onsdag 3 november 2010

En liten blygsam kommentar angående ”Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken”



På bilden ovan kastar vår regent och statschef pil tillsammans med Vitt Ariskt Motstånd. Året är 1992, platsen är nazisternas eget lilla skattefinansierade högkvarter på Fryshuset, Stockholm.

Se vad glada alla är. Låt de goda dartpilarna susa genom luften!

Rojalistisk tobak blir inte mycket starkare än så här. Den röktes dessutom offentligt och med full insyn för bara arton år sedan. Och folket tycker ändå att monarkin är ett bra system.

Så, Kristoffer Lind, kan du bräcka att Carl Carl XVI Gustaf ägnar sig åt fritidsverksamhet tillsammans med organiserade nynazister? I think not. Dina strippklubbsbesök och dyngraka partaj i Åre står sig slätt!

Läs mer om Vit Kunglig Pilkastning – här.

Tack Jonas för påminnelsen.

22 kommentarer:

DK sa...

Vad är "the true story" bakom den här bilden? 1992 var undertecknad mer intresserad av vem som var vem i Turtles än vad ers kungliga höghet pysslade med på fritiden...

Herral de Santina sa...

Klicka på länken där det står ”Läs mer om Vit Kunglig Pilkastning – här” så skola du få veta!

Kungen sa...

VAM vete fan hörruduru, Punk-Hasse närmast i bild var ungefär lika politisk som ett åtta stop mjöd tillåter. Även om de som kom att starta VAM hängde runt kring Helikopter betyder det inte att alla skinheads på lokalen var engagaerade i politik. Däremot hajar jag inte riktigt varför de ser så glada ut över att den där inavlade glasögonormen vill kasta lite pil med dem.

Herral de Santina sa...

…för att de ser fram emot att få cruisa i sin nya vikingabåt?

Anonym sa...

Det där inte så hemskt som det ser ut. Fryshusets projekt var för att erbjuda nassarna alternativ till våld och hat och med facit i hand så lyckades de. VAM försvann och naziskinsen likaså (okej att SD fått fotfäste men det beror på annat än att kungen kastade pil i Fryshuet -92).

Faktum är att det där förmodligen är en av de mer lyckade insatserna av kungen (som jag ändå inte har mycket till övers för).

KALLE sa...

ANONYM: Det där är den dummaste och mest felaktiga historiebeskrivning jag någonsin sett…

SHARP sa...

”Under samma period hävdade flera personer med insikt i sammanhangen att VAM:s verksamhet styrdes från Fryshuset. Däremot var det svårt att kunna leda påståendet i bevis, och de som borde ha kunnat lägga fram fakta, som Anders Carlberg, gick istället ut i massmedia och avfärdade alla påståenden som »osakliga påhopp«. Någon seriös granskning av kopplingen mellan nazistiska bankrånare och Fryshusets skinheadförening genomfördes aldrig.

Naivt eller inte; i detta perspektiv är Fryshusets skinheadprojekt ett politiskt och moraliskt haveri där inte bara Carlberg utan även politikerna i stadshuset bär ansvaret. Resultatet blev att landets nazister kunde bygga upp en politisk terrorgrupp som i sin tur lagt grunden till den mångdubbelt större rörelse som ställer till problem idag.”

Anonym sa...

Är det måhända en Odalruna jag skådar där på väggen? Förmodligen bara Sharp Skins då?..

Anonym sa...

Anonym ovan: ja i början av 90talet i stockholm var kombinationen odalrunor + rakad skalle + bomberjacka + kängor det säkraste tecknet på att någon INTE var nazist.

eller vänta ... var det kanske tvärt om?

ja, så var det nog.

die nazi scum

Stabilo Boss sa...

Nazis eller inte, vi som hängde nere i skejttältet på kajen på den tiden fick i alla fall erfara att dom inte var särskilt trevliga. Man tog gärna långa omvägar för att som 14-årig slippa bli jagad av 20+ 25-åriga brölskins.

Kungen sa...

Ni är bögar allihopa. Hellre arton naziskins i göten än en jävla carmen-hipster.

American Apparel sa...

Kul trollning kungen!

Herral de Santina sa...

Det tror jag faktiskt inte att du tycker. Det är som att säga att du föredrog Hitler när han orsakade 6:e arméns undergång, framför när han var en vanlig haschtomte som satt på krogen och drack starköl och ritade undermåliga vykort.

Jag sorterar dig under ”Blades of glory”-kategorin: "Nobody knows what it means, but it's provocative”.

Pike sa...

Trist att du drar likamedtecken på Skinheads och VAM. Både du och jag vet att så inte är fallet. Känns lite som om du söker upp gamla spöken istället för att blicka framåt.

Ingen på bilden har med VAM att göra och organisationen VAM tyckte att Skinheadlokalen var ett förlorat område då de ansåg att personerna i lokalen var nersupna lowlifes.

Att en person med ankoppling till VAM fick sin datorutbildning genom Fryshuset är bara att beklaga. Men projekt som båtbygge utav vikingabåt (som verkar vara din favorit), föreläsningar i svensk historia utav kända författare, start utav 2 innebanndylag i kopen, kräftskivor/midsommarfirande i nykterhetens tecken, helgverksamhet med kanotpaddling/vollyboll och annan sysselsättning gav ialla fall en lungnande bild utav Sthlm City under en tid när många såg detta som sitt slagfält.
Vet att liknande projekt gjordes med ungdomar utav utländskt härkomst vid samma tidpunkt.

Så här en 15 år efter att Fryshuset tog sig hand om Skinheads (vilket ingen annan ungdomsgård/socialnämnd ville göra) så vet jag att en hel del av de som hade rakat huvud, bomberjacka och känger då idag har fast jobb inom allt från serviceområdet till kontorsarbete, många med familjer.
Självklart finns det en del som valde en annan bana inom högervriden verksamhet eller drev mer in i sitt missbruk.

SYND! Men enligt mig är det positivt om man lyckas med att rädda en person till ett bättre liv.

Bättre kan du!

Herral de Santina sa...

@PIKE: Tack för en välformulerad och initierad kommentar. Du var med på den tiden, jag var det inte.

Det jag bygger min syn på Fryshusets skinheadprojekt på är:

Expos granskning, som jag länkat till: expo.se/2003/48_262.html. Där dras raka linjer mellan VAM och den skattefinansierade vrksamheten på Fryshuset.

De massmediala skriverier som jag minns från när det begav sig. Jag bodde uppe i Umeå och slukade allt jag kom över i ämnet.

Snack med äldre punkare (på vänsterkanten) som rörde sig i Sthlmsscenen när det begav sig.

Snack från den reporter som var på plats när kortet tog.

Nu kan man hävda att Expo är en vänsterorganisation med en egen politisk agenda, och att media aldrig någonsin förstått skinheadkulturen. Båda stämmer till viss del.

Men jag har aldrig stött på ngn som gett en så positiv bild av projektet som du. Det gav mig lite av en tankeställare.

Men kan du helt ärligt säga att det fanns en enda person i Sverige i början av 90-talet som flashade odalrunan, som INTE var högerextrem? Jag är skeptisk.

Självklart var syftet med projektet gott. Och självklart gav det, precis som du skriver, flera personer chans att rodda upp sina liv.

Dock lämnar hela kalaset ändå en bitter eftersmak i munnen. Fast jag var, som sagt, inte på plats, utan bgger min uppfattning på skriverier.

mvh/CRJ

Ang. förlöjligandet av vikingabåtar är det bara ännu en del av en min personliga vendetta mot vikingakulturen, som är et luftslott utan dess like.

Pike sa...

VAM har aldrig haft något fotfäste i Skinheadlokalen, PUNKT! Sedan får Expo och andra säga vad de vill. Ett klistermärke eller en affisch på en vägg gör inte en verksamhet, PUNKT!

Reporter på plats som tagit kortet? Låt mig hånle....En mycket god gammal vän till mig är fotografen och har den + ett par till i sin privata samling.
God works in mysterious ways?

MEN om "din" reporter nu var på plats kanske han kan berätta om "varför" kungen var på besök?

Då Fryshuset är en stor apparat som arbetar med allt möjligt är det väldigt vanligt att politiker och andra höjdare från både Sverige och andra länder tittar på dess verksamhet, där ibland även kungahuset (har skakat tass med både kungen, drottningen och prinssesans hela skolklass vid tre olika tillfällen). Rundvandringarna på Fryshuset tittade självklart även förbi Skinheadslokalen. Absolut inget konstigt med det!

Skönt att höra att vi är överrens om Expo's agenda och massmedias jakt på lösnummer. Båda har aldrig gett Skinheadskulturen en ärlig chans. Vi båda vet att det finns höger/vänsterfacister inom scenen samtidigt då det finns de som skiter fullständigt i vad allt som har att göra med inom partipolitik.

Lyckligtvis så har de mesta utav höger/vänster spökerna lämnat scenen nu på 2000-talet men på 90-talet var det hårdare vindar som drev in över Europa och även Sverige vilket färgade av sig på Skinheadkulturen.

Angående Odalrunan så har du alldeles rätt i att den användes utav folk med högerextrema åsikter. VAM använde sig däremot utav "varghaken".

Samtidigt är det INTE så lätt att bara säga att ALLA med odalruna eller rakat huvud är/var högerextrema. Som jag försökte säga tidigare så var det hårdare vindar på 80/90-tal då tex. arbetslösheten skylldes på invandringen och gängslagsmålen med start utav filmen The Warriors delade upp folk. Skinheads hade sin grupp och slogs mot olika gäng som oftas var invandrargäng. Skinheads målades upp som rasister och var stolta över det....men inom kulturen visste vi att det var vi mot dom....en stark familj mot allt och alla. Med detta börjades det bli hjärntvätt och folk såg sig som högerextrem. Punken använde sig utav hakkors på 70-talet och Skinheads använde sig utav runer/solhjul.

Som sagt....det finns inget "enkelt" svar.

De arvoden och kommunala bidrag Expo hänvisar till är ju i stort sett hyra och "lön" till anställda under olika delar utav Fryshusets period (jag var en av dem under 10 månader). Av de "namnnämnda" i artikeln kan jag "bara" koppla ihop en utav personerna till VAM. De olika brott de pratar om är bilstöld, inbrott och bankrån. Ett av brotten var en så kallad "VAM-aktion" mot en polisstation.

Älskar att Expo tar upp grejen med "Agent-Jakob", jag citerar; För Agent Jakob rådde ingen som helst tvekan om att skinheadlokalen fungerade som vam:s högkvarter, vilket han även vittnade om offentligt när han framträdde några veckor senare.
Underbart skitsnack från en "norsk-säpo-agent"....man bör kanske lägga till att kvällen innan 30:e november sköt en polis ihjäl en skinnskalle i Malmö vilket självklart hetsade upp allt och alla inklusive de i den agent-besökta lokalen.


Trist att du, som jag vet kan skilja på rätt och fel, bygger ditt förakt på skriverier från veckopress och vänstertidningar som du själv säger kunna hysa en egen politisk agenda.

Herral de Santina sa...

Hallå där! Jag skrev ”reportern som var på plats när kortet togs”. Inte fotografen som tagit kortet.:-)

Pike sa...

My bad! ;)

Då undrar jag "bara" vad för hemskheter "reporten" såg i att kungen stannade upp ca 4 minuter på sin rundvandring och kastade en dartpil i Skinheadlokalen?

Herral de Santina sa...

Reportern la väl ingen värdering i det vill jag minnas, jag bara refererade till det som en av de källor jag hämtat info från.

Däremot ser jag faktiskt Expo som en hyfsat korrekt källa för info. Bara för att en förening har som syfte att ”kartlägga antidemokratiska, högerextrema och rasistiska tendenser i samhället”, blir den inte automatiskt en vänsterkonspiration.

Pike sa...

Förstår då inte alls varför han överhuvudet skall nämnas som en källa?

Redan i Expo's syfteförklaring kan man läsa in att det är en vänstertidskrift. Kartlägger man antidemokratiska krafter borde man även ta upp AFA och liknande organisationer i min bok.
Säger inte att Expo gör fel men helt rätt gör dom inte heller.

Max Hobstig sa...

Hallå i sommarvärmen!
Intressant samtal om en tid då den politiska kompassen slog knut på sig själv då myter och berättelser blev till cementerade sanningar. 

Mvh
Max Hobstig
http://gretteheim.wordpress.com/sthlm_skins/

Anonym sa...

Det var Stockholm Skins lokal fast de finns väl olika politiska åsikter inom skins som de finns inom samhället överlag. För det andra finns de en till bild men du som verkar vara riktigt uppdaterad(?) hittar det säkert, de tog bara ca 20år för dig o hitta det här så ser fram emot nästa bild:)