onsdag 10 november 2010

Jag ska flytta till ett land där de inte tar emot verkligheten vol. 1

Verklighetens orimliga existens firar triumf på triumf. Igår var det extra tungt.

* Namn- och bildpubliceringen på ni vet vem. På sin blogg förklarar Expressens boss Thomas Mattsson varför, och hänvisar till teorin om att etablerade redaktioner gärna hänger ut etniska svenskar som kriminella, men aldrig det invandrade buset.

Därför tycker han att det är ”just de stämningarna, den tidsandan, som gör skottlossningarna i Malmö så relevanta att skildra”. Samt att det är viktigt att ”så konkrekt som möjligt rapportera om det oprovocerade våld som, enligt polisen, riktats mot personer som inte ser ut som ’etniska svenskar’.”

Därför: Ut med namn och bild, fort som fan ska det gå.

På det inlägget följer sida upp och sida ner bestående av uteslutande kommentarer från människor som hävdar just det – att media ingår i en konspiration för att tiga ihjäl invandrarrelaterad kriminalitet. Hundratals kommentarer som säger samma sak, att pressen lägger locket på gällande det organiserade våldet mot etniska svenskar, som kommentarförfattarna anser ökar för varje sekund.

Många hänvisar till SD:s skattefinansierade rashetsarblogg Politiskt Inkorrekt (fuck you, länk) som sanningens enda ljus. Den är en skinande vit krigare på en klorblekt albinohäst. Yippee ki-yay, motherfucker, här kommer Politiskt Inkorrekt! Den nya tidens Lucky Luke, iklädd klankåpa och redo för en hederlig lynchning!

Men det är brottets art som avgör namnpublicering, inte brottslingens hudfärg. Att systematiskt och planerande bege sig ut i natten för att lugnt och metodiskt skjuta folk av en specifik etnisk härkomst, har ett helt annat inflytande på samhället än någon som i blixtrande vredesmod slå ihjäl en person på en parkering. Det synsättet föringar varken offret eller de anhörigas lidande.

Ändå får jag en krypande känsla av att de konspiratoriska kommentarerna har en poäng, om än en svag sådan. Testa att byta ut ”Tyskan” mot ”Araben” eller ”Turken”, så förstår ni vad jag menar. Och jag fullkomligt hatar känslan av att foliehattarna har rätt.

Hatar. Hatar. Hatar. Fuck you, foliehatt,

Den enklaste lösningen på hela problemet är att inte publicera namn och bild på någon, oavsett om personen kommer från Tranås eller Tadzjikistan. Enkelt, bra, snipp snapp slut så var sagan slut.

Pressen kan inte fortsätta gömma sig bakom internets existens och den extremt luddiga termen ”allmänintresse”. Namn- och bildpublicering odlar ett sensationssnyltande, brutalt snasksamhälle som jag inte vill att min dotter ska växa upp i. För att inte tala om brottslingens chanser att i framtiden, efter avtjänat straff, återvända till ett normalt liv.

Eller så skiter vi bara i allt, skriker ”FTW!”, inför dödsstraff, offentliga avrättningar, gladiatorspel och tv-program modell ”The running man”.

Ombord på det tåget, någon?

Nej, jag tänkte väl det.

Expressen, Aftonbladet – skärp er.

Soundtrack: ”Bleed for me”, Dead Kennedys.

7 kommentarer:

Fredrik sa...

Vad är det du säger? Att dårarna har rätt då de säger att invandrare demoniserar för lite? I rimlighetens namn bör varje sådant påstående följas av en samhällsanalys, där problematiken runt brott, segregation och, ja, jobbsituation inkluderas.

Många glömmer, kan jag känna, att det inte är vi idioter som stänger invandrare, färgade och de med annorlunda namn, utanför samhället. Det är de företag som inte ens kallar till anställningsintervju om du heter Mohammed som bör plikta med skam och lite piskkslag.

Därför tycker jag att bliden redan är skev. Alltså har "foliehattarna" fel. Tycker jag. typ.

Herral de Santina sa...

Jag säger att ens förekomsten av namn/bildpublicering göder den här typen av spekulationer, och enklaste sättet att kväva de tendenserna är INTE att publicera mera, utan inget alls.

Jag kan FÖRSTÅ (inte samma som tummen upp) att människor som redan har en tendens att dra åt det här hållet, skenar iväg än snabbare när media inte publicerar namn/bild på en dråpdömd person med invandrarbakgrund, med motiveringen att det inte är relevant, men kör ut namn och bild på löpet på en annan person två minuter efter att han gripits.

Dessa människor ser inte till skillnader i brottens natur, utan ser det bara som att brott mot etniska svenskar tystas ner.

Förekomsten av medialt klatschiga öknamn som baseras på naionalitet, gör inte konspirationsteorierna mildare.

Så, slutsats, precis som jag skrev i inlägget: Bild/namnpublicering skapar bara ett råare samhällsklimat som ingen tjänar på. Inte jag, inte du, inte brottslingen, inte offret.

Fredrik sa...

Din slutsatts har jag inga invändningar emot. Det är som att återgå till medeltida straff som den där skamstocken, eller vad den hette.

För det du säger är rätt, helt klart, ingen tjänar på återgång till den mörka medeltiden. Förutom för överklassen.

Slusk sa...

Tack för att du formulerade mina senaste dagars tankar i ord.

Herral de Santina sa...

Det är därför jag finns på internet.

Andréas sa...

”allmänintresse” är ett jävla svammel, de vill bara sälja fler lösnummer.

kreppoi sa...

"Många glömmer, kan jag känna, att det inte är vi idioter som stänger invandrare, färgade och de med annorlunda namn, utanför samhället. Det är de företag som inte ens kallar till anställningsintervju om du heter Mohammed som bör plikta med skam och lite piskkslag."

Fredrik: vilka företag är det som inte kallar folk som heter Mohammed till anställningsintervju?