fredag 19 november 2010

Spring mot ljuset Hans-Erik Dyvik Husby, spring! Amir Chamdin sjunger lögnernas ljuva lov


Huvud utanför bild: En visfantast.

”Men nu är Cornelishajpen i full gång. Tusentals musiker riskerar att berövas på sin stil, smak och värdighet. ’Cornelis var punk’, säger Hans-Erik Dyvik Husby till TT-Spektra. ’Han var Sveriges första punkare’, säger filmens regissör Amir Chamdin till SVT. Båda två verkar ha lobotomerats och indoktrinerats i ett laboratorium i Västerviks slottsruin. Cornelis var Sveriges första punkare lika mycket som Evert Taube var en stilbildande dubstep-dj.”

Det är väldigt populärt att dra till med ”…var den första punkaren i historien”. Den formuleringen dyker upp så fort en person vet att det den håller på med egentligen är helt moraliskt förtappat, men inte riktigt kan förlika sig med det. Då kläs en förebild i tuppkam och nitar som något sorts alibi, liksom ”å han ba, han gick sin egen väg, sket i alla ba, körde sitt eget race ba, va sig själv 120% va, han ba sket i jantesverige ba, liksom ba fuck off va, ba sooo coool maaan”.

Jag har hört dem alla:

Jesus var den förste punkaren.
Djingis Khan var den förste punkaren.
Pol Pot var den förste punkaren.
Bono är den bäste punkaren.
Katrin Zytomierska är den fränaste punkaren.

Etcetera.

Alla helt åt helvete fel, naturligtvis. Att vara ett korrupt jävla supsvin som manglar på i en hemmasnickrad mental lådbil gör dig inte automatiskt till punkare. Oftast bara till en talanglös, självcentrerad idiot som gärna hatar kvinnor med en livsnjutares frensi.

I dagens På Stan ryter Fredrik till mot punkifieringen av den nationella farsoten Cornelis Vreeswijk. Bra så. Det lustiga är att jag efter det här blogginlägget, fick ett sms från en vän. Han förklarade att jomenvisst, nog fan var Cornelis punk as fuck.

I de lugnaste vatten, simmar de värsta vishaveristerna.

För övrigt anser jag att Den Svenska Visan bör förgöras. Låt dessa förhatliga, nerlusade notpapper flamma för vinden. Bränn vårt arv.

16 kommentarer:

evalas sa...

kom igen, vad är mer punk än att försöka dränka sin fru i badkaret?

cornelis var så punk att det gjorde ont, motherfucker. ONT!

Herral de Santina sa...

Fast ondast hade väl ändå hans fru…?

Med den logiken är Sveriges genom tidernas häftigaste punkare Papa Dee och Di Leva.

johan, aka trixy sa...

ah, den bästa är väl birro som sagt att kd-göran är politikens punk eller vad de var han yrade om.

Herral de Santina sa...

Aha ,just ja! Det hade jag glömt. Gilla! Bloggade tom om det:

http://canthateenough.blogspot.com/2009/09/i-just-cant-hate-kd-enough.html

unkers sa...

10-talets minnesslöa definition av punk = allt och alla som är tvärtemot något eller någon

allt har en motsats, så allt är följdaktligen punk

glasklart

Anonym sa...

unkers - sjukt korrekt sagt, tack.

Julia sa...

Tvångstanken: "Din MAMMA var den första punkaren."

Parne sa...

Det jävliga är att jag rederade gamla sms för tio minuter sedan. Skrev jag verkligen att han var punk? Jag minns att jag skrev att han i det stora hela ville säga samma saker som du och jag.


Horknullandet ska dock pissas på.


Den här låten har jag siktat på att göra cover på i snart 20 år, en dag kommer det att ske:

Nu faller natten
Nu faller bomberna
Nu brinner barnen i hekatomberna
Vad ropar barnen, vad glor de på
B-52, B-52

Nu faller regnet
Från blåa skyarna
Nu brinner barnen i de små byarna
Och farmor brinner som en hund av halm
Det är napalm, det är napalm

Nu kommer morgonen
Över ruinerna
Och genast startar man grävmaskinerna
Säg varför är det sånt gråt och skrik
Man räknar lik, man räknar lik

Nu kommer dagen
Den kalla mordiska
Nu brinner barnen, de underjordiska
Men andra leker förmodar jag
I USA, i USA

Nu kommer kvällen
Nu faller natten
Nu faller bomber över land och vatten
Vad har kanonerna att sikta på
B-52, B-52


Där min vän, har du landets första crusttext.

Herral de Santina sa...

Och jag som trodde at B52 bara var en glamdrink. Silly me, det är ju själva essensen av crust as fuck existence OCH Cornelis.

Den här Cornelistexten då, diggar du den:

Skattern faller
Fort som fan
Helvete
Helvete
Nej

Parne sa...

Utan att säga för mycket...Om jag säger att det skulle kunna vara så att det är fullt möjligt att mitt band kommer framföra den låten, med Hank på sång, inför en sittande publik, föraktar du mig ända in i döden då?

Herral de Santina sa...

Vilken av dem? Den om skatterna eller den om glamdrinken?

Parne sa...

Glamdrinkslåten.

Herral de Santina sa...

Kör, bara kör.

JC sa...

Hitler var nog historiens första punkare. Jag menar, bara utrota 6 miljoner judar så där bara...

Papa Dee fick frågan vem han hoppades skulle bli nästa amerikanske president 2008. Då svarade han "Jag är inte så insatt i amerikansk politik, men jag hoppas det blir någon som har vett att slå sin fru med ett blockljus under kontrollerade former"...i alla fall om man får tro sajten 1000apor.se.

spud sa...

Harry Martinsson var Sveriges numero uno punkare enligt Tompa Lindberg. Denna skvallerbomb briserade under ett mellansnack från Skitsystem-gig 2000.

max sa...

Det ska då alltid jiddras om vem som var den första punkaren eller inte. Innan subkulturen - inga punkare, efter subkulturen massa punkare.

Men så ska någon till exempel dra fram Jesus som potentiell revolutionär eller punkare... Hur punk är det att alltid göra som farsgubben säger? Knappast.
Välta försäljarnas bord vid templet? Ungefär lika punk som när Federley startade restaurang, inte för att tjäna pengar utan för att sätta facket på plats.

Att Hans-Erik ska definera punk som nu har kommit ut som självpåstådd posör och inget annat. För att använda bloggskaparens eget uttryck - Beyond Fucking Orimligt.