rätt.
I slutändan är det ju bara ett begrepp för att folk lättast ska fatta vad det handlar nu när det i dagens läge finns hundra olika subgenres inom hardcore. Hardcore som hardcore säger jag, men den uppfattningen verkar ju tyvärr inte många dela med mig.
"I slutändan är det ju bara ett begrepp för att folk lättast ska fatta vad det handlar om".
Amen.
Förhållandevis osmart att länka till Lipgloss Bitch i ett sånt läge.
ANONYM: Jo, jag vet. Men kunde inte hjälpa. Nu har Lipgloss Bitch gått om igen, men jag är i alla fall fortfarande före Rom and Serve.
TOMPA: Efter att ha lyssnat igenom ”Youth attack” igår måste jag säga att jag inte håller med dig. Jag tycker CB är lite av ett posterband för PV. Akut grissång och fejkgrind – är inte det själva essensen av power violence, så säg?
SIKAS: Den här versionen som tydligen är värd betydligt mindre än Charles Bronson med folieomslag:
http://www.popsike.com/Siege-Drop-Dead-7-OOP-HC-Infest-Heresy-DRI-Deep-Wound/200483008952.html
XSTX: Näe, inget fjäsk här inte. Du är kungen av PV. Du satt ju och lobbade kassetter till mig, från Skåne till Umeå, fyllda med saker jag aldrig hört. Slight Slappers och Spazz var förmodligen med.
Och första gången jag hörde Gauze var via en av dina kassetter. Detsamma med HHIG, som jag då avfärdade som ”dåligt spelad death metal”.
Angående obskyra hardcoreplattor som sälja för fantasisummor:
Been having fun, ain't no lie
Expressing ideas through DIY
But some shit sucks, that's for sure
(Like spending) thousands on records that are obscure
Records are collected
Money's invested
Original ideals
Completely neglected
Availability affected
(While) eBay is Molested
What does this say about who we are
And what we're fighting for?
With collecting records we're obsessed
How can we even pose a threat?
Time to get our shit back on track
Time to get our shit…..
Back on track!
Sätter någon band och titel på det UTAN GOOGLE finns en HFD-skiva i potten.
nåja. det intressanta är ju till syvende och sist om du gett "We'll be fighting" en genomlyssning eller ej. och att du bör komma ned på GBG hardcorefest 26/3.
Tor:
let's stay on the subject:
You fight for liberation?
You're so full of shit
animals are suffering
while your record collection expands
condemn a world of greed
with your ninety item want list
know how many horses died
just to glue your covers?
hey, how much is that confuse flexi going for anyway?
Spazz - 4 times a day
XSTX: Ska du hitta ngt i min skivsamling med ordet ”atari” i, får du lägga till ”teenage riot”·
xSTx
Som du mycket väl vet så är det Lannergård, om någon, som bör tituleras PV-expert. En pionjär.
Ja, Atari-sjuan är helt briljant. Köpte den och 97a sjuan "Better off dead" samtidigt. Sviiiinbra fortfarande än idag.
Måste bara flika in att det närmsta Sverige kommer ett PV-band kommer släppa en 10" inom mycket kort. Har hört inspelningen och det rensar friskt. Left In Ruins heter bandet och skivan heter "Ensam hatisk psykstörd".
Dock är det nog eg precis som ofta när det snackas PV snabb jävla hc, men det har ju PV-tendenser helt klart. Precis som Mind Eraser har sådana tendenser utan att vara ett renodlat PV-band vad nu det är.
Kolla in "An oral history of power violence här":
http://www.myspace.com/gasp562/blog/404049147
Intevjuer med Wood, Dodge etc.
dropdead då? eller är de diskvalificerade på grund av sin geografiska tillhörighet? äkta pv skall väl helst komma från kalifornien.
PA (antar jag):
Ja det var inte jag som skrev något om expertskap för gudars skymning, tvärtom benämnde jag ju detta som fjäsk och anser mig därtill ha avslöjat Chrilles motiv för detta. Lannergård är alla dagar i veckan en lektor medan jag är en dagisunge.
Vdg Chrilles försvar av att kalla mig expert så är jag lite ambvivalent för att Slight Slappers nämns, eftersom det ju innebär att min teori om "en speciell scen vid en speciell tid" faller. Men, men, man kan inte få allt. Men en split-femma med Slight Slappers och Lebensreform vill jag minnas att jag har.
Atari:
http://www.mediafire.com/?zyy1orz4yde
6. Where Were You
7. Face It
8. Up Front
9. Between Us
10. Go
11. We'll Be Fighting
det är låtarna från we'll be fighting-sjuan.
Vette fan om det anses att "MITB namngav genren", det brukar väl snarare härledas till Neanderthal :)
Som någon nämnde har ju termen PV ofta använts för att beskriva en hel scen, men jag tycker att det är en relevant genrebeteckning. Typiskt för stilen är långsammare "plockande" partier som hastigt övergår i snabbare utbrott influerade av snabba hc-band från 80-talet som Neos eller Deep Wound eller Siege och den grind som kom senare från metalhåll. Lyssna på Neanderthals "Brain tourniquet" till exempel. Här tycker jag att band som Infest eller No Comment ska ses mer som "proto-PV" snarare än en renodlad PV-stil. De är som någon nämnde rakt-på-hc i mångt och mycket, framförallt Infest. Då renodlar Crossed Out ett "PV-sound" på ett tydligare sätt.
Vad gäller kontemporära band så är det ovanligt att de kör den renodlade Crossed Out-prylen. Kommer mest på Mindless Mutants eller vad fan de hette. Men kan ha fel där var länge sen jag lyssnade. De flesta band blandar istället upp start/stop-PV-soundet med andra influenser som hc/nästan youth crew eller nåt (Mind Eraser), sludge (Sul19b) och allt möjligt (Endless Blockades).
ANONYM: Jag grundade MITB-grejen på det här:
It was M.I.T.B. who coined the term power violence, in their song "H.S.M.P." (Hispanic Small Man Power).
Although this tale seems substance enough for an epochal hardcore song, what many more listeners seized upon was Wood's introduction, where he names the other bands at the show (Crossed Out, No Comment, Capitalist Casualties, and Manpig) and proclaims: "West coast power violence! Let's fucking go!"
Läs hela här: everything2.com/title/power+violence
Jag gillar att medan jag bloggat vidare om barn och bajs, rasar debatten om power violence vidare i ett gammalt inlägg. Rimligt? Rimligt!
Blog nerd debate violence! Let’s fucking go!
138: ok möjligt. Hursomhelst är MITB som band way beyond PV. Fan vad jag älskar dem alltså!
Skulle vara kul om folk kunde droppa lite mer kontemporära band, hit me!
I övrigt vill jag bara instämma i att det finns mycket skit i genren. Originalbandens bistra och nihilistiska framtoning öppnade ju upp för tramsfasoner som Spazz ägnade sig åt precis som grindgenrens alla tokfasoner (Birdflesh, Attack Of The Mad Axeman etc). Gillar dock faktiskt mycket av de mer experimentella grejer som är mer eller mindre relaterade till soundet som GASP, senare MITB osv...
Nån som har några synpunkter på nya MITB förresten?
Det finns massa tidiga band som skulle kunna passa in i P.V.-träsket. Neon Christ, Youth Korps, Negative FX spelar alla snabb HC men är nästan lika mycket Power Violence som Infest eller No comment. Ska man knyta det hela till en specifik scen får man börja nysta i vänskapsband och annat löjligt. Det går helt enkelt inte. Det kommer alltid finnas någon puritan som hävdar att en scen är död.
nya? la inte mitb ner för några år sedan?
Sikas: Ja haha jag blandade ihop begreppen. Jag menade ju Bastard Noise såklart, men man kan ju se det som MITB så att säga ;)
Bastard Noise är ju snorbra, både rogue astronaut, 5 cd monstret our earths blood 4 och de senaste plattorna, spliten med endless blockade & a culture of monsters där de återigen lirar "vanliga" instrument.
ursäkta det profana men var lägger vi Jenny Piccolo. Vill minnas att JP lutade åt PV på lpn i sin allra mest sloppy stil. Al kanske inte var mkt till trumslagare men det otajta soundet var det som gjorde JP till en stor favorit när det väl begavs sig. Mods-PV oh ja!
Oh ja, Jenny Piccolo och Locust var über-pv. Båda spelade på Final Exits sista konsert i Umeå och fick alla att bajsa på sig i chock. ”Hoppla, slafsig grindcore”, tänkte jag. ”Hoppla, det här är något helt unikt, vi har aldrig hört ngt liknande”, tänkte 600 pers. Eliten la upp sina byxben snabbare än du hinner säga ”akut grissång”.
Var det ingen som tog Tors mini-tävling? Jag kunde den men behövde dubbelkolla i cd-hyllan och har spelat i HFD, så det var inte så kul det borde.
Jag gjorde det inte utan att goggla.
138: Yes den hajpen minns man ju, men resulterade det någonsin i några band egentligen? Switchblade var väl inne på Locust-prylen, men kom det egentligen några band som var inne på mer traditionell PV i någon mening?
Såg förresten ett den där Three One G-snubben har släppt en bok om sitt liv eller liknande.
Tidiga Switchblade. Tidiga Jam Session. Tidiga Incognito Pop, kanske?
Berätta mer om 31G killens bok, vem av dem och vart hittar man den?
På rak är tänker man
Jam Session (demon, första sjuan samt låtarna på splitten med Switchblade)
Left in Ruins (såväl split 12" som sjuan "Fertilizing the soil")
Last Warning (rakt igenom, även med den fascistiske trummisen)
Aztec Two Step (första sjuan är rätt fin om än irriterande, andra sjuan hopplöst trött och den där 10" kom väl aldrig?)
Finns säker mer... Fast det blev inte så tokstort, tack o lov.
Lyckades faktiskt ta Tors tävling utan google. Men, inte pga kunskap utan snarare slump. Spelade igenom bandets första sjuor förra helgen för att bedöma om det är ngt att ha kvar.
Så jag låter ngn annan plocka det där priset. Ngn som faktiskt vet det i själ och hjärta.
x days of nothing? var inte de nån sorts pv från GVD eller liknande?
dr AIDS: njaaa… då måste du väl även räkna Last Match.
shit glömde ju att skriva om det innan, kom på det idag när jag grunnade över diverse arsedestroyer-relaterade saker, men någon anonym skrev ju:
"Måste bara flika in att det närmsta Sverige kommer ett PV-band kommer släppa en 10" inom mycket kort. Har hört inspelningen och det rensar friskt. Left In Ruins heter bandet och skivan heter "Ensam hatisk psykstörd"."
herre min je det är ju anders och risbergs (och senare roddes) gamla band! det är ju sagolikt skoj om de är på g med nytt material. "Fertilizing the soil"-sjuan är ju kalas, liksom splitten med Mrtva Budocnost.
här, bild på undertecknad (med tröja inköpt hos yellow dog-sven i berlin, köpte en assück-tröja vid samma tillfälle) och Anders, tror den togs när Melt Banana spelade i Lund (98?). Har kvar Melt Bananas setlista och den är det gulligaste som finns, med ritade nallebjörnar med mera. Killen till höger e micke som släppte en crowpath-femtummare.
http://i51.tinypic.com/28uoaj5.jpg
Skicka en kommentar