torsdag 11 november 2010

You are not the boss of me


Look into the eyes… of madness!

Cornelia: Lyssnar du på Bruce Springsteen?
Jag: Jo.
Cornelia: Ja, du gör ju det vart tredje år.
Jag: Ja, jag vet. Försöker fortfarande förstå grejen. Plus att vinylerna är reabacksutfyllnad så det kostar inget att försöka.
Cornelia: Fattar du då?
Jag: Nej. Fortfarande absolut ingenting. Absolut ingen-jävla-ting. Vilken nolla. Vilken inkompetent jävla nolla. En bra låt. En! Lätt världens genom tiderna mest överskattade artist. Det är han och Wagner i samma mentala lådbil.
Cornelia: Oookeeej

Efter det gråtmilda arenapekoralet blir jag tvungen att lyssna på Spazztic Blurrs ”Bedrock blurr”-demo från 1986. I renande syfte.

Jag är trettiotre år gammal. Jag skrattar fortfarande utombords åt ”He not at home me Marco”. Jag gör hellre det än lyssnar på Bruce Springsteen. Jag bejakar barnet inom mig. Jag bejakar inte gubbrunkaren inom mig. Fuck jävla off, runkgubbe.

19 kommentarer:

Parne sa...

Nu ska jag skriva något jävligt fyndigt här:

The Boss.

Alla som inte fattar är våldtäktsmän.

jesper sa...

ross the boss?

Som med all bra musik, enligt Patrick Bateman, så blir inte Bruce Springsteens musik riktigt bra förrän han når total kommersiell framgång. Born in the USA är en fantastisk skiva.

En rödare kommersiell skiva än The Ghost of Tom Joad får man leta efter.

Men jag tycker de gamla skivorna är ganska tråkiga. Som dåliga kopior på Gaslight Anthem och Moneybrother.

Och snacka inte skit om gubbrock. Bättre gubb-stoner än Tom Petty finns inte

Andreas L sa...

Jag säger som Crucial Unit, Bruce Springsteen needs the workers but the workers dont need Bruce Springsten.
http://abmp3.com/download/3655989-bruce-springsteen-needs-the-workers-but-the-workers-don-t-need-bruce-springsteen.html

Per B sa...

Vilken är låten?

corn aigh sa...

men vicken e hans enda bra låt då?

Fredrik sa...

Kommersiell musik kan vara jävligt bra. Jag menar, alla hyllar Ghost, eller Blue Ö...C... light, orimligt och tillrättalagt. Varför får jag förövrigt inte skriva vilka de är? Alla vet det ju?????? 8)

The riwer, live. Jag älskar den låten. Annars är det de låtar som morsan spelade som fastnat. Men är människa, man kan inte stå emot allt. 8) Jag säger bara Anki Bagger FTW. ;)

Herral de Santina sa...

Jag är faktiskt oerhört svag för ”The river”.

Syn City: Ha ha ha, mkt bra Bateman-synsätt. Kudos. Härligt även att du säger att Moneybrother och GA är kopior, inte tvärtom…

Dock undrar jag vilka Petty-plattor man ska spisa för att få ta del av hans stonerera? Jag har bara ”Full moon fever”. ”Running down a dream” = fantastisk ockult rock’n’roll i klass med första Devil’s Blood-demon.

För övrigt kan jag berätta att senaste Ross The Boss-plattan hypas i de mest oväntade kretsar.

Andreas: Kudos till Crucial Unit.

Den rappande dvärgen sa...

Ill Billcitat: Some rappers are pussy like Tom Petty

Aberg sa...

Jag äger faktiskt Born To Run, men den tillkomm innan jag riktigt hittat en identitet.
Mitt stora problem med Springsteen är att jag inte kan sluta få äckliga ryskrypningar av att höra "I'm on Fire".
Det och att han är så förbannat överskattad och uttjatat. Varje jävla gång han kommer till Sverige så säger någon medelålders hängbuksredaktör: "Bossen är i stan, vore det inte jävligt fräscht att göra en tjugosidig bilaga om hur mycket han och hans band älskar Stockholm? Kanske ta med alla våra mest fan-runkiga minnen och lite ogenerat skinksärande?"

Jarno sa...

Akta dig 138!
http://4.bp.blogspot.com/_XYEo2ugsdWQ/TNuqcubwsqI/AAAAAAAAA2g/UOjfWkJQIFg/s1600/276bredbent.jpg

Herral de Santina sa...

Ha ha ha, classic. Fast i Umeå Hardcore drabbades männen av det där kring 20-strecket redan. Tragiskt. Så många som gick under…

Fredrik sa...

The riVer.

MAN är människa... Jag skriver snabbare än min hjärna. sorry.

En cover han har gjort bra är den på låten War. Kan heta What is it good for. Han sjunger så i alla fall. 8) Skitik.

Men Bossen är för en annan generation.

jesper sa...

http://www.youtube.com/watch?v=aGgNpSwwF6A

här var det inte helt nyktert tydligen, på något håll.
Full Moon Fever är en ypperlig skiva, liksom hans största kommersiella framgång; Into the Great Wide Open. Men därefter blir det faktiskt bara bättre och bättre, och Tom Petty är en av dem som aldrig hymlat om vad han tycker om jazztobak.

jag vet inte vilka Ghost är, men jag gissar att halva Afflicted Convulsion är inblandade?

sikas sa...

Bossen har snott Bruce Banner-loggan på mittenskivan

Gladpack sa...

Aldrig förstått nånting, aldrig förstått! OSV
Har försökt och hur jävla illa lät det? Har försökt! På grund av allas jävla totala omfamnade av "ärlig rock". Fuck It!
Finns bara en River och den har NoMeansNo gjort.

Anonym sa...

Har du hört skivan "Nebraska" med Highway patrolman och state trooper?

Herral de Santina sa...

Jo, den är ju med på bilden ovan.

Tor sa...

"Greetings from absbury park", "the wild, the innocent and the e-street shuffle" och "Born to run" (alltså hans tre första) är svinbra. Sen blir det lite trist.

Per sa...

Om inte annat så ska Bruce hyllas för att han hyllar Pete Seeger.
Sen så är det bitvis väldigt bra. Racing in the streets är en underskattad låt.
Gillar inte du "One in a million"? Det om något är kass gubbrock som verkligen vill vara som idolerna.

För övrigt så är countrygubbar som Guy Clark, Steve Young, Billy Joe Shave osv betydligt mer intressanta än det mesta i gubbrock.